Sport Doet Iets Met Je. Dat lijkt op het eerste gezicht weinig concreet, maar de naam van de campagne die deze week van start ging in de aanloop naar de NOC*NSF Nationale Sportweek, is niet zomaar gekozen door NOC*NSF. Sport doet iets met je, maar wat, dat is heel persoonlijk en voor iedereen anders. En wat het kan betekenen, dat moeten mensen vooral zelf vertellen. Én gaan ontdekken, door in actie te komen en tijdens de Sportweek de sport te vinden die bij hen past. Het is, in een notendop, het idee achter de campagne om sport en bewegen in zijn algemeenheid in Nederland een flinke impuls te geven.
Die impuls is belangrijker dan ooit, zo redeneert NOC*NSF, want onderzoek toont aan dat tijdens de coronacrisis beduidend minder mensen zijn gaan sporten. Terwijl sport zoveel meer kan doen voor mensen dan alleen bijdragen aan de gezondheid. Daarom komen op de landingspagina van de campagne uitdrukkelijk veel meer positieve kanten van sport aan de orde, zowel op het fysieke, het mentale, als op het sociale vlak. Sport maakt je niet alleen gezonder, maar ook blijer, fitter, weerbaarder en vrijer. En dat sport zo’n grote bijdrage aan ons dagelijks leven kan leveren, bleek bij uitstek tijdens de coronacrisis, toen het er ineens even niet was, wil NOC*NSF benadrukken.
En hoe laat je mensen beseffen dat de waarde van sport heel persoonlijk en voor iedereen verschillend is? Door juist die persoonlijke verhalen te vertellen, Nederlanders zelf onder woorden te laten brengen wat sport voor hen betekent. Die storytelling is dan ook de ruggengraat van de campagne. Het is een even krachtig als beproefd middel om een boodschap betekenis te geven, mensen te verbinden en beleving te creëren.
In die strategie bedeelt NOC*NSF zichzelf een tamelijk bescheiden rol toe. De Sportkoepel zet vooral de sport en de sporters zelf centraal. Op de website vertellen NSW-ambassadeurs als Rico Verhoeven (kickboksen), Celèste Plak (volleybal) en Harrie Lavreysen (baanwielrennen) wat sport voor hen betekent en nog belangrijker; iedereen die wil, kan er zijn of haar eigen verhaal doen onder de noemer ‘Wat doet sport met jou?’.
De campagne bestrijkt een totale periode van zeven weken, met als climax de NOC*NSF Nationale Sportweek, van 18 tot en met 27 september.
Bekijk ook het campagnefilmpje: