De omzet binnen esports wereldwijd zal naar verwachting dit jaar de 1 miljard dollar overstijgen. Nederland is vooralsnog een kleine speler, maar de markt groeit hier wel flink. Jurre Pannekeet van marktonderzoeksbureau Newzoo ziet ook dat Nederland een inhaalslag aan het maken is. "Gaming en esports zorgt voor allerlei nieuwe kansen."
Het afgelopen jaar keken er in Nederland 1,5 miljoen mensen naar games als League of Legends, Counter-Strike of Fortnite, die competitief gespeeld worden. Er zijn 500.000 Nederlanders die de esports-wereld actief volgen en elke maand kijken. Volgens Pannekeet, Sr. Market Analyst bij Newzoo, is dat cijfer in vergelijking met ons omringende landen relatief laag. "In Nederland kijkt 6% van de gamers maandelijks esports content, in Spanje is dat 11%. In landen zoals Duitsland, Spanje en Frankrijk is de taalbarrière iets hoger en daarom is er meer behoefte en noodzaak aan lokale initiatieven en competities. Dit heeft voor hogere groei gezorgd in die landen."
"In Nederland is de markt vrij klein en veel jongeren spreken goed Engels. Het volgen van internationale teams is erg makkelijk. De Nederlandse jeugd is gewend eerst naar internationale competities en teams te kijken en daarna pas naar de Nederlandse markt."
Dat er in Nederland nog weinig lokale initiatieven op touw zijn gezet, heeft te maken met het ontstaan van esports. De sport is ontstaan als een globale trend, waar 'traditionele' sporten vaak een omgekeerde beweging laten zien; van nationaal naar internationaal.
Maar Pannekeet ziet wel verandering. "Het is belangrijk gamers en gameliefhebbers ergens bij te betrekken en ze mee te laten doen. Dat kan bijvoorbeeld door je minder te richten op esporters en op zoek te gaan naar andere vormen van engagement. Nederland telt 8,3 miljoen gamers, bijna de helft van de bevolking. Dit kan door bijvoorbeeld een toernooi op te zetten of ander type content te maken en meer te werken met influencers. Gebruik persoonlijkheden om mensen aan je merk te binden. En ook voor overheden geldt: richt je niet alleen op esports."
Pannekeet denkt dat ook de georganiseerde sport in Nederland kan profiteren van de sterke groei van gaming en esports. "Voor de volleybal- of tennisbond liggen er eveneens kansen op dit gebied. Je kunt gaming gebruiken om jongeren naar je vereniging te krijgen en hen te enthousiasmeren. Je kunt een game-toernooi combineren met een volleybaltoernooi en daar een aantrekkelijk aanbod voor een lidmaatschap bij bedenken. Gaming en esports zorgt voor allerlei nieuwe kansen, zowel voor merken, bonden als overheden."
Jurre Pannekeet is op 18 oktober een van de sprekers tijdens EsportsX, de #1 esports conferentie in de Benelux. Bestel hier je kaarten.
Lees ook de artikelen met Rowan Stroo en Koen Weijland, eveneens sprekers op EsportsX:
Headerfoto: flowgraph / Shutterstock.com