In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Een opmerkelijk bericht uit de tenniswereld. De Kroatische Oleksandra Oliynykova heeft een klein gedeelte van haar arm als NTF te koop aangeboden via een marktplaats. De koper, genaamd JumpHigh, kan de ruimte gebruiken voor een tatoeage waar alles kan staan, behalve ‘extremistische boodschappen', of iets dat met gokken en wedden te maken heeft. Er is drie Ether, ongeveer 5.500 dollar, betaald voor de NTF van Oliynykova. De huidige nummer 658 van de wereld gelooft dat de waarde van haar NTF nog enorm gaat stijgen in de toekomst. “Ik breng je kunst, object of boodschap naar elke tennisbaan waar ik kom. Omdat ik nog maar 20 jaar ben en er alle ruimte is voor verbetering, geloof ik dat op de bekendste banen ter wereld kom te staan in de toekomst.”
Internazionale presenteerde deze week haar nieuwe logo en de daaraan gekoppelde nieuwe identiteit. De Italiaanse club gaat tegenwoordig als Inter Milano door het leven. De ‘I’en de ‘M’ spelen in het nieuwe logo een prominentere rol. Daarmee wil Inter enerzijds de connectie met de stad Milaan meer naar voren laten komen en anderzijds een breder, internationaler publiek aanspreken. De letters ‘I’ en ‘M’ staan daarom ook voor het Engelse ‘I am’ (Ik ben Inter). De letters ‘C’ en ‘F’ zijn uit het logo verdwenen, evenals het goud in het embleem van Inter. Het nieuwe logo van de club van Stefan de Vrij bestaat voortaan uit de kleuren zwart wit en blauw.
Inter hoopt met de nieuwe identiteit een jonger en diverser publiek te bereiken. “Het doel is het merk Inter relevanter en zichtbaarder te maken buiten de huidige fanbase. We willen eenn jonger en internationaler publiek aanspreken, dat zich kan herkennen in onze waarden, stijl en innovatie die symbool staan voor Inter sinds de club werd opgericht”, schrijft de club in een persbericht.
Met de rebranding treedt Inter in de voetsporen van Juventus, dat in 2017 eveneens een nieuw logo presenteerde om een groter publiek te bereiken.
Feyenoord maakt in het seizoen 2021/’22 haar entree in de Pure Energie Eredivisie Vrouwen. De Rotterdamse club is al enkele jaren actief met diverse jeugdploegen, maar speelde nog niet op het hoogste niveau. Met de komst van Feyenoord bestaat de hoogste competitie in het Nederlandse vrouwenvoetbal komend seizoen uit negen clubs.
"Dit is de logische vervolgstap van vier jaar hard werken", aldus Frank Arnesen, technisch directeur van Feyenoord. "Ik denk dat iedereen het erover eens is dat een topclub als Feyenoord in de Pure Energie Eredivisie Vrouwen thuishoort. Nu we van de KNVB de kans krijgen om komend seizoen toe te treden, moeten we die als club pakken. Daarbij beginnen we bescheiden en houden we de kosten gelijk aan die van dit seizoen. Zo bouwen we gestaag aan een lichting Feyenoord-vrouwen die uiteindelijk mee moet gaan doen om de prijzen."
'Feyenoord in Eredivisie Vrouwen is een groeibriljant'
Volgens Joris van Dijk, commercieel directeur van Feyenoord, opent deelname aan de Eredivisie Vrouwen veel deuren. "Het is indrukwekkend hoe vrouwenvoetbal de laatste jaren is gegroeid in Nederland. De interesse van voetbalsters, supporters en zakelijke relaties neemt ieder jaar toe. Dat sterkt ons in de beslissing om mee te doen op het hoogste nationale niveau. Feyenoord in de Eredivisie Vrouwen is in onze ogen een groeibriljant, waarbij we hopen op enthousiasme van onze achterban in de volle breedte. Het is in ieder geval een prachtig signaal dat de drie partners die op onze tenues zichtbaar zijn – EuroParcs, TOTO en adidas – deze stap voorwaarts voor ons vrouwenvoetbal volledig omarmen."
Om mee te kunnen doen aan de Pure Energie Eredivisie Vrouwen heeft Feyenoord het zogeheten ‘commerciële convenant’ ondertekend, waarmee de clubs en de KNVB de handen ineen hebben geslagen om samen de commerciële en maatschappelijke waarde van de competitie verder te vergroten. Ook heeft Feyenoord laten zien te voldoen aan de kwaliteitseisen die nodig zijn om uit te kunnen komen in de Pure Energie Eredivisie Vrouwen. De hoofdmacht gaat haar wedstrijden komend seizoen afwerken op Sportcomplex Varkenoord.
Overigens maakte Feyenoord in onder meer Amsterdam en Den Haag op een originele manier de komst van het vrouwenelftal bekend. De club had in lokale kranten een paginagrote advertentie geplaatst waarin het schreef niet te kunnen wachten op de onderlinge wedstrijden.
Real Madrid is druk bezig met de renovatie van het stadion. Onderdeel van het vernieuwde Santiago Bernabéu wordt een casino. De Spaanse topclub denkt ongeveer 120 miljoen euro aan inkomsten te kunnen realiseren met het casino. Real is een van de eerste sportclubs ter wereld ter wereld die een dergelijke mogelijkheid om te gokken integreert in het stadion. Het Santiago Bernabeu krijgt ook een restaurant, museum en een gedeelte om evenementen te organiseren. Samen met de ticketinkomsten moeten deze activiteiten ervoor zorgen dat de investering van 575 miljoen euro wordt terugverdiend. De opening staat gepland voor medio 2022.
BEAT Cycling is een samenwerking aangegaan met de collectieve fietsverzekeraar Laka. De partijen gaan samen optrekken en bieden BEAT members de mogelijkheid om zorgeloos op de fiets te stappen met een exclusief voordeel op de dienstverlening van de verzekeraar. Zo maakt de community van BEAT als een van de eerste in Nederland deel uit van het nieuwe verzekeringscollectief van Laka. Laka werkt in het VK al samen met onder andere Rapha en The Cycling Podcast.
Jelle Veersema, Partnership Manager bij BEAT Cycling: "Laka kent een innovatieve benadering, waar wij bij BEAT ons erg in herkennen. Onze community staat voorop in alles wat we doen en de dienstverlening van Laka sluit hier vrijwel naadloos op aan. Toen het nieuws kwam dan Laka de Nederlandse markt zou betreden, hebben we meteen contact met elkaar gezocht waarbij dit wederzijds bleek: de match was onmiskenbaar."
Dankzij VriendenLoterij-deelnemers kan de VriendenLoterij in 2021 een totaalbedrag van 56 miljoen euro schenken aan 62 organisaties die zich inzetten voor gezondheid en welzijn in Nederland en aan 3.300 clubs, verenigingen en stichtingen.
Dorine Manson, Managing Director VriendenLoterij: “Door de gevolgen van corona is het belang van het werk van organisaties die zich hardmaken voor kwetsbare groepen in de samenleving alleen nog maar groter geworden. Daarom steunen wij dit jaar extra organisaties die zich inzetten voor belangrijke thema’s zoals armoede en kansengelijkheid in Nederland en ook die dat doen voor mensen die afhankelijk zijn van zorg op maat. We zijn onder de indruk van hoe adequaat en snel deze organisaties zich hebben aangepast aan de veranderende noden. Dat wij dankzij onze trouwe deelnemers miljoenen kunnen bijdragen aan deze organisaties is fantastisch.”
Headerfoto: Shutterstock.com