In de week waarin de KNVB over het afgelopen boekjaar een verlies van bijna 7 miljoen euro bekendmaakte, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Er ontstond deze week nogal wat ophef over het gebruik van de gezichten van spelers in het spel FIFA. Aanleiding was een tweet van Zlatan Ibrahimovic die zijn ongenoegen uitte over het gebruik van zijn gezicht in FIFA 21. De Zweed vroeg zich af wie hier toestemming voor heeft gegeven. "FIFPRO? Voor zover ik weet, ben ik geen lid van FIFPRO", schreef de speler van AC Milan. In navolging van Zlatan plaatste ook zijn zaakwaarnemer Mino Raiola vraagtekens bij wie de rechten liggen. “Het systeem is onjuist en dat is een strijd die Zlatan namens alle spelers aan wil gaan." FIFA-maker Electronic Arts liet weten dat het een deal heeft gesloten met AC Milan.
FIFPRO komt als mondiale spelersvakbond op voor de rechten van de spelers. De organisatie verkoopt al sinds het eind van de jaren negentig de collectieve rechten, zodat ontwikkelaars als EA en Sony de namen van spelers kunnen opnemen in hun games, waarin ze uiteindelijk de voetballers ook zo gedetailleerd mogelijk zijn gaan nabootsen. EA betaalt momenteel acht miljoen dollar per jaar om zeventienduizend spelers te kunnen opnemen in het spel, Konami, dat Pro Evolution Soccer uitgeeft, heeft er nog meer voor over.
FIFPRO heeft inmiddels aangegeven dat het bereid is met voetballers in gesprek te gaan over het gebruik van hun gezichten in de FIFA-games van EA.
In de Premier League worden vanaf 2 december voor het eerst sinds de invoering van de eerste landelijke lockdown weer toeschouwers toegelaten. De regering van premier Boris Johnson maakte deze week bekend dat na het einde van de nationale lockdown in beperkte mate weer publiek welkom is bij sportwedstrijden en andere live-evenementen.
Het gaat om maximaal 4000 bezoekers of maximaal de helft van de beschikbare bezoekerscapaciteit. Voor gebieden met een gemiddeld risicoprofiel kunnen maximaal 2000 toeschouwers aanwezig zijn bij sportevenementen in de openlucht. Sportaccommodaties in gebieden met een hoog coronarisico blijven vooralsnog gesloten voor publiek. Voor indoorwedstrijden geldt in de eerste twee risicogebieden een plafond van 1000 bezoekers.
NOC*NSF maakt zich grote zorgen over de dalende sportdeelname tijdens de coronapandemie en druk op lidmaatschappen bij sportclubs. Gerard Dielessen, algemeen directeur NOC*NSF, uitte zijn zorgen naar aanleiding van een onderzoek dat Ipsos uitvoerde in opdracht van de sportkoepel. Uit die enquête blijkt dat 34 procent van de Nederlanders in coronatijd minder is gaan sporten. Tien procent is zelfs helemaal gestopt. Uit de door het Mulier Instituut gepubliceerde tweede monitor Sport en Corona blijkt bovendien dat de breedtesport 700 miljoen euro schade lijdt door de coronacrisis, zo schrijft Sport & Strategie.
Uit het onderzoek 'Sportgedrag en effecten coronapandemie' komt naar voren dat een groot deel van de ondervraagden minder is gaan sporten. Dat de sportclub dicht is, wordt door twee derde van hen daarbij als de belangrijkste reden voor genoemd. Binnen de groep tot en met 18 jaar wordt die reden zelfs nog meer genoemd (71%). NOC*NSF constateert dat naast een grote groep die zichzelf weet te motiveren om te gaan sporten, ook een grote groep bestaat "die een sportclub nodig heeft om in beweging te komen", zoals Dielessen het zegt. "Bij die groep verdwijnt de motivatie om te sporten zodra sportclubs hun deuren moeten sluiten of alleen zeer beperkt open mogen zoals nu."
Als het gaat om het betalen van contributies begrijpt meer dan de helft van de ondervraagden dat het lastig is om waar voor hun geld te ontvangen tijdens de coronapandemie. Ook geeft meer dan de helft van de Nederlanders aan in 2021 de contributie te willen blijven betalen. Aan de andere kant verwacht een op de vier Nederlanders wel een contributieverlaging. 8 procent gaat nog een stap verder: zij geven aan hun lidmaatschap op te zeggen als de huidige situatie zich zo doorzet in 2021. Daarmee zou de coronacrisis ook in de komende jaren een groot financieel effect hebben op zowel de sportverenigingen als de sportbonden, voorspelt NOC*NSF.
Wat Dielessen betreft onderstreept de uitkomst van dit onderzoek nog maar eens dat de sportclub een cruciale rol speelt in het laten sporten en bewegen van Nederlanders. "We zijn zeer bezorgd dat juist de groep voor wie een sportclub een stok achter de deur is om te bewegen, degenen zijn die hun lidmaatschap opzeggen."
De Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie staan op het punt een sponsorcontract af te sluiten met Holland Casino op het gebied van sportwedden. Dat meldde De Telegraaf afgelopen maandag. De clubs zouden via de deal 2 miljoen euro per jaar ontvangen en FOX Sports 6 miljoen die ook weer onder de clubs wordt verdeeld.
Holland Casino was van 2002 tot 2005 al verbonden aan de hoogste voetbalcompetitie en was toen met Holland Casino Eredivisie zelfs naamgever. Het succesvolle sponsorship werd toen onder druk van de politiek beëindigd. Dat Holland Casino nu opnieuw naamgever zal worden is overigens zeer onwaarschijnlijk.
Unibet zou op het moment dat de wet op de online kansspelen wordt ingevoerd een samenwerking aangaan met zowel Ajax als AZ.
Deze zomer werd TOTO, een merk van Nederlandse Loterij, al mouwsponsor bij elf Eredivisie-clubs, waaronder Feyenoord en PSV. Volgend jaar gaat de online gokmarkt in Nederland open.
VoetbalTV heeft de rechtszaak die het tegen de AP (Autoriteit Persoonsgegevens) heeft aangespannen gewonnen. Vandaag heeft de bestuursrechter de inmiddels failliet verklaarde startup in het gelijk gesteld en de opgelegde boete vernietigd. De AP startte in december 2018 een onderzoek tegen VoetbalTV wat resulteerde in een boete van 575.000 euro en een verbod tot het verder uitrollen van het gehanteerde businessmodel. Onder andere hierdoor stokten de inkomsten gedurende ruim anderhalf jaar en viel uiteindelijk het doek voor de jonge onderneming.
“Uiteraard zijn we blij dat de bestuursrechter ons in het gelijk heeft gesteld. Achteraf is het echter betreurenswaardig dat VoetbalTV, de aangesloten leden en de fans van ons platform slachtoffer zijn van deze situatie. Het langlopende onderzoek van de AP en haar werkwijze hierbinnen hebben er mede toe geleid dat een innovatief en populair initiatief naar nu blijkt onnodig tot een einde is gekomen. Wij gaan nu kijken naar de mogelijkheden die dit vonnis ons biedt en welke betekenis dit heeft voor de toekomst van VoetbalTV” aldus Maarten Hoffer, de CEO van VoetbalTV.
Headerfoto: icemanphotos / Shutterstock.com