Meer fanbeleving en marketingkansen met selfietool van Seyu

Dutch Sport Tech Fund, het investeringsfonds voor sporttech-bedrijven, investeert in de Hongaarse scale-up Seyu. Dit bedrijf maakt het voor fans mogelijk om een selfie te delen op schermen in (voetbal)stadions, ook als ze de wedstrijd thuis kijken. Dat biedt fans een betere beleving en levert sportclubs marketingkansen en relevante data op. De tool wordt door Spaanse voetbalclubs als Real Sociedad en Celta de Vigo ingezet en is inmiddels door meer dan 200.000 sportfans gebruikt.

See you on the screen

Seyu spreekt men uit als see you. "En dat is precies de bedoeling: fans de kans geven om zich te laten zien aan de atleten en clubs waar ze fan van zijn", vertelt CEO en co-founder Tom Vecsernyes. Hij kwam op het idee toen hij een fan gefilmd zag worden tijdens een voetbalwedstrijd die dat zelf niet doorhad. "Ik dacht toen al aan hoe gaaf het zou zijn als je als fan zelf een foto kan delen met de rest van het stadion. Die oplossing bestond niet, dus heb ik die met mijn team ontwikkeld."

De scale-up uit Hongarije richt zich niet alleen op fans in het stadion. “99 procent van de sportfans bevindt zich thuis en kan een team of speler dus niet live aanmoedigen. Met Seyu ontstaat er een directe relatie tussen fans en clubs, wat steeds meer jonge fans tegenwoordig ook verwachten. Van die directe relatie profiteren clubs en hun partners, want ze krijgen een nieuw promotiekanaal. Doordat populaire sportwedstrijden veel kijkers trekken, is zelfs een lage conversie al lucratief. Onze data wijst ook uit welke merken populair zijn bij fans, wat handige marktinzichten oplevert.” Onder meer Vodafone heeft Seyu gebruikt voor een activatiecampagne.

Groeien in Nederland en naar WK 2026

Seyu is inmiddels door meer dan 200.000 fans gebruikt bij meer dan 400 wedstrijden. Diverse clubs uit de Spaanse voetbalcompetitie maken gebruik van de tool, net zoals het Hongaarse voetbalteam. Met de investering van Dutch Sport Tech Fund hoopt het bedrijf verder op te schalen. “We willen kantoren openen in Madrid en Amsterdam, omdat we dat interessante markten vinden. Aan ambitie geen gebrek: ons doel is om partner te worden van het WK voetbal in 2026”, aldus Vecsernyes.

Pionier

“Voor ons als sporttechnologiebedrijf komt de expertise van het Dutch Sport Tech Fund goed van pas”, vertelt de founder. “Ze helpen ons effectief op te schalen, bieden handige inzichten in de sector en helpen ons relevante verbindingen te leggen. Samen zetten we de volgende stap in de groei van Seyu.”

Alexander Janssen, CEO van Dutch Sport Tech Fund: "Seyu heeft laten zien dat hun tool geen nice-to-have is voor clubs, maar een must-have. Het merendeel van de fans zit immers niet in een stadion: El Clasico trekt 80.000 bezoekers – en maar liefst 600 miljoen kijkers. Seyu is een pionier in deze markt en kan sportclubs helpen een nieuw verdienmodel te ontginnen. Als sportfan zou ik Seyu ook graag gebruiken: in plaats van op de bank te juichen, word je met de tool onderdeel van de ervaring. Daarmee spelen clubs slim in op de behoefte van jonge fans."

Headerfoto: Shutterstock / Dean Drobot