De impact van corona op esports en gaming

Het coronavirus had dit jaar niet alleen impact op de traditionele sportwereld, ook esports werd geraakt. Weliswaar niet zo hard als bijvoorbeeld het voetbal, maar de omzet in esports zal dit jaar eveneens dalen. Er zijn echter ook organisaties die juist profiteren van de wereldwijde lockdowns en de daarbij behorende stijging van het aantal gamers en het aantal uur dat er naar games wordt gekeken. Het Nederlandse Team Liquid is een van de teams die hier garen bij spint.

Hoewel de cijfers soms anders doen vermoeden heeft het coronavirus zeker ook zijn weerslag op gaming en esports. Onderzoeksbureau Newzoo verwacht dat de omzet van esports in 2020 met ruim een half miljoen zal dalen naar 950,3 miljoen dollar. Deze daling wordt met name veroorzaakt door uitgestelde en afgelaste evenementen. Hierdoor zijn de uitgaven aan tickets én merchandise omlaaggegaan. De verwachting is dat de omzet over dit jaar mogelijk nog iets lager uitkomt, aangezien er in de tweede helft van dit jaar nauwelijks fysieke evenementen hebben plaatsgevonden.

Het coronavirus heeft er wel voor gezorgd dat mensen veel meer zijn gaan gamen én ook veel vaker online naar gamers kijken. Volgens Newzoo groeit de gamingmarkt in 2020 met 19,6% naar 174,9 miljard dollar. Andere onderzoeken tonen aan dat meer dan de helft van de gamers zegt sinds de pandemie meer te hebben gespeeld dan daarvoor. Bovendien zijn de uitgaven aan gaming ook flink gestegen. Waar de gemiddelde maandelijkse uitgaven vóór de coronacrisis 15 euro per maand bedroegen, is dat nu gemiddeld 24 euro. Daarnaast zien grote platforms als Twitch en YouTube Gaming sinds het begin van de pandemie een toename van tussen de 10 en 15% in het aantal kijkers.

Kijkers belangrijker dan gamers

De toenemende interesse in het volgen van gamers is goed nieuws voor Team Liquid. De Nederlandse esports-organisatie van Victor Goossens heeft fans van over de hele wereld, die urenlang online de verrichtingen van de spelers van Team Liquid volgen. “Het mooie van ons team is dat we wereldwijd mensen bereiken. In de toekomst willen we ook meer aanwezig zijn in groeimarkten als India of China. Voor Team Liquid is het belangrijk een wereldwijde uitstraling te hebben”, zegt Goossens in het SPORTNEXT Magazine.

De focus op content werpt zijn vruchten af. In 2019 is Team Liquid de bestbekeken esports-organisatie ter wereld. Er wordt in totaal 124,4 miljoen uur naar content van de spelers van Team Liquid gekeken. Goossens verwacht dat deze cijfers in de toekomst alleen nog maar verder zullen stijgen. “Misschien dat met het ouder worden het aantal uren dat mensen zelf gamen wel iets omlaaggaat, maar ik verwacht dat het aantal uren dat mensen kijken naar gaming juist stijgt. Generaties die zijn opgegroeid met gamen en nu bijvoorbeeld een gezin krijgen, volgen online nog wel hun favoriete spelers en teams, maar zullen zelf niet meer uren achter een spelcomputer zitten. Voor Team Liquid is het aantal kijkers belangrijker dan het aantal gamers.”

"Een hele nieuwe generatie groeit op met games, zoals je vroeger met voetbal of tennis opgroeide"

Victor Goossens (Team Liquid)

Generational change

Welke kant gaming en esports opgaan, valt niet te voorspellen. Zelfs een grote gebeurtenis als het coronavirus heeft maar een relatief beperkte impact op de industrie in vergelijking met traditionele sporten of de cultuursector. Zo stijgen de inkomsten van Team Liquid, die door zakenblad Forbes worden geschat op 24 miljoen dollar, dit jaar zelfs nog. Goossens ziet de toekomst van zijn team en zijn sport dan ook positief tegemoet. “De groep dertigers en veertigers blijft hangen, terwijl er aan de onderkant veel nieuwe aanwas is van jongeren die opgroeien met gaming en esports. Wij noemen dit een generational change. Een hele nieuwe generatie groeit op met games, zoals je vroeger met voetbal of tennis opgroeide. Daarom zal gaming de komende decennia nog veel verder doorgroeien en daar willen wij met Team Liquid een belangrijke rol in blijven spelen.”

In de nieuwste editie van het SPORTNEXT Magazine lees je in een uitgebreid profiel van Victor Goossens hoe deze bescheiden Nederlander een van de grootste esports-organisaties ter wereld neerzette.

Headerfoto: Rich Lock/Team Liquid