In de week waarin Roger Federer uitleg gaf over zijn switch van Nike naar Uniqlo, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
In het #metoo-tijdperk wordt van merken verlangd dat zij zich uitspreken over situaties waarbij medewerkers of ambassadeurs negatief betrokken zijn. Maar wat als het om één van je uithangborden gaat? Nike en Electronic Arts werden deze week geconfronteerd met beschuldigingen aan het adres van Cristiano Ronaldo. De Portugees wordt van een verkrachtingszaak verdacht. Zowel Nike als EA sprak van zijn bezorgdheid uit over de situatie van de aanvaller van Juventus. Nike werkt al sinds 2003 samen met Ronaldo en gaf hem in 2016 nog een contract voor het leven. In een mail naar persbureau AP liet Nike weten: "We zijn ernstig verontrust door de zware beschuldigingen en zullen de situatie de komende tijd goed in de gaten houden." EA liet zich in soortgelijke bewoordingen uit. Opvallend was dat zijn nieuwe club Juventus zich juist volledig achter Ronaldo schaarde.
Het seizoen in de Champions League heeft Feyenoord geen windeieren gelegd. De Rotterdammers maakten vrijdag melding van een recordomzet van 99,4 miljoen euro over het boekjaar 2017-2018. Daarmee is de omzet meer dan dertig procent gestegen ten opzichte van het vorige boekjaar. Dat heeft alles te maken met de deelname aan de groepsfase van de Champions League en in mindere mate de winst en de thuiswedstrijden in de KNVB-beker. "Dit zijn heel mooie cijfers", stelt algemeen directeur Jan de Jong, "die tevens aantonen dat het spelen van Champions League-voetbal is als het drukken van je eigen, winnende staatslot. Dan heb je gegarandeerd financieel de hoofdprijs."
ZIE OOK: Risico Feyenoord City: 'Operatie geslaagd, patiënt overleden'
Bioscoop Kinepolis Jaarbeurs Utrecht is officieel partner van FC Utrecht esports. Voor de bioscoopketen betekent het een eerste officiële stap in de dynamische esportswereld. Kinepolis beschouwt het partnership met FC Utrecht esports als een belangrijke bouwsteen voor de toetreding tot de esportswereld. Door nu samen te werken met de esports-tak van FC Utrecht, kan Kinepolis de esports-beleving in de bioscoop nog beter op de kaart zetten – en andersom krijgt FC Utrecht toegang tot een modern podium met het beste beeld en geluid voor de diverse eSports-activiteiten van de club.
Head of Partnerships, Merchandise & eCommerce Martijn Standaart van FC Utrecht is verheugd over de samenwerking. "De fit met Kinepolis is zeer natuurlijk. Het partnership biedt bovendien veel ruimte voor het maken van unieke content en schept mogelijkheden voor business. Daarnaast heeft Kinepolis een groot bereik in alle buurten van Utrecht. Door dit partnership openen we voor elkaar deuren die leiden tot een nieuwe doelgroep."
Als één van de laatste topcompetities in het voetbal is ook de Premier League overstag. De topklasse van het Engelse voetbal start met een esports-competitie. De ePremier League begint in januari en de gamers zullen het in FIFA19 tegen elkaar opnemen. De finale in Londen wordt gespeeld op 28 en 29 maart en Sky Sports zendt het evenement live uit. Vele landen, waaronder Nederland, Duitsland en Frankrijk, gingen de Premier League al voor.
Ook in het wielrennen komt er een esports-competitie. De UCI is bezig met plannen voor een esports wereldkampioenschap, maar het is nog onbekend wanneer de race gaat plaatsvinden. Een digitaal platform als Zwift is razend populair onder zowel professionele als recreatieve wielrenners. "Wielrennen als esport verschilt veel van andere esporten omdat het niet virtueel is, maar je daadwerkelijk fysieke arbeid moet leveren. Daarom moeten we ook goed nadenken over anti-dopingrichtlijnen", zei UCI-voorzitter David Lappartient tegen Cyclingnews.com. "Op een dag kunnen we mogelijk Peter Sagan zien deelnemen aan esports-competities. Dat zou fantastisch zijn voor de wielersport."
J.R. Smith, speler van de Cleveland Cavaliers, riskeert een boete van de NBA als hij de tatoeage op de achterkant van zijn rechterbeen - waarop het logo van het New Yorkse kledingmerk Supreme te zien is - niet afdekt tijdens wedstrijden. J.R. Smith overtreedt met zijn tattoo de collectieve regels van de NBA, waarin staat dat de league het intellectuele eigendom en de rechten van zijn sponsors beschermt. Nike heeft een collectieve overeenkomst met de NBA en kleedt alle teams. Smith reageerde furieus op het besluit van de NBA.