Steeds meer voetbalclubs zien in welke (financiële) voordelen het biedt om het stadion niet slechts eens in de twee weekenden te gebruiken, maar ook doordeweeks voor zakelijke bijeenkomsten of maatschappelijke activiteiten. Met behulp van Beewan Sports Experience gaat ook SC Cambuur met haar nieuwe stadion, dat naar verwachting tussen december 2023 en het voorjaar van 2024 speelklaar zal zijn, de stap zetten naar een omgeving waar het zeven dagen per week bruist.
Beewan Sports Experience regisseert de beleving in en rondom voetbalstadions. Dat doet het Amsterdamse bedrijf door ruimtes zo in te richten dat verschillende doelgroepen zich er op hun plek voelen. “De businessclubleden, de supporters, de sponsoren, al hun ruimtes moeten sfeervol en multifunctioneel ingericht worden”, aldus Rob van Rijswijk, Managing Director van Beewan. Hij en zijn collega’s zijn al geruime tijd aangehaakt bij de stadionplannen van SC Cambuur, om de juiste beleving en uitstraling te kunnen ‘vangen’ in de diverse ruimtes. “Als we dat goed doen, kan elke ruimte optimaal gebruikt worden en krijg je een multifunctioneel stadion. Er wordt gevoetbald, maar je kunt het ook verhuren voor bijvoorbeeld zakelijke evenementen en congressen. Het wordt dan echt een verdienmodel voor de club. Dat moet ook wel. Het is een gemiste kans als een prachtig stadion maar een keer in de twee weken wordt gebruikt.”
"Het is een gemiste kans als een prachtig stadion maar eens in de twee weken wordt gebruikt"
Het contact tussen SC Cambuur en Beewan kwam tot stand via YveY, de horecapartner die bij vijf stadions in Nederland de publieks- en/of businesscatering verzorgt en ze op die manier als horecabedrijf exploiteert. Bij meerdere van deze vijf stadions werkte YveY al samen met Beewan. Van Rijswijk: “YveY vertelde dat ze ook bij SC Cambuur actief waren en stelde voor om eens kennis te maken met de club. We hebben een presentatie gegeven en dat klikte, zowel op persoonlijk gebied als op het gebied van voetbalbeleving en ruimtelijk ontwerp. Zo zijn we gestart.”
Het werk dat nu in Leeuwarden wordt verzet, is Van Rijswijk niet onbekend. Beewan ontwikkelde immers al skyboxen, supportershomes, horecazalen, businessclubruimtes en brasserieën voor N.E.C., Ajax, Roda JC en MVV. Aan de andere kant van de tafel heeft SC Cambuur-directeur Ard de Graaf al eerder met het bijltje van een nieuw stadion gehakt, in zijn periode bij PEC Zwolle. Een belangrijke les die hij leerde, is dat het DNA van de club en daarmee ook van het oude stadion moet worden verwerkt in het nieuwe stadion. “SC Cambuur is een volksclub, in een volkswijk, in een volksstadion. Die identiteit gaan we meenemen naar het nieuwe stadion, maar een nieuwe plek wordt nooit direct hetzelfde als het oude stadion. Er moet een keer iets gebeuren waardoor er ziel in zo’n stadion komt, zoals kampioen worden, degraderen of een mooie bekercampagne draaien. Dat proces kun je versnellen door elementen uit het oude stadion terug te laten komen in het nieuwe.”
Het vertalen van de SC Cambuur-identiteit naar een nieuw gebouw klinkt mooi, maar lijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je er als externe partij voor dat jouw ontwerpen aansluiten bij waar SC Cambuur voor staat? Van Rijswijk: “We bezochten vooraf een aantal wedstrijden om de sfeer te proeven, te kijken hoe supporters, businessclubleden en bestuurders de wedstrijd beleven en om met hen te spreken. Al onze bevindingen hebben we meegenomen in een DNA-document. Daarin staat beschreven waar Leeuwarden voor staat en wat het DNA van de club is. Die informatie vertalen we naar de verschillende ruimtes en nemen we ook mee in de materiaalkeuze. Eerlijke, doorleefde materialen passen bijvoorbeeld beter bij SC Cambuur dan strak, glanzend kunststof.”
"SC Cambuur moet straks nog jaren verder zonder de huidige beleidsbepalers. Dan moet de basis zijn gelegd door de mensen voor wie de club is"
“Het DNA-document geeft de nodige kaders, maar nog steeds moet binnen elke bezoekersgroep rekening worden gehouden met verschillen. De grootvader die zijn kleinkind meeneemt naar een wedstrijd heeft andere behoeftes dan iemand van de harde kern”, vervolgt Van Rijswijk. De Graaf vult aan: “Daarom betrekken we de supporters ook zoveel mogelijk in het proces. Natuurlijk als het gaat om hun wensen voor het supportershome, maar we bespreken elke stap in het ontwerpen van het stadion met de mensen die betrokken zijn de club. Dat is de grootste kracht van dit hele verhaal. SC Cambuur moet straks namelijk nog jaren verder zonder de huidige beleidsbepalers en dan moet de basis wel zijn gelegd door de mensen voor wie de club is. Dat is het volk, maar daar horen ook de spelers bij. In het spelershome hangen bijvoorbeeld foto’s van de spelers die scoorden in de derby tegen SC Heerenveen. Sommigen van hen zijn al lang gestopt, maar zij maken door hun prestaties wel onderdeel uit van de club en vinden het prachtig dat hun foto nog steeds in het stadion hangt. Beewan heeft zich al zodanig genesteld in onze organisatie dat ze dat soort informatie vanuit de spelersgroep of de teammanager toegespeeld krijgen of zelf kunnen ophalen. Het resultaat van die korte lijntjes zie je dan ook terug in het nieuwe ontwerp.”
In dat ontwerp is bijvoorbeeld ook ruimschoots aandacht voor het hert in het SC Cambuur-logo. Het dier – dat afkomstig is uit het zestiende-eeuwse familiewapen van de Friese familie Van Cammingha, die bij de oprichting van SC Cambuur in 1964 toestemming gaf om het familieschild als logo te gebruiken – komt groots terug in de entreehal van het nieuwe stadion. Een belangrijk stukje geschiedenis krijgt daarmee een prominente plek. “Zo toon je respect voor het verleden van de club”, vertelt Van Rijswijk. “Die historie moet je niet vergeten, we moeten er als Beewan juist gebruik van maken en het als herkenningspunt inzetten. Daarom krijgen ook de letters van het Cambuurstadion zoals die nu op de gevel staan, een plek op de receptiedesk. En we gaan de stadionlampen hergebruiken in het supportershome. Op al die elementen wordt heel positief gereageerd door de verschillende groepen.”
Het hergebruiken van de letters op de huidige gevel of van de stadionlampen is niet alleen goed voor het sentiment, maar ook voor het milieu. Circulair bouwen is de standaard voor Beewan en ook SC Cambuur hecht veel waarde aan het thema. Sierd Dijkman, Operationeel Manager bij de club, licht toe: “Leeuwarden en Friesland zijn echt voorlopers op dat gebied en willen dat graag uitdragen. Ook als volksclub hebben we duurzaamheid hoog op de agenda staan en dus willen we daar een actieve bijdrage aan leveren. Dat kan op kleine en op grote schaal, waarbij we de dingen die we op het gebied van duurzaamheid kunnen doen, ook echt goed willen doen.”
Een voetbalclub met een stadion dat hoog scoort op duurzaamheid, is zeker tegenwoordig erg belangrijk. “Een stadion heeft een enorme aantrekkingskracht en is letterlijk een ontmoetingsplek voor mensen uit alle lagen van de samenleving”, gaat Dijkman verder. “Het kan dus echt een podium zijn voor circulariteit in het bijzonder en duurzaamheid in het algemeen. Hoe gaan we in het nieuwe stadion bijvoorbeeld om met water en hoe gaan we verspilling tegen? Dat zijn lichtende voorbeelden die we graag laten zien in ons nieuwe onderkomen.”
Heel lang hoeft SC Cambuur daar niet meer op te wachten. De verwachting is dat het stadion tussen december 2023 en het voorjaar van 2024 in gebruik kan worden genomen. Mét de mooie, multifunctionele ruimtes van Beewan én met YveY als horecapartner, die de nieuwe ruimtes zo goed mogelijk gaat gebruiken. De Graaf kan niet anders dan positief terug- en vooruitblikken. “Een nieuw stadion realiseren is een ingewikkeld en langdurig proces, dus wij zijn heel gelukkig dat we het voor elkaar gaan krijgen. Met het nieuwe stadion, en dus met nog betere belevingsruimtes, meer inkomsten en uiteindelijk een grotere omzet, kunnen we onze positie in het betaald voetbal verbeteren en verstevigen.”
"Met het nieuwe stadion kunnen we onze positie in het betaald voetbal verbeteren en verstevigen”
Eerder dit jaar verscheen op SPORTNEXT een artikel over hoe Beewan Sports Experience bijdraagt aan de beleving en multifunctionaliteit van het Goffertstadion, waardoor N.E.C. haar inkomsten weet te vergroten. Lees het verhaal hier.