Na het enorme succes van vorig jaar keert dit weekend de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix -terug naar Zandvoort. Twitter blijft de online bestemming voor fans in heel Nederland om het geluid van de motoren en het gejuich van de F1-supporters over de hele wereld te horen. Simone Tomassetti, Senior Manager Global Content Sport Partnerships bij Twitter, vertelt in een interview met Sponsorreport.nl over hoe Twitter de ervaring voor Nederlandse F1-supporters verrijkt en voor merken versterkt.
Tomassetti: "Twitter is een venster om de wereld te ontdekken. En fans willen op Twitter deelnemen aan de conversatie rondom Formule 1. Sportevenementen en zeker Formule 1 passen perfect bij beide doelen. De F1-community is erg actief op Twitter. Als je de cijfers ziet over het gebruik van Twitter explodeert dat rondom GP’s, vooral met veel user generated content. Men is erg gepassioneerd over de sport en wil er bovenop zitten. Elke bocht, elke pitstop, elke overname en elke bizarre manoeuvre wordt geanalyseerd, besproken en nagespeeld."
Tomassetti: "We hebben onlangs ons partnership met Formula One Management verlengd. Dat is vanzelfsprekend ons belangrijkste partnership op dit gebied. Daarmee kunnen we enorm veel content bieden. We hebben voor sponsors als Microsoft, L’Oreal, Carrefour en Apple geweldig werk gemaakt rondom de F1. Vorig jaar was de Amazon-campagne helemaal gericht op de Nederlandse GP."
"Van de teams heeft Alpha Tauri (@AlphaTauriF1) gebruik gemaakt van Twitter Spaces om chats met hun coureurs te hosten. Na het succes van hun pilot Space in maart met Pierre Gasly hebben ze in mei teamgenoot Yuki Tsunoda erbij gehaald. In juli hebben ze een live podcast via Twitter Spaces uitgezonden met beide coureurs samen."
Tomassetti: "Als fan van Ferrari verwacht ik vanzelfsprekend een andere uitkomst van de race dan de meeste Nederlanders. De Dutch GP is een heel belangrijk evenement voor alle stakeholders in de Formule 1. Vorig jaar was het een groot succes, en ik verwacht voor dit jaar niet anders. Om de ervaring voor Nederlandse F1-supporters dit jaar te verrijken, wordt Twitter's officiële wereldwijde Dutch Grand Prix Event Page gelokaliseerd voor het Nederlandse publiek, zodat fans de laatste Tweets en commentaren kunnen volgen. We hebben ons curation-team stand-by om veel content te delen. Maar #Maxverstappen zal ongetwijfeld de meest populaire hashtag van het weekend worden."
Uit de cijfers die Twitter verzamelde in het afgelopen seizoen kwam al naar voren dat Max Verstappen, niet geheel verrassend, de meest besproken F1-coureur is. De top-10 ziet er als volgt uit:
Lees het hele interview met Tomassetti op Sponsorreport.nl. Daar vertelt de topman van Twitter onder andere ook meer over de mogelijkheden voor merken met Amplify en hoe het platform de concurrentiestrijd aangaat op de sportrechtenmarkt.
Headerfoto: Getty Images / Red Bull Content Pool