De Europese kampioenschappen baanwielrennen zijn voor de baanwielrenners een belangrijke halte op weg naar de Spelen van Tokio. Organisator Libéma Profcycling grijpt het toernooi aan om zowel jong als oud met deze spectaculaire sport te laten kennismaken. “We willen de beleving van de sport overbrengen op de fans."
Het EK baanwielrennen begon op 16 oktober in Omnisport te Apeldoorn. Het is de enige baan met een A-status in Nederland en in het verleden vonden onder meer al meerdere WK’s, EK’s en wereldbekerwedstrijden plaats in Omnisport. Ook daar was Libéma Profcycling, onderdeel van de holding Libéma, de hoofdorganisator.
Het EK wordt gepositioneerd als hét moment om de baanwielrenners voor de Spelen in Tokio nog in actie te zien. “Er zijn nog punten te verdienen voor kwalificatie voor de Zomerspelen en binnen nationale selecties is het EK een meetmoment om te zien hoe de renners ervoor staan. Het toernooi is dus enorm belangrijk in aanloop naar de Spelen. De weg naar Tokio begint in Apeldoorn”, legt Rens Kamphuis, projectmanager bij Libéma Profcycling, uit.
Dankzij de vele Nederlandse successen op internationale toernooien de laatste jaren wint het baanwielrennen aan populariteit in ons land. Kamphuis verwacht tijdens het EK zeker 10.000 toeschouwers te verwelkomen. “Het EK is voor baanwielrenners het begin van het seizoen. Een seizoen dat volledig in het teken staat van de Spelen. Het WK van vorig jaar, ook in Apeldoorn gehouden, was enorm succesvol. We denken dat de successen tijdens dat toernooi gaan bijdragen aan de toeschouwersaantallen en beleving tijdens dit EK.”
Volgens Kamphuis stond Libéma Profcycling wel voor een uitdaging in de promotie van het evenement. “Voor ons is het eigenlijk te lang mooi weer geweest. Veel renners hebben tot laat in september buiten kunnen fietsen. Vanwege de EK wegwielrennen, de Vuelta én het EK volleybal dat ook in Omnisport plaatsvond, zijn we pas laat begonnen met de promotie van het evenement. Het zwaartepunt lag echt in de drie, vier weken voorafgaand aan de EK. We willen de beleving van de sport overbrengen op de fans.”
Met verschillende initiatieven, veelal in samenspraak met partners, probeert Libéma het baanwielrennen naar de mensen toe te brengen. Zo werd er met Decathlon onder meer een Dikke Banden Race voor de jongste jeugd op het Marktplein in Apeldoorn georganiseerd. En in samenwerking met Canon en Kamera Express kregen hobbyfotografen een workshop van fotograaf Frits van Eldik over (sport)fotografie. Uit de inzendingen van de deelnemers hingen de tien beste foto’s in de bibliotheek van CODA Apeldoorn en de winnaar - gekozen via publieksstemmen - draait tijdens de EK baanwielrennen mee met het mediateam van de organisatie.
Het EK kent ook een mooie primeur op het gebied van fanbeleving: supporters kunnen met een VR-bril op in de huid kruipen van de baanwielrenners. “Dit hebben we in samenwerking met de KNWU geïnitieerd. Tacx heeft een baanbeleving in 2D gecreerd. Wanneer je een VR-bril opdoet, komt dit tot leven waardoor fans op een hometrainer kunnen zitten en het gevoel hebben dat ze in Omnisport aan bijvoorbeeld de teamsprint meedoen dankzij de 360 graden camera die is geïnstalleerd”, legt Kamphuis uit. “Het is een nieuwe activatie, waarbij fans zelf kunnen beleven hoe het is om een baanwielrenner te zijn.”
Verder zijn onder andere ook de Nederlandse Loterij aanwezig met het succesvolle Oranjepeloton en Decathlon met het Sportplein, waar de jeugd allerlei sporten kan uitproberen.
Kamphuis was de laatste jaren bij veel events betrokken en hij merkt ook dat beleving en activatie van sponsorships steeds belangrijker wordt bij sportevenementen. “Niet alleen om nieuwe sponsors te werven, maar zeker ook je huidige partners te behouden is het essentieel meer te doen dan alleen een logo langs de baan neer te zetten. We proberen supporters, en dus ook onze partners, de hele dag door te entertainen. Zo spelen we met muziek en verlichting in op de races en worden renners voorafgaand aan de wedstrijden voorgesteld aan het publiek, zodat je kunt zien wie er onder de helm schuilgaat. Ons doel is een mooie ervaring voor iedereen neer te zetten; sporters, fans en ook medewerkers.”
Headerfoto: Wikimedia (CC 4.0) Tim Rademacher