Newcastle United en hoofdsponsor Sela zorgden afgelopen zaterdag voor een primeur door dove en slechthorende supporters met behulp van zogeheten ‘soundshirts’ óók mee te laten genieten van de stadionsfeer.
De soundshirt-technologie houdt in dat het shirt door middel van trillingen en kleine blauwe lichtjes laat voelen wat er in het stadion gebeurt. Dat werkt zo: verspreid door het stadion worden microfoons geplaatst. Die vangen het geluid op en sturen ze door naar de shirts. Deze gaan dan trillen. Hoe harder de supporters juichen, hoe harder de trillingen. De shirts werden eerder al gebruikt bij concerten.
“We zien de sfeer, maar om het publiek te voelen springen, dat is pas geweldig”, zeggen dove supporters Ryan Gregson en David Wilson tegen BBC Radio. Zij probeerden de shirts afgelopen zaterdag tijdens een wedstrijd tegen Tottenham Hotspur voor het eerst uit. “Ik voelde me voor het eerst helemaal betrokken.”
De shirts zijn onderdeel van de campagne ‘Unsilence the crowd’, een initiatief om dove fans ook de échte voetbalervaring te bieden. In het kader van deze actie stond hoofdsponsor Sela ook de shirt- en veldsponsoring af aan het Royal National Institute for Deaf People (RNID), de liefdadigheidsinstelling die de twaalf miljoen dove mensen in het Verenigd Koninkrijk ondersteunt. Het is de eerste liefdadigheidsinstelling voor gehoorverlies die op een Premier League-shirt staat.
"Eén op de vijf volwassenen in het Verenigd Koninkrijk is doof of heeft gehoorverlies en wordt in het dagelijks leven vaak geconfronteerd met barrières, ook bij live sportevenementen", zegt Teri Devine, Directeur Inclusie bij RNID. "Het is fantastisch om te zien dat Newcastle United en Sela het voortouw nemen in het promoten van deze technologie, die de potentie heeft om een echte en blijvende impact te hebben op hoe mensen die doof zijn en gehoorverlies hebben, live sport beleven."
Credits headerafbeelding: ANP.