In de week waarin Football Leaks ons nieuwe geheimen uit de voetbalwereld bracht, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Waar we vorige week berichtten over de contractverlenging van Tottenham Hotspur met Nike ter waarde van 30 miljoen euro, gaan we deze week nog een stap verder. Volgens het Spaanse Marca zou adidas de verbintenis met Real Madrid willen verlengen met tien jaar en daar een geldbedrag van 1,1 miljard (!) euro tegenover zetten. Dat betekent dus 110 miljoen euro per jaar. Er wordt al gerept over het ‘contract van de eeuw’, omdat geen enkele sponsor jaarlijks zoveel geld betaald aan een voetbalclub.
Adidas is al jaren sponsor van de ‘Koninklijke’ en nu sinds een paar jaar een wapenwedloop in het voetbal is ontstaan omtrent kledingsponsors, willen de Duitsers er alles aan doen deze samenwerking voort te zetten.
De Nederlandse gokwet is al jaren onderwerp van gesprek in Nederland. Deze week werd een nieuw hoofdstuk aan het verhaal toegevoegd. De KNVB en NOC*NSF maken zich ernstig zorgen over de voorgenomen belastingverhoging op gokken op sportwedstrijden. De sportorganisaties verwachten dat hierdoor minder geld naar de Nederlandse sport zal gaan. Dit schrijven ze in een brief aan het kabinet.
De Toto moet straks over alle inleg 29 procent belasting betalen. De sportsector denkt dat het dan niet meer rendabel is om het gokspel in winkels aan te bieden. En hier blijft het niet bij, want vanwege de belastingverhoging verdwijnen de TOTO-formulieren ook uit de sigarenzaken.
Sport verbroederd. Dat zagen we deze winter nog bij de Winterspelen in Pyeongchang, waar voor het eerst Noord- en Zuid-Korea samen speelden in één team. De verbeterde relatie tussen de (voormalige) aartsvijanden heeft zelfs geresulteerd in een gezamenlijk bid voor de Olympische Spelen van 2032. Niet iedereen is even enthousiast – inwoners van Zuid-Korea zouden zorgen hebben over het financiële plaatje. Op kortere termijn sturen de twee landen wel al een gecombineerde handbalploeg naar het WK en ook bij de Spelen van 2020 in Tokio zullen Noord- en Zuid-Koreanen samen spelen in een team.
Terwijl we in Nederland er alles aan doen het benodigde geld voor een Grand Prix in Zandvoort of Assen bij elkaar te krijgen, hebben ze in Vietnam het Formule One Management Limited (FOM) al overtuigd. Het Aziatische land mag in 2020 een Formule 1-race organiseren. Er zal worden gereden op een stratencircuit in de hoofdstad Hanoi.
Een logische keuze, want de Formule 1 wil nieuwe markten openbreken en na het wegvallen van Maleisië was er een plek vrij in Zuidoost Azië. Aan de andere kant wil Vietnam zich profileren als toeristische bestemming en blijkt sport daar nog steeds een ideaal middel voor. Hopelijk krijgen we binnenkort ook groen licht voor een Grand Prix in Nederland.
Dat Azië het beloofde continent is voor de sport is deze eeuw wel duidelijk geworden. Met name het voetbal richt zich steeds meer op met name China. De Premier League is de populairste competitie in Azië en om die positie te behouden heeft de league een nieuwe app volledig in het Mandarijn gelanceerd. Via de app kunnen Chinezen op de hoogte blijven van alle uitslagen en het nieuws. Daarnaast bevat de app een database met allerlei statistieken van de spelers en de clubs. De Premier League is naar eigen zeggen de eerste competitie die deze stap zet.
Fortnite telt momenteel maar liefst 8,3 miljoen spelers wereldwijd. De mateloos populaire game valt ook door de sportwereld niet meer te negeren. De NFL ziet de potentie en kondigde een partnership met Epic Games, maker van Fortnite, aan. NFL-fans kunnen hun karakter nu kleding van hun favoriete club aanmeten. De shirts kosten 15 dollar per stuk en worden betaald met het virtuele betaalmiddel in Fortnite.
De NFL hoopt met deze samenwerking een jongere doelgroep aan te spreken; een groep die steeds minder interesse toont in American Football. Het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat andere leagues het voorbeeld van de NFL volgen en samenwerkingen aangaan met game-ontwikkelaars.
Headerfoto: Screenshot YouTube