In de week waarin uit onderzoek bleek dat sc Heerenveen een groei van maar liefst 160% over alle social media-kanalen noteerde dankzij de komst van de Vietnamees Doan Van Hau, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
PSV gaat inzetten op Active Esports. Hiervoor is het een samenwerking aangegaan met Pillow’s Willow VR Studios, de ontwikkelaar van Exodus Burned. Dat is een innovatieve game waarbij spelers hun hele lichaam moeten gebruiken om punten te scoren in de virtuele wereld. Deze samenwerking biedt beide partijen de mogelijkheid om nieuwe initiatieven voor fans en gamers te ontwikkelen onder de noemer Active Esports. Hiermee spelen ze in op de sociaal maatschappelijke doelstelling van PSV om mensen te stimuleren meer te bewegen.
PSV geeft met FIFA20 al invulling aan esports en is op zoek is naar een nog beter esports-aanbod. Exodus Burned wil een grotere naamsbekendheid wil krijgen. Beide merken lijken elkaar te kunnen versterken. “We willen graag een nog breder aanbod gaan ontwikkelen onder Esports en zorgen voor vermaak en vitaliteit onder de jongere doelgroep. Met Exodus Burned kunnen we dit doen”, aldus Commercieel Directeur Frans Janssen van PSV.
Wedstrijden tot diep in de nacht, lege tribunes en wedstrijden die niet worden gespeeld omdat de uitslag niet meer ter zake doet. De eerste editie van de nieuw opgezette Davis Cup Finals zorgt voor een stroom van kritiek bij spelers, journalisten en fans. Het dieptepunt was de eindtijd van de wedstrijd tussen de Verenigde Staten en Italië: 04.04 uur ’s nachts. Omdat in een best-of-three concept wordt gespeeld, kwam het regelmatig voor dat de laatste wedstrijd tussen twee landen om des keizers baard was. Met veel opeenvolgende partijen was dat voor teamcaptains en spelers reden om op te geven. De nieuwe opzet van de Davis Cup kent nog enorm veel kinderziektes. Het is aan organisator Gerard Piqué om de kritiek ter harte te nemen.
Samenwerken tussen sportorganisaties en atleten op het gebied van social media was nog nooit zo makkelijk, dat beweert de Utrechtse start-up Fuse, die deze week haar online tool lanceerde. Fuse helpt sportorganisaties om het enorme potentieel dat zij hebben, optimaal te benutten.
Het social media potentieel van sportorganisaties is enorm, zeker met bekende topatleten die vaak veel fans hebben. Toch is het benutten van deze potentie lastig gebleken. Het is een uitdaging om social media content voor Facebook, Instagram en Twitter voor te bereiden en te verspreiden voor hele sportteams. Desondanks is dat wel enorm waardevol.
Fuse moet het online verlengstuk worden voor de communicatie-, marketing- of social mediamanager van een organisatie of team. Met Fuse is het namelijk heel eenvoudig om samen te werken met atleten op het gebied van social media. Je kunt vanuit een webapp social media posts (Facebook, Instagram en Twitter) klaar zetten voor een heel team of individuele atleten. De atleten krijgen door middel van een pushbericht vanuit de applicatie op hun telefoon een kant-en-klaar bericht gepresenteerd, waarna zij tevens de mogelijkheid krijgen om het bericht aan te passen of direct te publiceren op het specifieke sociale medium.
Vind meer informatie op: fuse-app.com.
Om de digitale uitdagingen van deze tijd het hoofd te bieden is een nieuwe groep van tien voetbalclubs opgericht. Feyenoord maakt deel uit van de zogenaamde Sport Innovation Alliance (SIA). Naast de Rotterdammers hebben ook Real Sociedad (Spanje), Cagliari (Italië) en Legia Warschau (Polen) Universidad Católica (Chili), Atlético Nacional (Colombia), Sporting Cristal (Peru), Atlético Peñarol (Uruguay) en Al-Ittihad (Saoedi-Arabië) zitting in de groep. De groep clubs zal zich buigen over technologie, onderzoek, omzetgroei en samenwerking. De SIA gaat op ook zoek naar sponsors om nieuwe partnerships af te sluiten. Tevens worden er verschillende activiteiten georganiseerd, waaronder conferenties, vriendschappelijke wedstrijden en esports-toernooien.
De ontwikkeling van de podcast in Nederland heeft het afgelopen half jaar een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders naar podcasts. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, een representatief onderzoek onder 1.039 Nederlanders dat in november 2019 voor de tweede keer werd uitgevoerd. Wat als eerst opvalt is dat het aandeel Nederlanders dat wel eens naar een podcast luistert significant is gestegen ten opzichte van de vorige meting (mei 2019). Waar toen nog ruim een kwart van de Nederlanders (28%) wel eens naar een podcast luistert, geldt dat nu voor vier op de tien Nederlanders (39%), wat neerkomt op ongeveer 5,3 miljoen Nederlanders. Eén op de vijf Nederlanders luistert momenteel zelfs minimaal één keer per week naar een podcast.
Met name mannen (45%), hoogopgeleiden (56%) en jongeren tot 34 jaar (71%) luisteren naar podcasts, op dit gebied hebben er geen verschuivingen plaatsgevonden ten opzichte van de eerste meting.
Bijna alle Nederlanders die wel eens naar een podcast luisteren, doen dit vanwege privé doeleinden (97%). Niet verrassend zijn ontspanning en amusement dan ook de meest genoemde redenen om naar een podcast te luisteren. Bijna een kwart luistert naar podcasts voor sportgerelateerde onderwerpen.
Online leenspecialist Freo uit Eindhoven verbindt haar naam tot eind 2021 aan het Nederlandse handbaldames team. De sponsorovereenkomst is, nét voordat de selectie van bondscoach Emmanuel Mayonnade afreist naar Japan om een gooi te doen naar het wereldkampioenschap, gesloten. De nummer één van het toernooi plaatst zich rechtstreeks voor de Olympische Spelen 2020 in Tokio. Sinds 2016 heeft de interesse in de handbalsport in Nederland een enorme vlucht genomen. Dat heeft alles te maken met de fantastische resultaten van het dameshandbalteam op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro.
Rick Bos, Manager Marketing van Freo over de samenwerking: "Als onderdeel van de Rabobank waren we al bekend met TeamNL (gesponsord door Rabobank, red.). We herkenden ons direct in het motto van de handbaldames: #oneteamonedream. Ook bij Freo halen we elke dag het beste uit onszelf en werken we met een jong en enthousiast team doelgericht aan het verbeteren van onze producten en dienstverlening.”