Beyond Sports wint drie Sports Emmy Awards met realtime animatie van NFL-wedstrijd

Eind mei werden in New York de Sports Emmy Awards uitgereikt. Het Alkmaarse Beyond Sports – dat realtime animaties van sportwedstrijden maakt - nam liefst drie hoofdprijzen mee naar huis voor ‘Toy Story Funday Football’: met behulp van Hawk-Eye Innovations en Next Gen Stats tracking data, zette Beyond Sports de live feed van een American Football-wedstrijd om in een 3D-omgeving van Toy Story. De Toy Story-wedstrijd werd tegelijkertijd met de ‘normale’ wedstrijd uitgezonden op ESPN+ en Disney en bleek toen de best bekeken live uitzending op deze kanalen ooit.

TV-kijkers konden een geanimeerde Toy Story-versie bekijken van de American Football-wedstrijd Atlanta Falcons vs. Jacksonville Jaguars. Deze werd op 1 oktober 2023 uitgezonden op ESPN+ en Disney+, terwijl de traditionele uitzending op hetzelfde moment werd uitgezonden op het primaire kanaal van ESPN. Door gebruik te maken van Hawk-Eye Innovations en Next Gen Stats tracking data, kon Beyond Sports de live feed omzetten in een 3D-omgeving. Deze alternatieve wedstrijd vond plaats in Andy's kamer, een karakter uit Toy Story. Alle bekende personages uit de film en verschillende herkenbare elementen uit Toy Story kwamen aan bod in de uitzending. Deze innovatieve benadering sprak een nieuw en diverser kijkerspubliek aan en blies de interesse van bestaande fans in de sport nieuw leven in. Met succes, want het was uiteindelijk de best bekeken live uitzending op ESPN+ en Disney+ ooit.

Kloof tussen sport, technologie en entertainment

Sander Schouten, CEO en medeoprichter van Beyond Sports: “Met de Toy Story Football Funday-uitzending overbruggen we de kloof tussen sport, technologie en entertainment. We hebben een nieuwe doelgroep opgezocht in hun eigen omgeving en op hun voorwaarden. In plaats van het originele TV-beeld aanpassen, boden we hen een plek waar ze zich thuis voelen. Zo konden we de NFL helpen om een nieuw publiek enthousiast te maken over de sport en mensen verenigen rondom een NFL-wedstrijd. Toen Nicolaas en ik tien jaar geleden Beyond Sports oprichtten, was het in ontvangst nemen van drie Emmy Awards op één avond iets waar we natuurlijk geen moment over nadachten. We zijn hier dan ook ontzettend trots op. Het is een compliment voor het hele team dat hier zo hard aan gewerkt heeft.”

Nickelodeon

Ook in 2021 won Beyond Sports al twee Emmy Awards voor een uitzending met CBS Sports en Nickelodeon. Destijds maakte het bedrijf een variant van een NFL-wedstrijd met geblokte spelers die deden denken aan computerspelletjes uit de jaren ‘90. De echte wedstrijd was te zien op CBS, terwijl de geanimeerde variant werd uitgezonden op Nickelodeon. ‘Terwijl vaders de echte wedstrijd kijken, kijken kinderen in de kelder onze versie,' zei Schouten er destijds over. De wedstrijd was met 32 miljoen kijkers ook toen al een doorslaand succes.