Het laatste sportmarketingnieuws: GAMMA stapt in gaming

In de week waarin de Bundesliga bekendmaakte dat de waarde van de buitenlandse tv-rechten met 20% zijn gedaald vanwege corona, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

GAMMA stapt in gaming, daagt gamers uit droomtuin te bouwen in Minecraft

GAMMA maakt gebruik van Minecraft om game liefhebbend Nederland te bereiken. De bouwmarkt roept iedereen op zijn of haar droomtuin te bouwen in de game. GAMMA Marketing & Communicatiemanager Laurens Miedema geeft aan dat ze hopen hiermee twee werelden dichter bij elkaar te brengen. Enerzijds willen zij ouders meer inzicht geven in de (digitale) wereld van de jeugd, terwijl zij spelenderwijs meer inzicht krijgen in het ontwerpen en bouwen van een tuin.

Ter lancering van het concept is GAMMA de samenwerking aangegaan met o.a. Dylan Haegens. Een YouTuber met meer dan 1 miljoen abonnees. In een video waarin hij zelf een poging waagt om zijn droomtuin te bouwen daagt hij gelijk zijn volgers uit om hetzelfde te doen. Ook zal Dylan Haegens jureren. De winnaar maakt kans op een tuin make-over t.w.v. €1.500.

Wielrenner Trek-Segafredo geschorst vanwege controversiële tweet

Trek-Segafredo schorste deze week de Amerikaanse neo-prof Quinn Simmons vanwege verschillende ‘opruiende commentaren’ op social media. De wielerploeg kwam met een verklaring waarin staat dat de 19-jarige Simmons met "meerdere statements" een grens heeft overschreden en voorlopig niet in actie zal komen. De jonge Amerikaan raakte woensdag in opspraak toen hij een zwarte emoji gebruikte in een tweet. Simmons reageerde op een tweet van de Nederlandse wielerjournaliste José Been, die Trump-aanhangers opriep haar niet langer te volgen. De reactie van Simmons werd door velen als racistisch bestempeld, waarna Trek-Segafredo zich genoodzaakte voelde tot actie over te gaan.

Simmons bood donderdag zijn excuses aan en zei dat de tweet niet racistisch bedoeld was. Hij is een aanhanger van Donald Trump en heeft zijn steun voor de president van de Verenigde Staten al meerdere keren openlijk uitgesproken. De wereldkampioen bij de junioren vraagt om begrip. “Wanneer iemand het politiek oneens met me is, dan is dat prima. Ik zal je er niet om haten. Ik vraag alleen hetzelfde.”

Sponsoromzet Ajax gestegen ondanks corona

Bij Ajax is, ondanks de grote impact als gevolg van de uitbraak van het coronavirus, de financiële impact in het boekjaar 2019-2020 beperkt gebleven. Dat is mede te danken aan een stijging van de partnershipomzet, zo schrijft Sponsorreport. De partnershipomzet van Ajax, die bestaat uit inkomsten uit bedrijfssponsoring, is dit seizoen gestegen met € 0,3 miljoen naar € 34,7 miljoen. Aangetekend moet worden dat de tegemoetkoming aan partners door de voortijdige beëindiging van het seizoen als gevolg van het coronavirus in mindering is gebracht op de partnershipomzet. Bijna alle sponsors zouden daar vanaf hebben gezien. Die inkomsten zijn echter niet bij sponsoring, maar onder de post ‘overige baten/donaties’ ondergebracht. Daardoor kwam de post sponsoring in de begroting toch lager uit, terwijl de bijdragen van de partners per saldo niet veranderde.

De winst na belastingen van Ajax is € 20,7 miljoen. Dat is vooral te danken aan de inkomsten uit transfers van onder meer Matthijs de Ligt en Kasper Dolberg. De netto-omzet bedraagt € 162,3 miljoen, een daling van € 37,2 miljoen door lagere inkomsten uit Europese competities en het coronavirus.

PSV brengt stadionbeleving in huis

PSV-supporters kunnen zich met de juiste apparatuur toch in het stadion wanen. De club heeft samen met Google, Philips en ontwikkelaar Froteu BV iets nieuws bedacht. Wie in het bezit is van een Google Nest-apparaat, een Philips Hue-lamp en de door Froteu BV ontwikkelde action kan de stadionbeleving in huis halen. Door de speakers schalt het gezang van supporters en wanneer er gescoord wordt, knipperen de Hue-lampen net als de stadionlichten van het Philips Stadion.

EF Cycling Pro presenteert opvallend nieuw tenue voor Giro

Omdat het shirt van EF Pro Cycling teveel op de roze leiderstrui in de Giro lijkt, werd een nieuw tenue ontworpen. In samenwerking met skateboardmerk Palace werd gekozen voor zeer opvallende kleuren op het shirt. De eend van sponsor Palace heeft ook een prominente plek op de borst gekregen.