Het laatste sportmarketingnieuws: Eredivisie, KPN en ESPN lanceren Man of the Match

In de week waarin Ziggo en Ajax het hoofdsponsorcontract tegen dezelfde voorwaarden met een jaar verlengden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Eredivisie, KPN en ESPN lanceren officiële Man of the Match

Vanaf dit weekend is het voor kijkers van de Eredivisie mogelijk hun man van de wedstrijd te kiezen. De fans krijgen een belangrijke stem in het vaststellen van de Man of the Match: tijdens iedere Eredivisiewedstrijd kiezen zij hun favoriet, eenvoudig via een online stemplatform op ESPN.nl/manofthematch of de ESPN-app. Stemmers maken daarbij automatisch kans op een gesigneerd wedstrijdshirt van hun favoriete club.

De stemmen worden gecombineerd met de objectieve wedstrijdstatistieken van Stats Perform om de officiële Man of the Match te bepalen. KPN, hoofdsponsor van de Eredivisie, maakt dit technisch mogelijk zodat vrijwel direct na de wedstrijd de Man of the Match bekend is.

Mark Versteegen, bij KPN verantwoordelijk voor sponsoring: “De link tussen Man of the Match en KPN is snel gelegd. KPN is hoofdsponsor van de Eredivisie en dankzij onze technologische innovatie op gebied van realtime data, 5G en ons glasvezelnetwerk verbinden we de Nederlandse voetbalfans met hun helden.”

NHL haalt extra geld op met sponsoring van divisies

Om het inkomstenverlies vanwege het coronavirus tegen te gaan, is de NHL druk op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Nadat sponsoring van de helmen van de spelers al was toegestaan, volgde deze week een nieuwe primeur: elke divisie heeft een eigen sponsor. In de Amerikaanse ijshockeycompetitie wordt in vier divisies gespeeld, deze hebben dit seizoen allemaal de naam van een sponsor. Het gaat om Scotia, Honda, Discover en MassMutual. Volgens ESPN is het een eenmalige actie van de NHL om extra geld op te halen.

De ijshockeycompetitie is, veel meer dan bijvoorbeeld de NBA en NFL, afhankelijk van wedstrijdinkomsten. Maar liefst 70% van de omzet van de league en clubs is gerelateerd aan wedstrijden. Zonder fans bij duels lijden de clubs en de NHL miljoenenverliezen. Experts verwachten dat met de naamsponsoring van de divisies minimaal enkele miljoenen worden opgehaald.

Hernieuwde samenwerking tussen Skoda en Team Jumbo-Visma

Team Jumbo-Visma en Skoda gaan in ieder geval de komende drie jaar weer samenwerken. Met ingang van 1 januari voorziet Skoda de wieler- en schaatsploeg plus het teammanagement van Team Jumbo-Visma van een uitgebreid wagenpark met tientallen verschillende auto’s.

“Met deze overeenkomst met Team Jumbo-Visma geven we het startschot voor een hernieuwde, langdurige en sportieve samenwerking,” verklaart Tjeerd Tuitel, Algemeen Directeur van Skoda Nederland. “Onze positieve intenties komen in eerste instantie tot uiting in een driejarige overeenkomst met het team, met de ambitie om dat partnership op termijn verder uit te breiden. Zowel internationaal als nationaal is Skoda al vele jaren nauw betrokken bij het wielrennen, en ook met de schaatssport hebben we in het recente verleden al innig samengewerkt. Ik ben er daarom trots op dat we met deze overeenkomst opnieuw de krachten met Team Jumbo-Visma bundelen en met hen een partner hebben die in beide disciplines tot de absolute wereldtop behoort.”

Bobsleebond vindt in NewCold nieuwe hoofdsponsor

De Bob en Sleebond Nederland heeft een nieuwe hoofdsponsor gevonden in NewCold, een logistiek bedrijf voor gekoelde opslag. Het bedrijf heeft zich tot en met de Olympische Winterspelen van 2022 aan de bond verbonden, met de optie het contract te verlengen tot en met de Winterspelen van Milaan in 2026. De overeenkomst komt op een goed moment voor de Bobsleebond, aangezien de viermansbob geen A-status heeft en dus geen financiële steun ontvangt van sportkoepel NOC*NSF.

Piet Meijs, Vice President Business Development van NewCold: “De pijlers van ons bedrijf zijn innovatie, vertrouwen, wendbaarheid en automatisering. Dat zijn beginselen die we ook bij de topsporters, van skeleton tot bobsleeën, herkennen en dat spreekt ons aan. Zij willen ook doorlopend innoveren met hun materiaal. Vertrouwen in eigen kunnen speelt voor hen een grote rol bij iedere afdaling, zowel voor de individuele sporter, maar ook voor een bobsleeteam. Wendbaarheid, zonder daarbij de kanten te raken, behoeft geen verdere uitleg. Hoewel dit een niet-mechanische sport is en automatisering wellicht niet direct zichtbaar is, zit dat wat ons betreft in het hele proces. Voortdurend perfectioneren van de start en de afdaling is ook een automatiseringsproces. Tenslotte voelen we ons allemaal het meest thuis in een koude omgeving.”

Albert Heijn start nieuwe voetbalplaatjescampagne

Albert Heijn biedt klanten ook dit jaar weer de mogelijkheid voetbalplaatjes te sparen. Klanten van de supermarkt sparen de komende weken voetbalplaatjes van alle voetbalteams uit de Eredivisie én spelers van de Oranje mannen en de Oranje Leeuwinnen. Nieuw dit jaar is dat klanten hun eigen plaatje kunnen maken in de AH Voetbal App.

Door de aangescherpte maatregen die nog steeds gelden, is de oproep van de supermarkt om dit jaar veilig, dat wil zeggen thuis, te sparen. Klanten van Albert Heijn ontvangen bij iedere 10 euro 4 voetbalplaatjes, zowel in de winkel als bij online bestellingen. Het album waar de plaatjes in verzameld kunnen worden, heeft een nieuw verticaal formaat en er zit een extraatje bij: een poster van de Oranje mannen en de Oranje Leeuwinnen. Bij elk plaatje is een korte biografie en/of weetje in het album toegevoegd. Kinderen leren zo alles over hun voetbalhelden. In de nieuwe tv-commercial is international Matthijs de Ligt te zien.

Headerfoto: Screenshot Vimeo / ESPN