De gamingindustrie is voortdurend in ontwikkeling. Er verschijnen nieuwe games, nieuwe merken doen hun intrede en er ontstaan nieuwe competities. De esports- en gamingwereld begint volwassen te worden. Dat werd ook duidelijk op EsportsX. 6 takeaways van het grootste esports-event van Nederland.
De Eredivisie en de eDivisie, Ajax (esports) en Ziggo, Formule 1 en de F1 Esports Series. De 'traditionele' sport en esports weten elkaar steeds vaker te vinden. En beide werelden leren ook van elkaar. Waar de sport uitblinkt in B2B oplossingen en hospitality, staat esports juist bekend om de hechte community en het sociale aspect van gaming. Combineer beide aspecten en je hebt een gouden formule.
Zo is de fanbase van de Formule 1 gestaag gegroeid sinds het is begonnen met een esports-competitie. De meest populaire activatie bij iedere Grand Prix is de plek op het terrein waar fans zelf de Formule 1-game kunnen spelen. En daarmee snijden we het misschien wel belangrijkste punt voor de F1 aan: de sport staat een stuk dichter bij de fans, omdat iedereen zich tegenwoordig Max Verstappen of Lewis Hamilton kan voelen dankzij de game. Er ontstaat steeds meer synergie tussen sport en esports en die verbinding zal de komende jaren alleen maar verder toenemen.
We horen het al enkele jaren; gamers zijn kritisch, maar ook enorm loyaal. De community kan een merk volledig omarmen wanneer deze op de juiste manier het sponsorship inzet en daadwerkelijk waarde toevoegt. Een goed voorbeeld is DHL dat al enkele jaren samenwerkt met organisator ESL. Het bedrijf is de logistiek partner van ESL en wist met geloofwaardige campagnes en acties de harten van de gamers te winnen. Inmiddels scanderen fans zelfs de naam ‘DHL’ in het stadion tijdens toernooien.
Loyaliteit komt ook op een andere manier tot uiting in esports en gaming. Loyaliteitsprogramma’s werken namelijk precies omgekeerd dan in de ‘echte’ wereld. Waar je hier eerst een aankoop moet doen voordat je beloond werd, is dat systeem in de gamingwereld omgekeerd. Game-ontwikkelaars geven jou eerst iets, zodat je de game gaat spelen. Op die manier weten ze niet alleen enorm veel mensen te bereiken, maar bewerkstelligen ze ook loyaliteit onder de beoefenaars van hun game. En wanneer je eenmaal een fan bent van de game, wordt er pas iets van de gebruiker gevraagd.
De gamingindustrie is groter dan de muziek- én filmwereld samen! De omzet lag in 2018 op $137,9 miljard volgens Newzoo. In de slipstream van de totale gamingindustrie groeit ook de esportswereld heel snel. Esports is een nieuwe entertainmentvorm aan het worden. Zoals we naar een concert gaan, een sportwedstrijd bekijken of een museum bezoeken, trekken (voornamelijk) jongeren naar esports-toernooien en kijken ze naar livestreams via Twitch en YouTube. Esports ontwikkelt zich als een nieuwe vorm van entertainment. Zoals Tomas Lyckedal van Dreamhack daarbij terecht aangaf, is het wel van essentieel belang dat esports dicht bij het eigen DNA blijft.
Het beeld van gamers die op hun zolderkamer pizza eten en energiedrank drinken is achterhaald. Esports is topsport, zo lieten Marc Rondagh en Arnoud Schonis van de eDivisie al weten. En inmiddels ontstaat er ook een vermenging tussen gamen en fysiek bewegen. Dankzij de snelle technologische ontwikkelingen komt full-body gaming voor de massa binnen handbereik. Op EsportsX waren verschillende aanbieders hiervan aanwezig. Exodus Burned is een virtual reality-game die je laat sporten. Je trekt een speciaal pak met sensoren, waarna de game start en je in een virtuele wereld allerlei opdrachten moet uitvoeren door te springen, lopen, bukken. Ook VR Arcade combineert virtual reality en beweging. VR Arcade tovert een afgebakende ruimte om in een VR-experience, waar elke gamer letterlijk een nieuwe wereld instapt en vrij kan rondlopen.
Tot slot heeft Twitch een wereldwijd leerprogramma voor hogescholen en universiteiten opgezet rondom gaming. Hiermee biedt het streamingbedrijf jongeren een op maat gemaakte opleiding, waar eveneens veel aandacht wordt geschonken aan de gezondheid van gamers.
Van Candy Crush tot League of Legends, en van World of Warcraft tot Fortnite. Deze games zijn gratis te spelen en hebben (mede) daardoor een enorme fanbase. Het instapniveau is laag en gamers kunnen allerlei in-app aankopen doen om verder te komen in het spel. Met deze strategie wordt je als het ware eerst in de game gelokt en als je er helemaal in zit, moet je betalen om verder te kunnen spelen.
Epic Games voegde onlangs een nieuw hoofdstuk aan het gamingmarketingboek toe. De ontwikkelaar van Fortnite legde het spel een paar dagen plat. Alles in het spel verdween plotseling in een virtueel zwart gat, in voorbereiding op een grote update. Iedereen praatte hierover en zelfs de ‘traditionele’ media berichtten erover. Na twee dagen kwam het tweede hoofdstuk van Fortnite beschikbaar en speelden wereldwijd miljoenen mensen tegelijk de game. PR avant la lettre.
Als EsportsX een ding duidelijk maakte, is het wel dat esports en gaming de hype voorbij zijn. Niet alleen ondersteunen de cijfers dat, ook het feit dat steeds meer merken die geen directe link met de gamingwereld hebben in deze wereld stappen, is hier bewijs van. Van Vodafone tot Mercedes-Benz, en van Disney tot New Balance. Alle zien zij dat de weg naar jongeren via gaming loopt. Op verschillende manieren proberen ze een plek te veroveren in het hart van de gamers. Deze zogenaamde non-endemic brands hebben definitief hun intrede gedaan in de gaming- en esportswereld en zij zullen hier de komende jaren volop in blijven investeren. Daarmee zal de ongekende groei van gaming en esports voorlopig nog wel even doorzetten.