Met de tweede plek van Dave Jong op het WK Fortnite werd nog maar eens bevestigd dat Nederland een woordje meespreekt in de esports-wereld. Om deze positie te behouden is het cruciaal te blijven investeren in talent. Rowan Stroo van Sports Entertainment Group (SEG) vindt daarom dat Nederland de ambitie moet hebben om dé talentenfabriek in esports te worden. "We kunnen het domein nu nog claimen."
Rowan Stroo, Managing Director Esports bij SEG, is al jaren werkzaam in de gamewereld. Bij het vermaarde Amsterdamse bureau werd hij in de zomer van 2018 aangesteld om de nieuw in het leven geroepen esports-tak van het bedrijf in te richten. Stroo is een van de eerste zaakwaarnemers in esports. Hij focust zich vooralsnog vooral op jonge talenten. "Ook in esports begint het met de jeugd. En op dat gebied liggen er nog allerlei kansen", stelt hij.
"We kunnen bijvoorbeeld het domein talent claimen als Nederland. Ik vind dat we de ambitie moeten hebben om als Nederland zijnde dé talentenfabriek van de wereld te worden. Daarbij zie ik ook een rol weggelegd voor de Nederlandse overheid. Je kunt beleid maken voor esports, net zoals er beleid is voor de reguliere sport. NOC*NSF zou bijvoorbeeld ook een voorbeeld kunnen stellen aan de overheid door esports te omarmen."
En mocht er vanuit de overheid geen actie komen, dan ziet Stroo ook een belangrijke rol weggelegd voor Nederlandse merken. "Als bedrijf kun je net als bij traditionele sport mensen helpen het meeste uit hun carrière te halen. Je kunt als merk de beslissing van een gamer om fulltime esporter te worden makkelijker maken door diegene te ondersteunen en hem of haar te helpen de ambities waar te maken. Je kunt dan echt waarde toevoegen."
"Natuurlijk is er tijd en geld nodig, maar ik ben ervan overtuigd dat je het geïnvesteerde geld kunt terugverdienen. Rabobank en Jumbo hebben in sport jarenlang talent ondersteund en daar de vruchten van geplukt. Dat kan in esports ook."
'Er is moed en wilskracht voor nodig om als merk voor esports te kiezen'
Toch zijn er nog weinig grote Nederlandse merken die esports breed omarmen, hoewel op basis van onderzoek van Sponsorreport en Nielsen Sports de verwachting is dat de sponsoruitgaven binnen esports in Nederland dit jaar met 13% stijgen. "Trust Gaming is als teamsponsor actief in de game Rainbow Six Siege. Het bedrijf heeft het overwegend Nederlandse team aan de nodige successen geholpen door hen te ondersteunen. Het toont aan dat sponsoring van esports erg succesvol kan zijn", zegt Stroo.
"Er is alleen moed en wilskracht voor nodig om als merk voor esports te kiezen. Als de filosofie van jouw bedrijf aansluit bij gaming of esports, dan zou ik het doen. Er komt in de nabije toekomst een grote partij die de sprong gaat wagen en zich committeert aan esports in Nederland. En wanneer je als eerste dit domein kunt claimen, heb je een enorme voorsprong op de rest."
Rowan Stroo is een van de sprekers op het event EsportsX, dat op vrijdag 18 oktober 2019 plaatsvindt in Rotterdam Ahoy. Bestel hier je kaarten.