In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: de KNVB organiseert voor het eerst de KNVB E_Beker, Odido staat haar sponsorrechten bij FC Utrecht eenmalig af aan Sanquin en de FEBO lanceert een eigen Oranjeshirt: 'Hap Holland Hap'.
De TOTO KNVB Beker is (wat naamswijzigingen daargelaten) al jarenlang een vast onderdeel van het Nederlandse voetbal. Afgelopen zondag vond de climax plaats van alweer de 106e editie. En nu, in 2024, komt er een 'nieuwe' KNVB Beker bij: de KNVB E_Beker! Dat hét bekertoernooi van Nederland nu ook een esports-variant krijgt, is tekenend voor de groei en de potentie van gaming als sport.
De strijd om de KNVB E_Beker wordt uitgevochten op EA Sports FC 24 (de opvolger van de bekende FIFA-reeks). Alle verenigingen uit Nederland (de juniorenteams welteverstaan, dus de JO13 t/m JO19 en de MO13 t/m MO20) mogen meedoen met minimaal vier en maximaal elf spelers. Net als in de echte KNVB Beker doen ook Eredivisie- en Keuken Kampioen Divisieclubs mee.
Stream
De voorrondes van de KNVB E_Beker staan gepland op woensdag 8 mei en vrijdag 17 mei. De winnaars hiervan mogen het op vrijdagavond 31 mei tegen elkaar opnemen in de KPN E_Room op de KNVB Campus in Zeist. Het toernooi wordt gestreamd via het Twitch-kanaal van E_Oranje.
De winnaar van de KNVB E_Beker krijgt een esportswall t.w.v. €3.000,-. Dit houdt in dat er in de kantine twee Playstations 5 en twee grote beeldschermen geïnstalleerd worden. Onderzoek heeft aangetoond dat 75% van de jeugdleden langer blijft hangen als hij/zij kan gamen op de sportclub. Door de belevingswereld van de jeugd naar het clubhuis te halen zorg je voor een betere binding en dus ledenbehoud. En is het dan niet zo dat de kinderen nog vooral naar de vereniging gaan om te gamen, in plaats van te sporten? Nou, dan hebben ze in ieder geval de fiets gepakt in plaats van dat ze thuisblijven en hebben ze fysiek contact met hun team- of clubgenootjes!
Tijdens de eerstvolgende thuiswedstrijd van FC Utrecht (op 5 mei tegen Vitesse) staat Odido al haar sponsorrechten af aan Sanquin. Hiermee wordt aandacht gevraagd aan de groeiende roep om meer bloed- en plasmadonors. Sanquin prijkt dan niet alleen op de borst van het FC Utrecht-shirt, maar is ook terug te zien op alle andere sponsoruitingen, zoals de boarding langs het veld.
De bijzondere samenwerking is een ‘een-tweetje’ tussen Sanquin en Odido. Een halfjaar geleden attendeerde Sanquin het telecombedrijf er, met een knipoog, op dat enkele marketinguitingen van Odido veel op de huisstijl van Sanquin leken. Toen ging het balletje rollen en nu komt Odido dus met de mogelijkheid om via de sponsoring van FC Utrecht het belang van het vinden van nieuwe bloed- en plasmadonors te onderstrepen. Zo hopen beide partijen dat fans in het stadion en thuis op de bank zich aanmelden als nieuwe donor bij Sanquin. Dan kan via de speciale landingspagina sanquin.nl/fcutrecht.
Verbinding
Leo Hensen, Head of Marketing & Communications Mass Market bij Odido: “Onze samenwerking met FC Utrecht kenmerkt zich door verbinding en menselijkheid. Na de sportieve uitnodiging van Sanquin, was het voor ons een logische keuze om onze rol als hoofdsponsor van FC Utrecht in te zetten om het, letterlijk levensbelangrijke, werk van Sanquin de nodige aandacht te geven. Op deze manier kunnen we een brug slaan tussen Sanquin en potentiële nieuwe donors.”
Joyce Veekman, Directeur Communicatie en Marketing bij Sanquin, kijkt uit naar de wedstrijd: “Odido toont zich een betrokken partner in Sanquins zoektocht naar nieuwe bloed- en plasmadonors, daar zijn we hen zeer dankbaar voor. Met het doneren van bloed of plasma geven onze donors letterlijk hoop, toekomst én leven aan duizenden patiënten in Nederland. We hopen dat ook heel Utrecht zich van haar beste kant laat zien en zich aanmeldt als donor."
Thijs van Es, Algemeen Directeur van FC Utrecht: “Wij als FC Utrecht zijn trots dat onze hoofdsponsor Odido haar positie beschikbaar stelt voor dit belangrijke doel. Het toont de warme betrokkenheid van Odido bij de gemeenschap en onze gezamenlijke inzet om bij te dragen aan een gezondere toekomst."
FEBO, inmiddels een bekend onderdeel van het Nederlandse straatbeeld, en Only Friends, een sportclub die ruim 800 sporters met een beperking uit Amsterdam en omgeving de mogelijkheid biedt om georganiseerd te sporten, slaan de handen ineen om sport toegankelijk te maken voor iedereen. Met het FEBO Oranje Shirt levert de snackbarketen een financieële bijdrage aan Only Friends én zorgt het voor meer bekendheid van de sportclub.
"Het verhaal van Only Friends raakte ons", vertelt Dennis de Borst, eigenaar van FEBO. "Daarom zijn wij al jaren hun vaste sponsor. Met dit shirt zorgen we voor extra aandacht en met een deel van de opbrengst steunen we Only Friends in hun doelstelling om sport voor iedereen bereikbaar te maken."
Hap Holland Hap
Het FEBO Oranje Shirt is oranje met een vleugje van het bekende FEBO-rood en heeft - natuurlijk - FEBO als hoofdsponsor. Op de linkerzijde van de borst zit een logo van 'FC FEBO' en op de achterkant staat rugnummer 41, als verwijzing naar het oprichtingsjaar. De tekst in de nek, ‘Hap Holland Hap’, spreekt voor zich.
Het shirt is vanaf vrijdag 19 april te koop via www.febo.nl en is beschikbaar zolang de voorraad strekt.