Komend weekend komen we te weten of Patrick Mahomes een derde ring kan winnen. Zijn Kansas City Chiefs mogen in de nacht van zondag op maandag aantreden in de Super Bowl tegen de San Francisco 49’ers. Het is voor de NFL een gedroomde finale tussen een potentiële nieuwe GOAT en het sprookjesverhaal van een Mister Irrelevant. Maar de ogen van miljoenen nieuwe kijkers zullen vooral gericht zijn op Taylor Swift. Kortom, genoeg verhalen te vertellen voor de sportcompetitie die storytelling tot handelsmerk heeft verheven. In dit artikel bespreken we de belangrijkste zaken op marketing- en mediagebied van deze 58e editie van het grootste eendaagse sportevenement ter wereld.
De gok- en partyhoofdstad van de VS zal voor het eerst gaststad zijn voor de Super Bowl. Het Allegiant Stadium, de thuishaven van Las Vegas Raiders, heeft een capaciteit van 65.000 en zal zondag tot de nok toe gevuld zijn. Om live het spektakel te aanschouwen moet wel diep in de buidel worden getast. Het goedkoopste kaartje kost 8.100 dollar. En dan zit je bovenin de hoek.
De halftime show wordt dit keer verzorgd door Usher. Het door Apple gesponsorde concert in de rust van de finale, zorgt jaarlijks voor een piek in de kijkcijfers. De keuze voor de optredende artiest(en) heeft vaak te maken met een nieuw album dat kort na de halftime show wordt gelanceerd. Dat is ook dit jaar niet anders. Het langverwachte nieuwe album van Usher verschijnt op dezelfde dag. Evenals afgelopen jaren hebben de NFL en TikTok de handen ineen geslagen om de jongere fans middels een zogeheten tailgateparty te bedienen met een exclusief optreden van Gwen Stefani.
De Super Bowl moet heel wat goklustigen naar Las Vegas lokken. Maar spelers die van plan waren de dagen ter plaatse op te leuken met een casinobezoek, komen bedrogen uit. De NFL heeft de reglementen rondom gokken speciaal voor deze editie aangescherpt. Het is spelers en stafleden van de twee teams verboden om te gokken op het moment dat ze in Las Vegas zijn. Dit verbod geldt zowel voor sportweddenschappen als het afleggen van casinobezoeken.
Alle tijd en aandacht voor regerend kampioen Kansas City Chiefs en de favoriet bij de bookmakers, San Francisco 49ers, om volledig te focussen op de wedstrijd. De Chiefs hebben met Patrick Mahomes de absolute ster van de NFL aan boord. Voor de 28-jarige Mahomes was dit het zesde seizoen als startende quarterback en voor de vierde keer heeft hij zijn team naar de Super Bowl geleid. Als hij erin slaagt zijn derde ring te winnen, dan zullen de vergelijkingen met de GOAT, Tom Brady, nog meer benadrukt worden. En wie weet kunnen we de Chiefs dan wel de eerste Dynasty sinds de New England Patriots noemen.
Tegenover zich treft Mahomes zondag een quaterback met een heel ander profiel; Brock Purdy is 24 jaar en heeft een bijzondere weg afgelegd. In 2022 werd hij in de NFL Draft als 262e en daarmee als allerlaatste (!) gekozen. Een goedkoop gokje voor de 49ers. De bijnaam die Amerikanen toekennen aan de laatste Draft Pick is Mister Irrelevant. Dat hij dit jaar uitgroeide tot startende quarterback en de Super Bowl bereikte, is hét ultieme American Dream-verhaal. Inmiddels kleuren de shirts met ‘Mr. Relevant’ erop de straten van San Francisco rood.
"Dat Brock Purdy dit jaar uitgroeide tot startende quarterback en de Super Bowl bereikte, is hét ultieme American Dream-verhaal"
Naast entertainend spektakel op het veld, heeft de NFL een trademark gemaakt van storytelling. Het huidige NFL-seizoen begon letterlijk als een filmscript. Na beschuldigingen van een voormalig speler dat voor sommige wedstrijden scripts bestonden, werden de geruchten gevoed over het fake-gehalte van de NFL. De competitie maakte er bij de start van het huidige seizoen zelf een gimmick van in haar promovideo’s waarin de spelers en coaches als zogenaamde acteurs brainstormden over het verloop van het nieuwe seizoen.
Met de finale voor de deur kan toch weer worden opgemerkt dat het seizoen zich als een perfect filmscenario heeft voltrokken. Los van de vele spannende en spectaculaire wedstrijden, ontsponnen zich twee verhaallijnen waar de league enkel van kon dromen. Het verhaal van quarterback Purdy, die het in twee jaar tijd schopte van Mister Irrelevant tot de Super Bowl, noemden we al. En toch is het een verhaal náást het veld waar de NFL echt hoge ogen mee gooit; de romance tussen Chiefs-vedette Travis Kelce en ‘s werelds populairste zangeres van het moment, Taylor Swift. In een eerder artikel schreven we er al over. Hoewel de relatie puur en echt lijkt, blijven ook de complottheorieën de kop opsteken. Heel wat Trump-aanhangers, evenals nieuwszender FOX, zijn ervan overtuigd dat het om een valse relatie gaat met als doel promotie te maken voor Biden.
De publiciteit van de (al dan niet echte) liefdesverhouding legt de NFL geen windeieren. Iedere score van de Chiefs of vangbal van Kelce zorgt er direct voor dat de skybox in beeld wordt gebracht, waar Swift uitzinnig staat te juichen. Zondag in Las Vegas zal ze erbij zijn en ongetwijfeld alle schijnwerpers op haar gericht weten. Het feit dat de populaire zangeres plots volledig into football is, heeft de NFL dankbaar omarmd. Het ‘Swift-effect’ is duidelijk merkbaar. Zo zou inmiddels 46% van de NFL-fanbase bestaan uit vrouwen en het aantal vrouwelijke tv-kijkers was nog nooit zo hoog als dit seizoen. Die aandacht kwam voor de NFL op een welkom moment toen bleek dat door de komst van Lionel Messi naar de MLS alle sterren - van LeBron James tot Kim Kardashian - opeens in de rij stonden voor een bezoek aan Inter Miami en soccer
alle aandacht opeiste.
Het gaat de NFL voor de wind. En dat is een understatement. De populariteit van de league lijkt groter dan ooit en dat is terug te zien in de cijfers. Afgelopen jaar had de NFL een omzet van bijna 20 miljard dollar. Om een beeld te schetsen; dat is meer dan de Premier League, Serie A, Bundesliga en Ligue 1 bij elkaar! In de Verenigde Staten is en blijft American Football met grote afstand de populairste sport. De top 100 van beste bekeken uitzendingen in 2023 bestaat nagenoeg in z’n geheel uit NFL-wedstrijden. De nieuw afgesloten televisiecontracten gaan de komende tien jaar een slordige 110 miljard dollar opleveren.
"Afgelopen jaar had de NFL een omzet van bijna 20 miljard dollar. Dat is meer dan de Premier League, Serie A, Bundesliga en Ligue 1 bij elkaar"
Die inkomsten stromen voor een groot deel door naar de bankrekeningen van de bepalende spelers. Dit NFL-seizoen kenmerkte zich door de gigacontracten waarmee gestrooid werd alsof het niets was. De salarissen die met name de quarterbacks opstrijken gaan door het dak, ondanks de salary cap waardoor teams gebonden zijn aan een maximum te besteden bedrag aan salarissen. Zo werden voor aanvang van het seizoen in korte tijd enkele record breaking contracts verbroken. Baltimore Ravens gaf een vijfjarige deal ter waarde van 260 miljoen dollar aan Lamar Jackson, waarna Joe Burrow van Cincinnati Bengals 275 miljoen kreeg, alvorens Patrick Mahomes een megacontract in de wacht sleepte ter waarde van 450 miljoen dollar in tien seizoenen. Deze verdiensten staan in schril contrast met de ‘slechts’ 870.000 dollar per jaar die de 49ers uitkeren aan quarterback Brock Purdy. Het gevolg hiervan is dat de Super Bowl-finalist op andere posities topspelers gigantische salarissen kan uitkeren. Het zorgt ervoor dat San Francisco meer sterren in het team heeft dan Kansas City. Maar of dat genoeg zal zijn om de huidige kampioenen van hun troon te stoten, zal in Las Vegas moeten blijken. Wat wel al vaststaat is dat superster Mahomes, groeibriljant Mr. Irrelevant en popicoon Swift gaan zorgen voor een sensationele slotscène van het perfecte filmscript.
Credits headerafbeelding: ANP