Na een succesvolle eerste editie in 2022 keert de World Padel Tour (WPT), het grootste professionele padelcircuit ter wereld, dit jaar terug als de WPT Decathlon Amsterdam Open. Van 11 tot en met 15 oktober zullen de beste padelspelers ter wereld te zien zijn in AFAS Live. Het toernooi verwacht dit jaar 30.000 bezoekers te verwelkomen.
Het eerste evenement van de WPT vond plaats in 2013. Sindsdien wist de tour elk jaar uit te breiden, met 24 toernooien verspreid over 13 verschillende landen in 2022. Als nieuwkomer op de kalender maakte Nederland vorig jaar een goede beurt en dus kijkt toernooidirecteur John van Lottum vol vertrouwen en enthousiasme uit naar de vervolgeditie in ons land. “Vorig jaar hebben we Nederland direct op de internationale padelkaart gezet, met het hoogste bezoekersaantal van de hele Tour. Voor de tweede editie schalen we op naar AFAS Live, waar we het evenement nog professioneler kunnen neerzetten en de maximale capaciteit kunnen opschroeven tot 30.000 bezoekers gedurende het toernooi.”
Inmiddels zijn de eerste beelden onthuld van het centre court dat in AFAS Live voor het toernooi wordt gebouwd. De arena, waarvan de paarse kleuren wat doen denken aan Wimbledon, biedt plaats aan 3.100 toeschouwers per wedstrijd. Van Lottum: “We streven naar een mooie mix van topsport en entertainment, zodat heel Nederland mee kan genieten van het spektakel op en rond de baan.” Eric Lankers, Head of Partnerships van de WPT Decathlon Amsterdam Open, vult aan: “Ten opzichte van vorig jaar maken we op alle vlakken een groei door. Het entertainment krijgt met dj’s, lichtshows en publieksactivaties een grotere rol en het aantal partners is flink toegenomen. Decathlon is de naamgevend partner geworden. Daarnaast zijn onder andere EY en Van Lanschot Kempen ingestapt als official partner en hebben we mooie partnerships gesloten met Atradius, Continu, Mascot Workwear en Plaza Padel. Met een compleet uitverkocht VIP-hospitality deck bevestigen we dat de WPT Decathlon Amsterdam Open een heel mooi platform is voor het bedrijfsleven in Nederland.”
"WPT Decathlon Amsterdam Open is een heel mooi platform voor het bedrijfsleven in Nederland"
De cijfers van 2022 onderstrepen het bereik van padel als platform. Via World Padel Tour TV keken vorig jaar maar liefst 2,3 miljoen mensen naar de editie in Amsterdam, waarvan 1,4 miljoen mensen live. De gemiddelde kijkduur naar de live-uitzendingen was 48,8 minuten. Een record, want wereldwijd stemde een kijker nog niet eerder zo lang af op een padeltoernooi. Ook voetbal- en basketbaluitzendingen geraken niet aan dit gemiddelde. Ziggo Sport wist verspreid over vijf dagen 231.400 kijkers te trekken en RTL7 kreeg tijdens de finaledag 370.000 padelliefhebbers aan de buis gekluisterd. Lankers: “En RTL7 zendt dit jaar niet alleen de finaledag, maar ook de zaterdag ervoor uit. We merken aan alles dat padel de fase van hype voorbij is en zich heeft gevestigd. Uit recente cijfers van de KNLTB blijkt dat er nu 450.000 actieve padelspelers zijn, terwijl dat er vorig jaar nog 250.000 waren. De WPT in Amsterdam wakkert het enthousiasme voor padel nog verder aan en is dé kans om internationale toppers in eigen land aan het werk te zien. Daar staan de mensen voor in de rij. Vorig jaar wilden we iets teweegbrengen in Nederland en dat beek een schot in de roos te zijn. Dit jaar gaan wederom alle remmen los.”