Hardlopen is tot nu toe altijd een individuele sport geweest. Maar dat komt verandering in. In de zomer van 2022 gaan de hardloopsteden Arnhem en Nijmegen het tegen elkaar opnemen in een nieuw hardloopformat. Het nieuwe evenement is omarmd door Nationale-Nederlanden en wordt in samenwerking met de gemeenten Arnhem, Nijmegen en Overbetuwe georganiseerd.
De opzet van de NN Rivals Run is simpel: in zowel Arnhem als Nijmegen starten 250 hardlopers en wie als eerste met 200 deelnemers finisht in Elst, wint. De finish ligt precies in het midden van het parcours van circa 10 kilometer en het laatste stuk rennen de teams gelijk op.
Bedenker Niko Moreno Ruiz van Touché Sportmarketing vertelt: “Hardlopen gaat vaak om de neer te zetten tijd, maar is in onze ogen bij uitstek een teamsport. Juist als je samenwerkt in trainingen én tijdens de wedstrijden kom je verder. Helemaal als aan de andere kant je ‘rivaal’ ook alles geeft.”
“Door elkaar uit te dagen boek je progressie. Daarnaast biedt het vormen van een team nóg meer beleving. De NN Rivals Run moet een traditie worden, waarbij Arnhem en Nijmegen elkaar jaarlijks uitdagen. Een sportieve strijd voor de 500 deelnemers én voor de loop-communities in beide steden. Iedereen kan namelijk meetrainen en als supporter bij de wedstrijd zijn.”
Manager Sportsponsoring bij Nationale-Nederlanden Carola Ticheler: “Dat hardlopen een teamsport is, blijkt uit de geweldige resultaten die ons NN Running Team jaarlijks boekt. Je hebt elkaar als atleten nodig. In de trainingen maar ook zeker in de wedstrijden. Zo breng je elkaar uiteindelijk verder. Dat is dat we met de NN Rivals Run willen uitdragen.’’
In aanloop naar de wedstrijd worden via Strava en via speciale events van de betrokken partners kwalificatiemomenten ingepland om de twee teams te bepalen. Naast Nationale-Nederlanden en de gemeenten Arnhem, Nijmegen en Overbetuwe zijn ook Hardlopen.nl, Maurten, Mizuno, Run2Day en Runner’s World verbonden aan NN Rivals Run. Het concept en de organisatie van het event ligt in handen van Worldwide Sports Management (WSM) en Touché Sportmarketing.