Vooruitblik op Super Bowl LIV: adverteerders staan weer in de rij

De Super Bowl, een van de grootste eendaagse sportevenementen ter wereld, staat weer voor de deur. De Kansas City Chiefs en San Francisco 49ers strijden op zondag 2 februari in Miami om de Vince Lombardi Trophy. Na een aantal turbulente jaren kwam de NFL dit seizoen weer in rustiger vaarwater terecht en dat is terug te zien in de kijkcijfers en interesse van adverteerders. Aan de hand van vier SPORTNEXT thema’s kijken we vooruit naar Super Bowl LIV: de climax van een opwindend seizoen in de NFL.

Media

Update: 4-2-2020

De kijkcijfers voor Super Bowl LIV zijn bekend. Ongeveer 99,9 miljoen Amerikanen zagen zondag op televisie hoe Kansas City Chiefs de finale van het NFL-seizoen won. Dat is een stijging van 1% ten opzichte van vorig jaar. Het is de eerste keer sinds 2015 dat het aantal kijkcijfers omhoog is gegaan, na vier jaar van daling. In totaal hebben gemiddeld 102,1 miljoen Amerikanen de Super Bowl gekeken. In dat cijfer zitten alle kijkers via rechtenhouder FOX en FOX Deportes, als ook via de digitale platforms van FOX, Verizon, de NFL en de kanalen van de Chiefs en 49ers.

De halftime show met Jennifer Lopez en Shakira was wederom beter bekeken dan de wedstrijd zelf met gemiddeld 104,1 miljoen kijkers.

Hieronder gaat de oorspronkelijke tekst verder.

Zoals te doen gebruikelijk beginnen we onze voorbeschouwing met een blik op de kijkcijfers. Het afgelopen seizoen keken er gemiddeld 16,5 miljoen mensen naar de NFL, een stijging van 5% ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee was 2019 het best bekeken reguliere NFL-seizoen van de afgelopen drie jaar. Ook de play-offs trokken veel kijkers, hoewel de wedstrijden om het kampioenschap van de AFC en NFC duidelijk minder bekeken werden. Wat dit betekent voor de Super Bowl is moeilijk te zeggen. De Kansas City Chiefs en San Francisco 49ers behoren niet tot de meest populaire teams in de VS, maar het zijn wel ploegen met jonge supersterren. Bovendien is het voor beide clubs al enige tijd geleden dat ze in de Super Bowl stonden, voor velen een verademing na de dominantie van Tom Brady en de New England Patriots.

De Patriots wonnen vorig jaar de waarschijnlijk saaiste Super Bowl in decennia. Mede daardoor kende Super Bowl LIII in de VS het laagste aantal kijkers in tien jaar. Desondanks trok het evenement nog steeds 98 miljoen kijkers. Belangrijke kanttekening hierbij is dat het aantal online kijkers wel al jaren stijgt. Super Bowl LIII werd gemiddeld door 2,6 miljoen mensen via de livestream van uitzendgerechtigde CBS bekeken. De verwachting is dat het totaalaantal kijkers (lineair en online) dit jaar stijgt ten opzichte van een jaar geleden en weer ruim boven de 100 miljoen gaat uitkomen.

Social media

De importantie van social media voor de promotie van sport groeit nog steeds. De NFL heeft de afgelopen jaren fors ingezet op haar online kanalen. De organisatie begon in 2019 een samenwerking met TikTok en wist al miljoenen views te genereren met korte video’s. Ook de partnerships met Reddit en Amazon (via Twitch wordt elke donderdag een wedstrijd uitgezonden) zijn bedoeld om jongeren bij de sport te betrekken. Tot slot maakt de NFL speciale video’s voor Facebook Watch en YouTube. Mede dankzij deze inspanningen is de NFL na de Champions League, NBA, Premier League, LaLiga en de FIFA World Cup de meest gevolgde sportorganisatie op social media.

Social media spelen ook een enorm belangrijke rol voor de merken die adverteren rondom de Super Bowl. Via onder meer YouTube worden de reclames vaak al voorafgaand aan het evenement gedeeld en dat levert miljoenen (extra) kijkers op.

Sponsoring

Update 4-2-2020:

Super Bowl 54 heeft volgens Adweek meer dan 400 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten opgebracht voor FOX. Het bedrag van 435 miljoen dollar, een stijging van 29% ten opzichte van 2019, is een nieuw record. De wedstrijd had 80 verschillende tijdslots voor reclames. AB InBev was waarschijnlijk het bedrijf met de hoogste uitgaven. Het had vier spots van 60 seconden en betaalde daar ongeveer 44,8 miljoen dollar voor.

Hieronder gaat de oorspronkelijke tekst verder.

Afgaande op de interesse van adverteerders is de Super Bowl misschien wel populairder dan ooit. Voor het eerst in vijf jaar was alle beschikbare reclametijd al maanden voor de Super Bowl uitverkocht. Commercials van 30 seconden werden verkocht voor een bedrag tussen de 5 miljoen en 5,6 miljoen dollar. Dat is beduidend hoger dan in 2019, toen de maximale prijs 5,3 miljoen dollar was.

Om aan de hoge vraag van bedrijven te voldoen, heeft Fox zelfs nieuwe reclameblokken in de verkoop gedaan. Het gaat om blokken tijdens onvoorziene onderbrekingen, zoals bij blessures. In totaal verwacht Fox maar liefst 500 miljoen dollar over te houden aan de verkoop van reclames.

Op financieel gebied hebben de NFL en rechtenhouders CBS, Fox, ESPN en NBC sowieso weinig te klagen. Ook de inkomsten uit advertenties tijdens het reguliere seizoen waren namelijk 14% hoger dan het jaar ervoor, in totaal 5 miljard dollar.

Bijzonder dit jaar is dat de presidentsrace in 2020 zijn schaduw vooruitwerpt. Zowel Donald Trump als Michael Bloomberg heeft zendtijd ingekocht om een reclame uit te zenden. Beiden betalen ongeveer 10 miljoen dollar voor een commercial van een minuut, iets wat in de geschiedenis van de NFL zelden is voorgekomen.

Bekijk een overzicht van alle Super Bowl LIV commercials.

Innovatie

Op het gebied van innovatie zijn er al een aantal jaar weinig grote technologische vernieuwingen gepresenteerd tijdens de Super Bowl. Super Bowl LIV kent wél een primeur. Voor het eerst is 5G op grote schaal beschikbaar voor fans in Miami. In aanloop naar de Super Bowl krijgen fans in het Verizon 5G Stadium alvast een voorproefje van de mogelijkheden die 5G biedt. Tevens is er de mogelijkheid games die ondersteund worden door 5G te spelen.

Daarnaast is het voor het eerst mogelijk de Super Bowl te bekijken in 4K en high dynamic range.

Beleving

Als er één sportevenement is waar beleving centraal staat, dan is het wel de Super Bowl. Van ver voor de wedstrijd, tot lang erna worden de fans zowel binnen als buiten het stadion vermaakt. Zoals altijd is er ook in Miami de Super Bowl Experience, een ‘interactief themapark’ zoals de NFL het zelf noemt, waar Q&A’s met NFL-spelers plaatsvinden, fans de sport zelf kunnen beoefenen, merchandise te koop is en unieke objecten zoals de Vince Lombardi Trophy en NFL ringen te bekijken zijn.

Een ander belevingselement wat dit jaar meer aanwezig is dan ooit, is gokken op wedstrijden. Nu het in steeds meer Amerikaanse staten legaal is om te betten op sport, zal een recordaantal Amerikanen geld inzetten tijdens Super Bowl LIV. Naar verwachting 26 miljoen mensen gaan een gokje wagen, een stijging van 15% ten opzichte van 2019. De American Gaming Association verwacht dat er in totaal ongeveer 6,8 miljard dollar wordt ingezet op de wedstrijd tussen de Kansas City Chiefs en San Francisco 49ers.

Uiteraard mag de halftime show niet ontbreken in dit overzicht. Jennifer Lopez en Shakira verzorgen het optreden in de rust. Er is nog weinig bekend over hun playlist, maar spektakel is normaal gesproken gegarandeerd tijdens de Super Bowl Halftime Show.

Headerfoto: EQRoy / Shutterstock.com