De 548 belangrijkste sportevenementen in Nederland trokken in 2017 samen 11,7 miljoen bezoeken. De NN Marathon Rotterdam was het best bezochte evenement van vorig jaar. Rabobank was de meest voorkomende sponsor. Dat blijkt uit de Sport Evenementen Monitor 2018 van onderzoeksbureau Respons.
De loopsport-/atletieksector is goed voor meer dan een derde van het totaalaantal bezoekers aan sportevenementen in Nederland. Deze sector had in 2017 een totaal bereik van 4,3 miljoen verdeeld over 166 evenementen. Op gepaste afstand volgt de fietssport met 85 evenementen en 1,9 miljoen bezoeken. De auto- en motorsportsector trok 1,5 miljoen bezoeken, verdeeld over 57 evenementen.
In de top tien best bezochte evenementen zien we logischerwijs veel loopevenementen terugkomen. Behalve de NN Marathon Rotterdam zijn dat de Vierdaagse in Nijmegen (2e), TCS Amsterdam Marathon (3e), Dam tot Dam weekend (6e), NN CPC Loop Den Haag (9e) en Marathon Eindhoven (10e). In de top tien staan verder: BinckBank Tour op plek 4, Sneekweek op plaats 5, Amstel Gold Race op de zevende plaats en het EK vrouwenvoetbal op plek 8.
Lex Kruijver, directeur van onderzoeksbureau Respons, is niet verbaasd over de populariteit van hardloopevenementen. "De events zijn redelijk eenvoudig te organiseren en laagdrempelig voor bezoekers. De loopsport-/atletieksector is al jaren met afstand de grootste categorie."
De opkomst van obstacle runs heeft gedeeltelijk bijgedragen aan de groei van het aantal bezoeken aan de loopsport-/atletieksector. "Het wordt interessant om te zien of dergelijke runs zo populair blijven als ze nu zijn. In korte tijd is het van niets naar een behoorlijk grote markt gegaan. Ik denk dat de explosieve groei er wel uit is. De vraag is nu of deze markt stabiliseert, of terugloopt. Mijn verwachting is dat een aantal kleinere partijen mogelijk moet stoppen", aldus Kruijver.
Een andere sport waar Kruijver met interesse naar kijkt, is beachsoccer. "Ik ben benieuwd of beachsoccer weer gaat terugkomen. In de jaren negentig en aan het begin van deze eeuw was deze sporten erg populair, maar tegenwoordig wordt er niet heel veel meer over gesproken."
"Ik denk dat er wel ruimte is om deze markt nieuw leven in te blazen. Het wordt interessant om te zien of een partij een poging gaat wagen beachsoccer weer groter te maken."
'Ik ben benieuwd of beachsoccer weer gaat terugkomen. Ik denk dat er wel ruimte is deze markt nieuw leven in te blazen'
De meest voorkomende sponsors bij de Nederlandse sportevenementen waren Rabobank, De Lotto, AA Drink, Run2Day en Runners World. Rabobank is weliswaar geen titelsponsor van één van de tien grootste sportevenementen van Nederland, maar de bank is wel de grootste sportsponsor van Nederland. Jaarlijks besteedt Rabobank €20,8 miljoen aan sportsponsoring.
In de Sportmonitor Factsheet 2018 zijn alle evenementen met minimaal 3000 bezoekers of 3000 deelnemers onderzocht. Alle nationale kampioenschappen, Europese kampioenschappen of wereldkampioenschappen die in Nederland plaatsvonden, gaan automatisch mee in het onderzoek. Reguliere competitiewedstrijden, zoals voetbalduels in de Eredivisie en KNVB Beker, zijn buiten beschouwing gelaten.
Headerfoto: TTStock / Shutterstock.com