Club Brugge wil met Club ID onderdeel worden van dagelijks leven fans

Het oude lidmaatschapsmodel in het voetbal is dood en begraven. Om supporters te binden en behouden moet je meer waarde bieden als club. Dat is althans het betoog van Club Brugge. De Belgische topclub heeft een nieuwe app ontwikkeld, waarvan Club ID een belangrijk onderdeel is. Met dit nieuwe concept voor fans wil Club Brugge supporters een leven lang aan de club binden.

“Voorheen kregen fans aanbiedingen om wedstrijden te bezoeken, ontvingen ze kortingen voor producten van partners of stuurden we gadgets zoals een kaarthouder toe. Lange tijd dachten we dat de fans daar blij mee zouden zijn, maar die denkwijze is achterhaald. Club Brugge wil haar supporters écht leren kennen en hen op een persoonlijke manier benaderen, behandelen en met hen communiceren”, steekt Maarten Dedobbeleer,​ Head of Content & Digital bij Club Brugge, van wal.

Om deze ambitie te bewerkstelligen werd een nieuwe app ontwikkeld, waarvan Club ID een belangrijk onderdeel is. Club ID is de ‘identiteitskaart van de Club Brugge-fans’, zoals de Belgische kampioen het zelf omschrijft. Met de app kunnen fans alles bij de club doen. Van het kopen van een kaartje tot toegang tot de webshop en van je drankje afrekenen in het stadion tot het digitaal beheren van je toegangskaart. Voor wedstrijddagen is er een live matchday experience gecreëerd. Naast de tussenstand worden fans ook voorzien van opstellingen, live-updates en unieke statistieken. Via pushmeldingen worden de belangrijkste nieuwsupdates direct gedeeld met de fans.

“Alle digitale touchpoints van de fan binnen Club Brugge hebben we aan elkaar gekoppeld. Het idee is het voor de fan makkelijker te maken en alles centraal op een plek te kunnen regelen zodat wij als Club Brugge het gedrag van onze fans zo goed in kaart kunnen brengen dat we hem of haar veel meer zaken op maat kunnen aanbieden”, aldus Dedobbeleer.

Loyaliteit

Club ID wordt op dit moment al door 25.000 fans gebruikt. Zij betalen eenmalig 50 euro, waarvan Club Brugge meteen 25 euro terugstort om te gebruiken voor aankopen binnen de app. Via een Single Sign On (SSO) platform heeft Club Brugge in samenwerking met Sports Alliance alle digitale kanalen samengebracht. Dit gaat de club in de toekomst helpen nog meer waarde toe te voegen, zegt Dedobbeleer. “Loyaliteit wordt een van de pijlers binnen Club ID. Op dit moment krijgt een fan per aankoop 5% teruggestort op de Club ID. We willen loyaliteit meer gaan koppelen aan het gedrag van onze supporters. Als we in de app zien dat fan X zijn of haar tiende biertje of kopje koffie besteld, kunnen we deze persoon daarna een drankje gratis geven. Of we belonen een fan die bijvoorbeeld zijn of haar 50e wedstrijd van Club bezoekt. Dat zijn maar twee kleine voorbeelden.”

“We gaan deze verhalen veel verder uitwerken. Omdat we onze supportersprofielen gaan verrijken zijn we in staat om in de nabije toekomst persoonlijke aanbiedingen te doen in de app. Dus als je fan bent van Ruud Vormer zie jij in de app eerst content over en met Vormer en als je naar de online fanshop gaat, krijg je eerst het shirt van Vormer te zien. Zo willen we veel meer 1-op-1 gaan communiceren met de achterban.”

"Club ID moet zo’n goed product worden dat zelfs wanneer je geen wedstrijden bezoekt, het de moeite waard is om te nemen"

Maarten Dedobbeleer (Club Brugge)

No-brainer

Club ID past binnen de brede strategie van Club Brugge, waarin het de achterban nog meer wil gaan activeren en belonen. Dedobbeleer geeft aan dat dit in coronatijd nog belangrijker is dan voorheen. “Club ID is nu nog vooral gericht op mensen die tickets voor onze wedstrijden kopen. We gaan het uitbreiden en het pakket zo groot maken dat Club ID voor iedere Club Brugge-fan een no-brainer wordt. Het moet zo’n goed product worden dat zelfs wanneer je geen wedstrijden bezoekt, Club ID de moeite waard is om te nemen.”

Een van de manieren waarop Club dat wil gaan bereiken is door (exclusieve) content via Club ID aan te bieden. Dedobbeleer geeft een voorbeeld: “De Belgische clubs hebben een nieuwe mediadeal gemaakt voor de Pro League. Als onderdeel van deze nieuwe deal mogen we als Club near live clips integreren in onze app, maar dit mogen we niet gratis beschikbaar stellen voor iedereen. Dankzij Club ID kunnen fans toch via de app exclusief toegang krijgen tot deze clips.”

Creatief zijn om fans te binden

Met de introductie van Club ID wil de regerend landskampioen van België haar status als meest succesvolle Belgische ploeg van de laatste jaren behouden. Met het eigen Club Media House weet Club Brugge zich al te onderscheiden van veel andere ploegen. Club ID moet een volgende pijler worden onder de succesvolle digitale strategie van Club Brugge.

Dedobbeleer ziet met het oog op de toekomst – Club wil in het seizoen 2022/’23 een nieuw stadion betrekken – enorm veel mogelijkheden. “In een nieuw onderkomen kunnen we allerlei fanservices integreren in Club ID, zoals seat delivery en mobiliteit. Club ID moet dan een one-stop shop worden waar je je volledige fanleven kunt onderbrengen, zowel op servicegebied als engagement. We zijn geen Liverpool, FC Barcelona of Bayern München die wereldwijd tientallen miljoenen fans hebben. We zullen creatiever moeten zijn met fans aan ons binden en vooral ze behouden. Met onder meer Club ID willen we bewerkstelligen dat Club Brugge onderdeel wordt van je dagelijkse leven. Net zoals je de app van je bank regelmatig checkt, open je over een paar jaar ook dagelijks de Club-app om te kijken wat er relevant is voor jou. Dat is de ambitie voor de toekomst.”

Headerfoto: kivnl / Shutterstock.com / Foto in tekst: Photo News