In de week waarin Engeland weer massaal uitliep voor Boxing Day, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Het organisatiecomité van de Paralympische Spelen van 2020 in Tokio maakte deze week bekend dat Coca-Cola Japan een zogenaamde gouden partner wordt van het evenement in de Japanse hoofdstad. Het gouden partnerschap is de hoogst categorie voor binnenlandse sponsorships. Coca-Cola Japan heeft de exclusieve marketingrechten in de categorieën non-alcoholische dranken, koffiebonen en koffiepoeder en –korrels. Coca-Cola is sinds de Spelen van 1992 al sponsor van zowel de zomer als winter Paralympische Spelen. Met de toevoeging van Coca-Cola Japan staat het aantal partners voor de Paralympics 2020 op 66.
Juventus scoort niet alleen goed op het veld. Ook daarbuiten doet de Italiaanse kampioen goede zaken. Het contract met kledingsponsor adidas werd met zes jaar verlengd, tot de zomer van 2027. De verbintenis levert de koploper van de Serie A 408 miljoen euro op, exclusief zogeheten royalty’s op de verkoopvolumes en premies na bepaalde sportieve resultaten. Juve kan bovendien voor het einde van dit jaar een bonus van 15 miljoen euro tegemoet zien.
Zwift heeft de KISS Super League aangekondigd, een esports-competitie met professionele wielerploegen. Onder meer Team Wiggins, Canyon dhb p/b Bloor Homes, Hagens Berman Axeon en Team Dimension Data for Qhubeka U23 gaan deelnemen aan de competitie. KISS heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met het organiseren van races op Zwift. Naast een league voor mannen, komen er ook competities voor professionele vrouwenteams en amateurteams. Zwift haalde onlangs nog 120 miljoen euro op bij investeerders voor de verdere groei van het bedrijf.
NOC*NSF en M line zetten hun samenwerking voort tot tenminste de Olympische Spelen van Beijing in 2020. De Nederlandse matrassenexpert reist met de olympische equipe mee om in de Nederlandse veneus in Tokyo en Peking de bedden te voorzien van matrassen. M line zal NOC*NSF/TeamNL wederom voorzien van advies, producten en de nieuwste technieken op het gebied van slapen. Ook met het oog op Tokyo trekken TeamNL en M line al gezamenlijk op. Er loopt een onderzoek naar de effecten van de Powernap op de belastbaarheid en de prestaties van de sporters.
Ajax en Electronic Arts maakten eind vorige week bekend een partnership te zijn aangegaan voor drie seizoenen rondom de rondom de EA SPORTS FIFA-serie. Het partnership formaliseert de reeds bestaande samenwerking tussen de twee organisaties en is het de eerste officiële club-partnership voor EA SPORTS FIFA in Nederland. Een van de belangrijkste doelstellingen van de samenwerking is om unieke club specifieke content te leveren aan Ajax-fans overal ter wereld via de verschillende kanalen van de club en EA SPORTS FIFA. De fans kunnen verschillende nieuwe initiatieven verwachten waarin belangrijke spelers van de club hun opwachting zullen maken in combinatie met de EA SPORTS FIFA-serie. Na Real Madrid, Manchester United, Bayern München en Juventus is Ajax de vijfde voetbalclub die een wereldwijde samenwerking met EA Sports aangaat.