De Australian Open gaat als eerste Grand Slam-toernooi non-fungible tokens aanbieden aan fans. Elke NFT vertegenwoordigt een klein deel van de tennisbaan, waarvan de kopers ‘eigenaar’ worden. Zo worden de virtuele en fysieke wereld op een slimme manier bij elkaar gebracht.
De organisatoren van de Australian Open zijn een samenwerking aangegaan met Decentraland, Run It Wild en Metakey om 6.776 zogenaamde ‘Art Balls’ te produceren uit een algoritmische combinatie van verschillende kleuren, patronen en texturen. Daarnaast zijn er 22 ‘AO Legend’ en 169 ‘Artist Series’ ballen gemaakt, met daarop ontwerpen van bekende (NFT) kunstenaars.
Elke bal vertegenwoordigt een stuk tennisbaan van 19 cm bij 19 cm, dat willekeurig wordt toegewezen elke keer als er een NFT is geminted, oftewel gecreëerd. Elk winnende punt van één van de in totaal 600 wedstrijden correspondeert met één van de NFT’s. Als Rafael Nadal zijn wedstrijd wint met een winner langs de lijn wordt gekeken wie de eigenaar is van de NFT die hoort bij dat stukje van de baan waar de bal landde. Deze NFT wordt meteen geüpdatet met statistieken van de wedstrijd en de eigenaar ontvangt onder meer een video van het winnende punt.
Met de NFT’s zijn ook fysieke prijzen te winnen. Bij elk van de 11 kampioenschapspunten wordt gekeken wie de eigenaar is van de plek op de tennisbaan waar de winnende bal terecht is gekomen. De bijbehorende NFT-eigenaar ontvangt dan de gebruikte tennisbal met een certificaat van echtheid. Eigenaars van de ‘Art Balls’ maken ook kans op onder meer limited edition wearables en merchandise.
De Australian Open heeft ook een eigen metaverse gelanceerd op het platform van Decentraland. Het is mogelijk een digitale versie van het tennispark in Melbourne te bekijken en in gesprek te gaan met spelers en andere fans. “Met behulp van deze nieuwe technologie hebben tennisfans van over de hele wereld nu de mogelijkheid om onderdeel te zijn van het toernooi zoals dat nog nooit eerder mogelijk was”, zei toernooidirecteur Craig Tiley hierover.
De Australian Open en de samenwerkingspartners hebben ook aangeven dat ze de uitstoot die gepaard gaat met het ‘minten’ van de NFT’s gaan compenseren. Hiervoor wordt samengewerkt met de organisatie Carbon Neutral.
De manier waarop de Australian Open deze nieuwe technologie omarmt zou weleens de blauwdruk voor toekomstige projecten kunnen zijn. Het koppelt namelijk de virtuele en fysieke wereld aan elkaar, er zijn (lokale) kunstenaars bij betrokken, er is een eigen metaverse gecreëerd en er wordt gedacht aan de impact op het milieu die het project heeft.
Eerder maakten onder andere Nike en adidas ook al hun plannen bekend met betrekking tot de metaverse en NFT’s. Sportorganisaties ontdekken de mogelijkheden die deze nieuwe technologieën bieden, maar tegelijkertijd vrezen veel experts ook voor een bubbel waar de sportfan uiteindelijk de dupe van wordt. De toekomst gaat uitwijzen welke kant we opgaan. De Australian Open lijkt op het eerste oog een slimme formule te hebben gevonden.
Headerfoto: Australian Open