WPT Amsterdam Open in cijfers: mediabereik onderstreept de hype

Nu het stof van de World Padel Tour Amsterdam Open langzaam is neergedaald, wordt steeds beter zichtbaar hoe groot het succes van de eerste editie van het toernooi is geweest. Niet alleen waren de beste padelspelers ter wereld voor het eerst in Nederland te bewonderen, ook op andere vlakken wist de World Padel Tour Amsterdam Open te scoren.

De Centrale Markthal in Amsterdam, het podium voor de World Padel Tour Amsterdam Open, was op alle vijf de speelavonden stijf uitverkocht. De vijfduizend early bird-tickets gingen in aanloop naar het toernooi binnen twintig minuten over de digitale toonbank en in totaal werden meer dan achttienduizend kaarten verkocht.

Live-uitzendingen

Padelfans die niet op de tribunes zaten, volgden de World Padel Tour Amsterdam Open massaal vanuit huis. Maar liefst 2,3 miljoen padelliefhebbers keken via World Padel Tour TV, dat in 157 landen werd uitgezonden. Bijna 1,4 miljoen van hen keken mee tijdens een van de live-uitzendingen. Dat het toernooi boeide, bleek ook uit de duur van de gemiddelde kijker naar de live-uitzending: 48,8 minuten. Een record. Niet eerder stemde de kijker zo lang onafgebroken af op een padeltoernooi. Dit gemiddelde ligt zelfs hoger dan bij andere sporten, zoals voetbal of basketbal.

Bovendien was het voor het eerst dat padel live werd uitgezonden op de Nederlandse televisie. Ziggo Sport zond alle wedstrijden uit en RTL 7 deed verslag van de finaledag. Op het hoogtepunt keken op RTL 7 maar liefst 370 duizend mensen. De finales van de mannen en vrouwen zijn zelfs nog terug te bekijken op Videoland.

Sociale- en traditionele media

Ook via sociale media wisten mensen wereldwijd de World Padel Tour Amsterdam Open te vinden. Op Instagram groeide het bereik tot 1,2 miljoen en op TikTok had het toernooi bijna 3 miljoen videoviews. Het totale bereik op sociale media was 7 miljoen.

Naast het bereik en de betrokkenheid online, bleef het evenement ook niet onopgemerkt bij de traditionele media in Nederland. Onder meer Algemeen Dagblad, Volkskrant en NOS berichtten over het toernooi. De totale PR-waarde was 2 miljoen euro. "De World Padel Tour Amsterdam Open heeft al onze verwachtingen overtroffen", aldus toernooidirecteur John van Lottum. "We hebben een fantastisch toernooi neergezet en iets nieuws toegevoegd aan de Nederlandse sportkalender. Zowel binnen als buiten de padelcommunity. We zijn momenteel druk bezig om aan dit succes een vervolg te geven.’

Licentie

De licentie van de World Padel Tour is voor drie jaar in handen van Timeless Investments en Kroonenberg Groep, die hun nek uitstaken en het toernooi voor het eerst naar Nederland haalden. De organisatie van het evenement werd verzorgd door Triple Double, Golazo Sports en Deux Agency. Met de World Padel Tour Amsterdam Open maakten zij werkelijkheid van de meest spectaculaire padelpunten, die voor de Nederlandse padelfan voorheen enkel op sociale media te vinden waren.