In de week waarin er veel te doen was over het salaris van de nieuwe Chef de mission Pieter van den Hoogenband (€93.500 per jaar), lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Nike zet definitief de stap naar esports. Het Amerikaanse merk staat op het punt een megacontract te tekenen met de Chinese League of Legends Pro League (LPL). Nike zou een samenwerking voor vijf jaar ter waarde van $144 miljoen aangaan. Het sportmerk gaat de hele league branden en het draagt zorg voor kleding, accessoires en schoenen voor alle teams. De deal is dus eigenlijk hetzelfde als de samenwerkingen die Nike al heeft met de NFL en NBA. De LPL bestaat komend seizoen uit 16 teams. Onlangs ging Nike voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf al een samenwerking aan met Jian ‘Uzi’ Ziha, een professionele League of Legends-speler.
Mede dankzij protesten van supporters heeft de Duitse voetbalbond DFL besloten te stoppen met het spelen van competitiewedstrijden op maandagavond. De nieuwe speeldag werd in 2017 ingevoerd, maar stuitte op veel weerstand bij supporters van de clubs. De duels op maandag waren bedoeld om clubs die op donderdagavond in de Europa League uitkomen een extra dag rust te geven. Tot en met het seizoen 2020/21 blijft maandag nog bestaan als speeldag als onderdeel van het huidige tv-contract.
Grote kans dat Paris Saint-Germain volgend seizoen met Qatar Airways op de borst speelt. De vliegtuigmaatschappij ui het oliestaatje liet deze week weten interesse te hebben om Fly Emirates op te volgen als shirtsponsor. Emirates is al sinds 2006 sponsor van PSG, maar nadat de Verenigde Arabische Emiraten en drie andere golflanden de relaties met Qatar verbraken, zijn de banden tussen sponsor en club bekoeld. PSG is zoals bekend in handen van Qatar Sports Investment. Voorzitter Nasser Al-Khelaifi wil jaarlijks €80 miljoen euro ontvangen van een nieuwe shirtsponsor, een eis die Emirates niet wil inwilligen.
De samenwerking tussen ING Private Banking, de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) en het KLM Open is tot in ieder geval eind 2020 verlengd. Na drie sponsorjaren wil ING Private Banking samen met de NGF, KLM en organisator TIG Sports de golfsport verder blijven vernieuwen. Daarnaast heeft ING Private Banking de ambitie om vanuit het thema ‘Handicap omlaag, spelplezier omhoog’ het spelplezier van golfliefhebbers te vergroten.
Steven Sedee, manager Sportsponsoring bij ING: "We willen met onze expertise op het gebied van onder andere bedrijfsvoering, marketing en innovatie bijdragen aan vernieuwing van de sport en daarmee zowel de nieuwe als huidige generatie spelers met meer plezier laten golfen."
BinckBank is de nieuwe hoofdsponsor en naamgever van de E3 BinckBank Classic, de opvolger van de Record Bank E3 Harelbeke. Het wielerevenement vindt plaats op 29 maart 2019. De nieuwe hoofdsponsor heeft zich voor minstens vier jaar als naamgever aan het topsportevenement verbonden. De eendagskoers, met start en aankomst in dezelfde stad, wordt al meer dan 60 jaar georganiseerd en geldt als de start van de Vlaamse Wielerweek.
Bestuursvoorzitter Vincent Germyns: "De resultaten van de sponsoring van de BinckBank Tour overtreffen onze verwachtingen. Met name onze naamsbekendheid is de afgelopen twee jaar flink gestegen. We gaan nu verder op de ingeslagen weg van wielersponsoring via de E3 Binck Bank Classic. Sponsoring is een interessante manier om ons merk op een onderscheidende wijze onder de aandacht te brengen."
Raymond van Barneveld maakte deze week bekend in 2019 te stoppen als professioneel darter wordt. Mogelijk dat voor de Hagenaar een nieuwe carrière in het verschiet ligt. Hij dook namelijk op als hulpsint in een commercial voor FEBO. De fastfoodketen lanceerde een nieuwe kledingcollectie met winterkledingitems als sloffen, truien en mutsen.
Romelu Lukaku is bekend als spits van Manchester United en het Belgische nationale elftal. Maar de Belg blijkt ook over andere kwaliteiten te beschikken. Deze week bracht hij zijn eerste rapnummer uit: 'New Levels'. De 25-jarige Lukaku koos de beat en de Antwerpse rapper TheColorGrey zorgde voor de lyrics. Sponsor PUMA vroeg Lukaku een single te maken en de Rode Duivel mocht daarbij producer en artiest zelf kiezen. Het project is onderdeel van PUMA’s pogingen om voetbalfans te bereiken en in de rijke cultuur rondom de sport te verdiepen.
Headerfoto: FEBO