In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De KNVB breidt haar activiteiten op het gebied van esports verder uit. De voetbalbond lanceerde afgelopen week samen met KPN Jantje.gg, een digitaal platform voor E_voetballers om FIFA-wedstrijden te spelen in competitieverband, op verenigingen, thuis, in je eigen regio en op je eigen niveau. Met Jantje.gg wil de KNVB de ruim anderhalf miljoen FIFA-spelers die Nederland kent met elkaar verbinden.
Het Nederlandse voetbal kent een voetbalpiramide, die loopt van de vijfde klasse amateurvoetbal tot de Eredivisie betaald voetbal. De KNVB E_Competitie vormt de aanzet van de digitale voetbalpiramide, waarin amateur FIFA-spelers georganiseerd de competitie aan kunnen gaan met spelers van hun eigen niveau en uit hun eigen regio. De KNVB organiseert vanaf maandag 10 januari 2022 het eerste seizoen, dat acht tot negen weken zal duren. In de eerste twee weken spelen de spelers plaatsingswedstrijden in verschillende regio’s waarin het niveau van de spelers wordt bepaald.
Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal KNVB: “De doelgroep van twaalf tot en met 24 jaar heeft een andere voetbalbeleving. Zij zien online- en offlinevoetbal niet meer als losse werelden. Het is een ‘online-trend’ en de KNVB voorziet deze jonge doelgroep graag in hun behoefte. Met Jantje.gg geven we meiden en jongens een extra mogelijkheid om in contact met voetbal te komen, anders dan via de meer traditionele route. Door deze doelgroep in een vroeg stadium via Jantje.gg aan het voetbal te verbinden, hopen wij hen voor het leven te kunnen voorzien van alles wat de KNVB aan voetbalaanbod te bieden heeft.”
De KNVB is samen met launchingpartner KPN in oktober 2020 begonnen met een zogenaamde E_voetbalstrategie. Nadat in de eerste fase E_Oranje het licht zag, is de oprichting KNVB E_Competitie de start van de tweede fase.
Ausnutria heeft het contract met sc Heerenveen als hoofdsponsor van de club met twee jaar verlengd. De overeenkomst loopt nu tot en met juni 2024, met een optie op nog een extra seizoen. Het Nederlands-Chinese zuivelconcern werd vorig jaar maart gepresenteerd als de nieuwe hoofdsponsor van sc Heerenveen.
sc Heerenveen is verheugd en enorm blij met het langer aanblijven van Ausnutria als hoofdsponsor, laat commercieel manager Martin Koopman weten. "We zijn nu sinds maart 2020 aan elkaar verbonden. Destijds spraken we de intentie uit om voor de langere termijn een samenwerking aan te gaan en een aantal gezamenlijke doelstellingen te realiseren. Dat Ausnutria ons het vertrouwen juist nu, in deze bizarre tijden, blijft geven als hoofdsponsor, maakt ons als club erg trots. Ik ben ervan overtuigd dat we elkaar ook de komende jaren kunnen blijven versterken. Dit is heel goed voor de continuïteit van de club."
Ausnutria kijkt tevreden terug op wat het hoofdsponsorschap al heeft opgeleverd, zegt CEO Jeroen Kiers. "Tijdens de pandemie zijn we veel samen opgetrokken en hebben we op creatieve wijze invulling kunnen geven aan een aantal sociaalmaatschappelijke projecten binnen de provincie Fryslân. De club is ambitieus, net als wij. Met dit partnership willen we de komende jaren een concrete bijdrage blijven leveren aan de verdere ontwikkeling van sc Heerenveen. Ook zullen we ons gezamenlijk blijven inzetten om kinderen in Fryslân een extra steuntje in de rug te bieden om zo gezond mogelijk op te groeien."
Team Jumbo-Visma heeft vlak voor het verstrijken van het jaar nog een aantal nieuwe partnerships aangekondigd. De gecombineerde schaats- en wielerploeg breidt de samenwerking met AGU en het slaat de handen ineen met Vacansoleil.
De touroperator voor campingvakanties keert na acht jaar terug in de wielersport. Vacansoleil en Team Jumbo-Visma trekken gezamenlijk op rondom de wedstrijden in heel Europa waaraan de ploeg deelneemt. “Waar de wielrenners rijden, daar promoten wij de regio en campings onder de noemer “Explore Europe Together”, aldus commercieel directeur van Vacansoleil Jacky Lambert. “We versterken elkaar en vullen elkaar heel goed aan.”
Vacansoleil wordt tevens shirtsponsor van het vrouwenteam en is als partner verbonden aan het gehele topsportteam, inclusief de schaatsploeg. Vacansoleil keert terug in de sport nadat daar per 2014 afscheid van werd genomen als hoofdsponsor van de toenmalige Vacansoleil-wielerploeg.
Mochten de plannen van de FIFA om eens per twee jaar een wereldkampioenschap voetbal te organiseren doorgaan, dan kan de wereldvoetbalbond een aardig zakcentje tegemoet zien. Volgens eigen berekeningen levert een tweejaarlijks WK bijna 4 miljard euro aan extra inkomsten op. De FIFA presenteerde afgelopen week bij een digitale bijeenkomst een onderzoek van het Italiaanse bedrijf Open Economics, dat een inkomstengroei van 4,4 miljard dollar (omgerekend 3,89 miljard euro) voorspelt.
De FIFA verdiende tussen 2017 en 2020 in totaal 5,66 miljard euro, waarvan meer dan 70% afkomstig is van het WK in 2018. De bond probeert al langere tijd om de nationale federaties ervan te overtuigen een WK eens in de twee jaar te organiseren in plaats van elke vier jaar. Volgens de FIFA profiteren ook de bonden hiervan, zij kunnen per twee jaar circa 15 miljoen euro uit een solidariteitsfonds ontvangen.
Het plan van FIFA kan in Europa en Zuid-Amerika op veel weerstand rekenen. Kleinere voetballanden staan juist positief tegenover het idee. Het is nog niet bekend wanneer de 211 FIFA-lidstaten mogen stemmen over het tweejaarlijks WK.
Headerfoto: KPN