Close App maakt veilige events mogelijk én vergroot de fanbeleving

Wat bedoeld was als een tool om de fanbeleving te vergroten is het afgelopen jaar getransformeerd tot een onmisbare app om testevenementen te organiseren. De Close App draagt niet alleen bij aan veilige festivals en sportwedstrijden, het biedt ook commerciële mogelijkheden. “Je kunt direct en hyper-gepersonaliseerd met grote groepen fans één-op-één communiceren.”

Voor het eerst in ruim een jaar was er op zaterdag 27 maart weer publiek welkom bij een interland van het Nederlands elftal. 5.000 mensen zagen in de Johan Cruiff ArenA hoe Oranje van Letland won. Het duel was onderdeel van de reeks Fieldlab Evenementen. Deze organisatie maakt voor de testevenementen gebruik van de Close App, een op chat gebaseerde app waarmee eenvoudig en snel informatie kan worden gedeeld met gebruikers over bijvoorbeeld het inplannen van testen. Bovendien draagt de Close App bij aan het onderzoek om de evenementen te evalueren en een terugkeer naar het veilig en verantwoord toelaten van publiek bij events in de toekomst mogelijk te maken.

Close-oprichter en ceo Kiliaan Toorenaar legt uit hoe hij zijn bedrijf onverwachts een belangrijke rol ging spelen bij het onderzoek naar de mogelijke terugkeer van evenementen. “We zijn in 2018 begonnen als een bedrijf dat de beleving voor, tijdens en na evenementen wilde verhogen. Dat ging heel goed, totdat in maart 2020 de evenementensector volledig stil kwam te liggen vanwege het coronavirus. Crowd control, het in goede banen leiden van grote groepen mensen bij publieksevenementen, is opeens nog belangrijker geworden. En directe en persoonlijke communicatie is nu eveneens van zeer groot belang. Daar zagen we een rol voor de Close App weggelegd.”

Fieldlab Evenementen ging een samenwerking met Close aan en zodoende speelt de app nu een centrale rol bij alle testevenementen. Voor de interland van Oranje maakte maar liefst 99% van de bezoekers gebruik van de app. “Bij aankoop van een ticket wordt gevraagd de Close App te downloaden. Het ticket is gekoppeld aan een 06-nummer en door een QR-code te scannen, kom je in de juiste omgeving in de app terecht. Samen met de KNVB is voor de interland tegen Letland een zogenaamde flow opgezet. Naast handige informatie over parkeren of OnsOranje werden bezoekers door middel van pushberichten gewezen op het inplannen van de testen en het laatste nieuws. De Close App geeft de KNVB de mogelijkheid om real-time en hyper-gepersonaliseerd met grote groepen fans één-op-één te communiceren en ze te voorzien van de laatste informatie.”

Fanbeleving vergroten

Maar behalve handige informatie op één plek verzamelen, voorziet de Close App nog in een andere behoefte. Het mobiele platform is voor organisatoren een marketingkanaal om de beleving van bezoekers te vergroten. Via de app kan eenvoudig informatie gedeeld worden met bezoekers - direct na ticketaankoop, maar ook tijdens en na events. “Zo zijn er voor de wedstrijd van het Nederlands elftal video’s opgenomen met bondscoach Frank de Boer en aanvoerder Georginio Wijnaldum die voor en na de interland zijn gedeeld. Verder konden fans in de rust een quiz spelen. Daarmee vergroot je de beleving bij supporters.”

"In de nabij toekomst kun je via de Close app fans de man van de wedstrijd laten kiezen, wat waardevolle data oplevert die weer commercieel ingezet kunnen worden"

Kiliaan Toorenaar (Close)

Het vergroten van die fanbeleving was een van de belangrijkste redenen om de Close App te beginnen. Toorenaar verbaasde zich als fervent bezoeker van sportevenementen, concerten en het theater over het gebrek aan communicatie tussen organisator en bezoekers. “Een mailtje met je tickets, vlak voor het evenement nog informatie over bijvoorbeeld het tassenbeleid en de mogelijkheden voor parkeren en na afloop het verzoek een enquête in te vullen. Dat was zo’n beetje alle informatie die ik als bezoeker ontving.”

Relevant richting fans met behulp van data

Samen met partners Wiebe Weikamp (medeoprichter van zoekmachine Ilse) en Chris Gruijters (Creatief Talent van de TU Eindhoven) besloot Toorenaar een nieuw bedrijf op te zetten om dit gat in de markt te vullen. Na een jaar marktonderzoek ontstond de Close App, die zich in eerste instantie op drie zaken richt: “Als eerste de klantreis en hoe je die zo optimaal mogelijk kunt maken voor de bezoeker. Dus alle relevante informatie op één plek, maar ook beleving toevoegen aan het event via de app. Daarnaast wilden we slim data verzamelen en tot slot die data te gelde maken.”

Met een voorbeeld toont Toorenaar aan wat er tot de mogelijkheden behoort. “Stel dat je in de toekomst naar een wedstrijd van het Nederlands elftal gaat. Dat vind je nog steeds praktische informatie in de app, op één plek verzameld. Daarnaast kan de KNVB de bondscoach een video laten inspreken waarin hij de opstelling bekendmaakt of je laat supporters de man van de wedstrijd kiezen. Hiermee betrek je fans veel meer bij het evenement en communiceer je vaker met hen. Dat levert ook weer waardevolle data op, waarvan de organisator eigenaar is, in tegenstelling tot bij social media als Instagram of TikTok.”

“Met die data kunnen profielen worden aangemaakt, die commercieel ingezet kunnen worden. Als de KNVB weet dat jij Daley Blind de man van de wedstrijd vond, is het logisch zijn shirt als eerste te tonen in de webshop. En wanneer je na afloop van een wedstrijd heel tevreden naar huis gaat omdat je dit hebt aangegeven in de app, is dat een goed moment om die bezoeker te attenderen op het volgende duel waarvoor hij of zij tickets kan kopen. Je bent als organisator dan heel erg relevant.”

"Fieldlab heeft eigenlijk al aangetoond dat grote evenementen met publiek mogelijk zijn"

Kiliaan Toorenaar (Close)

EK voetbal met fans?

In de toekomst wordt het ook mogelijk om bij een evenement verschillende flows voor verschillende doelgroepen te maken. Tijdens voetbalwedstrijden kan dat bijvoorbeeld een flow zijn voor fans, een voor medewerkers, een voor pers, en als sponsor een flow voor de genodigden. “Ook in het kader van marketing en sponsoring heeft de app toegevoegde waarde. Je kunt real-time beschikken over relevante data en in contact zijn met je fans. Op dat gebied is nog een wereld te winnen.”

Vooralsnog is het afwachten wanneer de evenementensector weer open kan. De wedstrijd van Oranje was voorlopig de laatste praktijktekst van Fieldlab. De analyses worden nu gemaakt, waarna evenementen de resultaten kunnen gebruiken om weer veilig en verantwoord een evenement te organiseren. Hoe kijkt Toorenaar naar het perspectief voor organisatoren? Is publiek in de Johan Cruijff ArenA bij het Europees kampioenschap voetbal of bezoekers bij Lowlands mogelijk? “Ik denk wel dat er komende zomer grote evenementen met publiek plaats kunnen vinden. Dat heeft Fieldlab eigenlijk al aangetoond. Doordat iedereen vooraf wordt getest en je daarmee besmette personen opspoort, moet het kunnen op grotere schaal evenementen te organiseren. Een volle Johan Cruiff ArenA met 60.000 mensen is niet reëel, maar een groot deel van dat aantal moet kunnen. Ik heb goede hoop dat er een EK met fans gehouden kan worden. Het belangrijkste is vooraf te testen, goed communiceren en de bezoekersstromen controleren. Dan is er best veel mogelijk.”