Intelligent platform helpt Club Brugge bij compenseren fans

De Jupiler Pro League werd op 7 maart 2020 gestaakt. Het coronavirus maakte verder spelen onmogelijk, terwijl de competitie de beslissende fase in ging en de seizoenkaartcampagne in volle gang was. Ook dit seizoen zijn de meeste wedstrijden zonder publiek afgewerkt. Om seizoenkaarthouders op de juiste manier te compenseren tuigde Club Brugge afgelopen zomer een speciaal compensatieplatform op.

Het nieuws vorig jaar dat er voorlopig geen publiek welkom was bij sportwedstrijden, bracht een grote uitdaging met zich mee voor sportclubs en dus ook Club Brugge. Want hoe ga je de supporters compenseren? Club Brugge bood haar fans de mogelijkheid 1 op 1 terug te betalen. Per wedstrijd kan elke supporter die al van tevoren betaald had, 5% van de aanschafwaarde van de seizoenkaart terugvragen. Het stelde Club Brugge voor een dilemma: hoe kun je precisie en maatwerk bieden aan de seizoenkaarthouders die recht hebben op compensatie?

“We hebben onze fans vorig seizoen een compensatie aangeboden voor het missen van vijf thuiswedstrijden. Een grote groep supporters gaf toen aan dat ze wilden afzien van de compensatie en het geld graag wilden schenken aan ons. Dat zette ons aan het denken. We wisten nog niet hoe de situatie met het coronavirus zich zou ontwikkelen, maar we wilden fans wel de zekerheid geven dat als ze geen thuiswedstrijden konden bezoeken, ze hun geld konden terugvragen”, legt Lotte Denoo, Fan Relationship Manager bij Club Brugge, uit.

De Belgische topclub ontwikkelde in samenwerking met SportsCloud een compensatieplatform genaamd ‘We Never Play Alone’. Met behulp van dit op maat gemaakte platform kunnen seizoenkaarthouders van Club Brugge voor elke thuiswedstrijd die in het seizoen 2020/’21 zonder publiek gespeeld wordt, een keuze maken met betrekking tot de gewenste compensatievorm. Fans hebben daarbij drie keuzes: afzien van compensatie voor alle resterende wedstrijden zonder publiek, afzien van compensatie voor een bepaalde wedstrijd of compensatie terugvragen voor een bepaalde wedstrijd.

Door met een Single Sign On (SSO) platform te werken, maakte Club Brugge het voor haar seizoenkaarthouders zo eenvoudig mogelijk om in te loggen op het platform. “In het begin is veel werk verzet om de juiste koppeling tussen seizoenkaarthouders en de Single Sign On te maken. Dat is nu allemaal goed geregeld, wat voor nieuwe campagnes ook heel gunstig is. Maar het belangrijkste is dat het platform ons rust geeft”, zegt Denoo.

Loyaliteit fans belonen

Om de loyaliteit van de fans te belonen, hebben alle supporters die vanaf dag 1 afzagen van compensatie een uniek genummerd special edition shirt, met daarop een gouden batch met de tekst ‘We Never Play Alone’, van Club Brugge ontvangen. Elke wedstrijd worden er bovendien 22 gedragen shirts verloot onder alle personen die afzien van compensatie. Denoo: “We weten dat onze fans heel loyaal zijn en we wilden deze loyaliteit graag belonen. Daarom kregen fans die afzagen van compensatie een exclusief shirt van Club Brugge. Er is door bijna 6.000 fans gebruikgemaakt van deze optie, wat voor ons heel belangrijk is. En de rest van de seizoenkaarthouders kan per thuiswedstrijd aangeven of ze gecompenseerd willen worden of het geld doneren aan het eerste elftal, de jeugdopleiding, de vrouwenafdeling of de foundation. Wanneer ze het geld doneren maken deze fans kans op een door een van de spelers gedragen shirt.”

Daarnaast gaf Club Brugge als enige club in de Jupiler Pro League al haar seizoenkaarthouders gratis toegang tot sportkanaal Eleven Sports. Op die manier kan iedere seizoenkaarthouder de club blijven volgen zonder daar een extra tv-abonnement voor hoeven af te sluiten.

"Als je belooft fans te compenseren, moet dat voor hen simpel zijn om te doen"

Lotte Denoo (Club Brugge)

Platform heeft waarde bewezen

De keuze om aan het begin van het seizoen supporters al de kans te geven af te zien van compensatie heeft Club Brugge veel tijd en energie bespaard. “Het platform werkt heel efficiënt. Zowel voor ons als de fans. De seizoenkaarthouders kunnen in een paar klikken hun keuze doorgeven. Dat is superbelangrijk, want het moet niet te moeilijk worden. Als je belooft fans te compenseren, moet dat voor hen simpel zijn om te doen. Dat is de kracht van het platform”, stelt Denoo.

Bijkomend voordeel van het compensatieplatform is dat het in de toekomst ook voor andere doeleinden ingezet kan worden. Door het platform te koppelen aan de juiste technologieën en de pagina’s te vullen met de benodigde datasets, is een helder beeld gecreëerd van het type seizoenkaarthouder. “De fans hebben over het algemeen positief gereageerd op ‘We Never Play Alone’ en de keuzes die we hen boden met betrekking tot compensatie. We zijn zelf ook tevreden met de uitwerking. Het platform kunnen we in de toekomst mogelijk ook gebruiken voor andere marketingcampagnes en andere doeleinden. Als compensatieplatform heeft ‘We Never Play Alone’ zijn waarde wel bewezen, maar we hopen komend seizoen natuurlijk weer in een vol stadion te kunnen spelen.”

Club Brugge introduceerde onlangs ook al Club ID om supporters een leven lang aan de club binden. In dit artikel lees je hier meer over.

Headerfoto: Club Brugge / Frankcy Dryepondt