Voor alweer de negende keer vindt aankomend weekend de BMX Supercross World Cup plaats op Papendal. Het evenement, dat door de UCI twee jaar op rij is uitgeroepen tot beste BMX-event, wordt gecombineerd met een muziek- en foodfestival én de bekende toertocht Classico Boretti. Deze vernieuwende formule werpt zijn vruchten af, want niet alleen het bezoekersaantal en de interesse van sponsors groeit, Papendal mag in 2021 ook nog eens het WK BMX organiseren. Laurens van Waardenburg, manager sales & events bij Papendal, en Maarten van Seggelen, Sr. Adviseur Sponsoring Provincie Gelderland, lichten het succes van het event toe.
In de Nederlandse sportwereld wordt als het over evenementen gaat vaak gesproken over de festivalisering van de sport, waarmee wordt bedoeld dat er behalve de wedstrijden ook allerlei andere activiteiten plaatsvinden voor de bezoekers. Op Papendal hebben ze deze term wel heel letterlijk genomen, door gelijktijdig met de UCI BMX Supercross World Cup het muziek- en foodtruck Framed Festival te organiseren.
"BMX is ondanks de groeiende populariteit toch nog een niche sport. We hadden een vaste groep fans die elk jaar kwam, maar het bleek moeilijk om de publieke belangstelling voor de wereldbekerwedstrijd verder te laten groeien. BMX is een enorm spectaculaire sport, waar in korte tijd heel veel gebeurd. Maar het is ook een sport die je moet ervaren. Om meer toeschouwers te trekken, hebben we in 2017 besloten een festival tegelijkertijd met de World Cup te organiseren", legt Laurens van Waardenburg, manager sales & events bij Papendal uit.
'Festivals passen heel goed bij deze tijd. Mensen willen leuke dingen doen en vermaakt worden, dat doen wij nu met sport, muziek, cultuur en food'
De KNWU en Papendal namen in 2017 de organisatie over van sportevenementenbureau Team TOC (destijds The Organizing Connection red.) en besloten iets nieuws te proberen. Naast de BMX-wedstrijden en het festival zijn er voor bezoekers nog veel meer side-events, zoals de Pump Battle World Series, toertocht de Classico Boretti, een bike expo en diverse activiteiten voor kinderen.
Zo hoopt Van Waardenburg een publiek aan te spreken dat normaal gesproken niet in aanraking komt met BMX. "Mensen die een kaartje kopen voor het Framed Festival hebben gratis toegang tot de wereldbekerwedstrijden. En omgekeerd geldt hetzelfde; wie een kaartje koopt voor de World Cup, mag gratis naar het festival."
"Door de opzet van ons event te veranderen, hebben we een ander publiek naar Papendal weten te trekken. Festivals passen heel goed bij deze tijd. Het is de tijd van de belevenis-economie. Mensen willen leuke dingen doen en vermaakt worden. Dat doen wij nu met sport, muziek, cultuur en food.”
Gezonde voeding heeft dit jaar een speciale rol op het evenement. De Provincie Gelderland, partner van de World Cup, heeft onlangs de handen ineengeslagen met Albert Heijn (22 vestigingen in de omgeving van Arnhem) en Papendal rondom het thema Sport & Voeding. Onder de noemer ‘Happie’ ontwikkelden de drie partijen een nieuw concept. Tijdens het Framed Festival wordt het gezonde en betaalbare voedingsaanbod voor het eerst geserveerd aan bezoekers.
Maarten van Seggelen, verantwoordelijk voor het sponsorbeleid bij Provincie Gelderland, legt uit waarom het partnerschap met Papendal zo goed tot z’n recht komt. "Wij zien ons partnerschap met sportevenementen als een middel om Gelderland te positioneren als aantrekkelijke provincie. Voor inwoners, toeristen, ondernemers en sportliefhebbers. Bij de World Cup BMX komen daarnaast alle facetten van ons sportbeleid samen. In onze buitenruimte zijn diverse BMX-banen. We ondersteunen zo’n 10 verenigingen en via Topsport Gelderland de Gelderse BMX-toppers als Laura en Merel Smulders."
"Rondom het evenement werken we nauw samen met Papendal en de KNWU. In Gelderland ligt voor 6.000 km aan fietsroutenetwerken en zijn er ruim 150 wielerevenementen. 31% van de bewegingen in Gelderland zijn op de fiets. De cirkel is voor ons helemaal rond."
"Het evenement stelt ons ook in staat verbindingen te leggen met provinciale doelen, zoals meer nadruk op gezonde voeding en duurzaamheid. We werken dit jaar onder meer aan gezondere voeding bij sportevenementen en verenigingen. Dan zijn de World Cup BMX en het Framed Festival een ideale plek om dit te tonen aan een groot publiek. We zijn heel trots om vanuit ons partnerschap met het evenement een mooie samenwerking met Albert Heijn en Papendal te hebben rondom het ‘Happie’ restaurant."
'Tijdens het WK BMX ontvangen we vele bezoekers en wordt de verbinding gelegd tussen bedrijfsleven, overheden, topsport, breedtesport en cultuur'
De succesformule op Papendal voor de BMX World Cup is ook bij de UCI niet onopgemerkt gebleven. De internationale wielerunie wees eind vorig jaar de wereldkampioenschappen BMX in 2021 toe aan Papendal. Van Waardenburg hoopt dezelfde opzet als bij de wereldbekerwedstrijden in stand te houden tijdens het WK. "We willen in 2021 ook graag het Framed Festival tegelijk met de BMX-wedstrijden organiseren. Of dat gaat lukken, weten we nog niet. Naar verwachting verblijven er gedurende een week 30.000 mensen in Arnhem en omgeving. We willen een camping inrichten, zodat bezoekers daar kunnen overnachten."
“Tijdens het WK zullen we veel meer mensen moeten vermaken. Alleen al het aantal deelnemers groeit van 250 bij de wereldbekerwedstrijd naar ongeveer 3500 bij het WK. Daarom zal de randprogrammering ook worden uitgebreid. Het WK gaat zowel maatschappelijk als financieel een grote impact hebben."
De Provincie Gelderland steunt het WK BMX, net zoals het betrokken is bij de organisatie van twee andere grote evenementen in de provincie: de European Company Games in 2021 en het WK volleybal in 2022. Van Seggelen: "Deze drie events zijn voor onze inzet met elkaar verbonden. Ze zetten Gelderland op de kaart. We willen thema’s als voeding en duurzaamheid bij alle evenementen terug laten komen. Tijdens het WK BMX ontvangen we vele bezoekers en wordt de verbinding gelegd tussen bedrijfsleven, overheden, topsport, breedtesport en cultuur. Dat doen we via het WK zelf en gecombineerd met side-events in de binnenstad van Arnhem, zoals zeer waarschijnlijk een medal plaza en een Urban Sports Week. ”
Met de combinatie van topsport, muziek, food en entertainment heeft Papendal in ieder geval een blauwdruk voor een succesvol event. Dat wordt gestaafd door de stijgende bezoekcijfers - van 11.000 in 2017, naar 14.000 in 2018 en naar verwachting 17.500 in 2019 – en de groeiende interesse van sponsors.
“Wij hebben het voordeel dat we op Papendal de ruimte hebben om een festival te organiseren in onze eigen 'achtertuin'", zegt Van Waardenburg. "Maar iedere organisator kan wel dingen bedenken om bezoekers de hele dag te vermaken. Bij de organisatie van een sportevenement richten organisatoren zich vaak op de sportfans. Maar dat is nou juist het publiek waarvan je al vrij zeker weet dat ze naar je event komen. Wij wilden juist een ander publiek aanspreken en dat is gelukt met het festival. We hebben durf en lef getoond en geprobeerd BMX nog meer op de kaart te zetten in Nederland. Vooralsnog zijn we daar goed in geslaagd."
Kijk voor meer informatie over het event op: https://bmxpapendal.nl/.