De coronapandemie heeft voor een aantal grote veranderingen op het gebied van sport en bewegen gezorgd. Virtuele evenementen hebben hun intrede gedaan, de groep ongebonden sporters is verder gegroeid en vanuit de overheid is de aandacht voor gezondheid en vitaliteit groter dan ooit, om maar een paar ontwikkelingen te noemen. Door de intensieve samenwerking met MYLAPS en de overname van het event-platform - dat vanaf nu verder gaat onder de naam TRACX - hoopt het digitale sportmarketingbureau Sportunity nog beter te kunnen inspelen op deze trends.
Sportunity verwacht het eerste jaar ongeveer 600 evenementen te gaan ondersteunen met het nieuwe event-platform TRACX, waarmee zo’n 3 miljoen sporters en fans wereldwijd verbonden worden. “Onze missie is ‘Connect people who love sports’ en deze samenwerking met MYLAPS helpt ons om deze missie verder in te vullen en nieuwe uitdagingen over de hele wereld aan te gaan. De gebruikers van TRACX zijn voornamelijk ongebonden sporters, de groep waar wij ons als bedrijf op richten. Door deze samenwerking binden we een enorm grote groep internationale sporters aan ons”, zegt Niels Schut, directeur en oprichter van Sportunity.
MYLAPS is de wereldwijde marktleider op het gebied van sport-tijdwaarneming. Jaarlijks maken miljoenen mensen gebruik van het event-platform dat rondom evenementen ervaringen voor atleten, fans en sponsors verrijkt. Om de digitale evenementbeleving voor deze groepen te vergroten draagt MYLAPS draagt het stokje van de ontwikkeling en vermarkting van de EventApp over aan digitaal sportmarketingbureau Sportunity. Inmiddels hebben de eerste evenementen, waaronder de Great North Run met 50.000 deelnemers, van de vernieuwde app gebruik gemaakt. Tijdens dit evenement werd de app ruim 4.000.000 keer bekeken.
Sportunity heeft het EventApp platform volledig opnieuw ontwikkeld om het toekomstbestendig te maken en te voorzien van de nieuwste technieken en design. Verder wil Sportunity ook de relatie met de evenementen en deelnemers verder intensiveren. “We gaan evenementen ondersteunen met de promotie en vermarkting van de app, door slimme datamodellen te ontwikkelen en deze data inzichten met eventorganisatoren te delen”, legt Schut uit. “Ook gaan we evenementen adviseren in hun marketingaanpak. Verder helpen de data van de sporters ons om events meer inzicht te geven in hoe de app wordt gebruikt. En de sporters kunnen voortaan één app gebruiken voor de verschillende bij TRACX aangesloten evenementen. Zo kunnen zij eenvoudig hun prestaties met elkaar vergelijken.”
'We willen ervoor zorgen dat de app het hele jaar door interessant is om te gebruiken'
TRACX wordt voornamelijk gebruikt bij hardloop-, wandel-, wieler- en mountainbike- en zwemevenementen. Volgens Schut is het niet de bedoeling te gaan concurreren met platforms als Strava of Runkeeper. “We blijven ons focussen op de tijdwaarneming bij grote en kleinere evenementen. Maar we willen gebruikers wel iets meer bieden en ervoor zorgen dat de app het hele jaar door interessant is om te gebruiken. Daarom gaan we onder meer trainingsschema’s aanbieden, specifiek voor evenementen waar een gebruiker aan meedoet. Daarnaast wordt een tijdlijn toegevoegd aan de app, zoals de bekende social media platforms ook hebben. Dan kun je als organisator eenvoudig het hele jaar door communiceren met (potentiële) deelnemers door nieuws, updates en andere relevante informatie over het event te delen. Het idee is een community op te zetten en ervoor te zorgen dat de app niet alleen maar gebruikt wordt enkele dagen voor en na een evenement.”
“De meest gebruikte functionaliteit bij fans is nu livetracking”, vervolgt Schut. “Dan kun je precies zien waar iemand op het parcours is en op het juiste moment langs het parcours staan om diegene aan te moedigen. De mogelijkheden voor fans gaan we uitbreiden. Bijvoorbeeld door nieuwe functies toe te voegen, zoals op afstand een deelnemer aanmoedigen of gebruikers de mogelijkheid bieden een selfie op zijn of haar tijdlijn te plaatsen, waar volgers op kunnen reageren. Zo vergroten we de interactie en betrokkenheid van fans.”
In het najaar kunnen na lang wachten eindelijk weer de eerste grote evenementen in Nederland plaatsvinden, zoals de Marathon van Amsterdam op 17 oktober. Tijdens de coronapandemie gingen eventorganisatoren op zoek naar alternatieven en ontstonden virtuele evenementen. Schut denkt dit nieuwe type events vaker te zien. “Je merkt dat iedereen er weer naar snakt aan een fysiek evenement mee te doen. Maar virtuele events bieden veel extra mogelijkheden. Je kunt in aanloop naar een marathon bijvoorbeeld al een virtueel event organiseren met bepaalde challenges.”
“Daarnaast stelt een hybride model organisatoren in staat om meer mensen te laten deelnemen aan hun evenement. Een fysiek event zit vast aan een maximumaantal inschrijvingen. Virtueel kunnen deelnemers verspreid over de wereld meedoen aan hetzelfde event, maar op een zelfgekozen plek. Meer deelnemers betekent meer inkomsten. Bovendien bind je deze deelnemers aan jouw event, waardoor de kans groter is dat ze in de toekomst weer meedoen.”
Voor Sportunity betekent de recente samenwerking met MYLAPS een kans om enerzijds de werkzaamheden uit te breiden, en anderzijds nieuwe markten aan te boren. “Ons doel blijft de ongebonden sporter te verbinden en in kaart te brengen. Dat gaan we op verschillende manieren doen. We blijven sportbonden helpen nieuwe doelgroepen te bereiken en nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Daarnaast breiden we onze dienstverlening uit naar samenwerkingen met gemeenten, want hun rol in het sport- en beweegbeleid wordt steeds belangrijker. Zo willen we op verschillende manieren blijven inzetten op ongebonden sporters en het TRACX-platform gaat ons daarbij helpen.”