Het Nederlandse TrueKinetix wil mensen helpen fit en gezond te worden en te blijven met hun eigen gerobotiseerde indoor racefiets. Via gerichte sportsponsoring, de inzet van ambassadeurs als Anna van der Breggen en innovatie hoopt oprichter Bas van Rens een wereldmerk te maken van TrueKinetix en de gouden standaard in de indoor fietswereld neer te zetten.
Bas van Rens miste jaren geleden de kwalificatie voor het WK Ironman op Hawaii op acht minuten, omdat hij volgens hemzelf op een indoor fiets met een vliegwiel de verkeerde spieren had getraind. Deze persoonlijke frustratie leidde ertoe dat de sporttech ondernemer zelf een indoor racefiets ging bouwen. Na jaren van testen en uitproberen, startte Van Rens in 2018 met TrueKinetix. NOC*NSF was in datzelfde jaar de eerste afnemer en dat bracht de bal aan het rollen. “Dat NOC*NSF onze fiets ging gebruiken zorgde voor geloofwaardigheid. Ik ben geweldig gesteund door de sportkoepel”, zegt Van Rens.
Als fanatiek triatleet boorde Van Rens ook zijn contacten in die sport aan om TrueKinetix onder de aandacht te brengen. “Ik zocht contact met fanatieke triatleten die alles aangrijpen om beter te worden. Zij waren enthousiast over de TrueBike. Alleen konden we hen geen korting aanbieden vanwege de hoge productiekosten van de fiets. Daarom hebben we iedereen die in het begin een fiets kocht een klein beetje aandelen in ons bedrijf gegeven. Daarmee werd ons succes, ook hun succes. Het idee sloeg aan en we kregen er snel een aantal goede ambassadeurs bij.”
'De sponsoring van individuele triatleten is voor ons echt een win-win-win situatie'
TrueKinetix kende een vliegende start en won meerdere innovatie awards, zoals de Bike Motion Award en de Dutch Sports Innovation Award. Maar Van Rens realiseerde zich dat marketing en sponsoring essentieel waren om verder te kunnen groeien. “We kozen voor een tweesporenbeleid. Aan de ene kant zetten we in op geloofwaardigheid. Dus topsporters aan ons binden en het product voor zich laten spreken. Aan de andere kant wilden we onze naam meer in de mainstream media krijgen om zo aan de naamsbekendheid te werken.”
Omdat het uitgesloten was om met professionele wielerploegen samen te werken vanwege bestaande sponsorcontracten met fietsfabrikanten, besloot Van Rens in te zetten op het sponsoren van individuele atleten. “Ik wil alleen partnerships aangaan met sporters die echt geloven in TrueKinetix en die ook verstand hebben van verschillende trainingsmethoden. We zijn gaan samenwerken met de professionele triatleten Matt Russell en Michiel de Wilde. Dat was onze eerste stap in sportsponsoring.”
De Amerikaan Russell traint sinds hij in 2017 werd aangereden door een auto voornamelijk binnen. De toptriatleet had veel ervaring met indoor fietsen en was meteen verliefd op de TrueBike. De Wilde is een bekende Nederlandse triatleet, die als doel heeft Ironman kampioen te worden. Volgens Van Rens werpt de samenwerking met het duo zijn vruchten af. “Het zijn bekende namen in de triatloncommunity. Er wordt gekeken naar hoe zij trainen. Daarbij zien we dat wanneer zij op social media iets plaatsen over TrueKinetix daar veel respons op komt. Het is voor ons echt een win-win-win situatie: de atleten trainen beter, ze geven ons feedback over de TrueBike én ze inspireren onze klanten om grote doelen na te streven. “
Naast de sponsoring van individuele atleten sponsort TrueKinetix ook een aantal wielerclubs in Nederland. Daarnaast is het verbonden aan grote evenementen als de TRI Hard Series in Amsterdam en We Are Cycling. “Bij zulke events kunnen deelnemers onze fiets uitproberen en zelf ervaren wat de voordelen van de TrueBike zijn. Dat is essentieel voor ons om verder te groeien.”
De bekendste ambassadeur – en investeerder - van TrueKinetix is Anna van der Breggen. De voormalig olympisch en wereldkampioen trad na de beëindiging van haar carrière toe als investeerder. Van Rens: “De campagne met Anna moet nog op gang komen, maar het bericht dat ze ging investeren in TrueKinetix zorgde al voor heel veel aandacht voor het bedrijf. Anna gelooft echt in ons product en kan als expert als geen ander duidelijk maken wat de voordelen van onze fiets zijn. Ze gaat zich samen met ons inzetten om meer mensen op de fiets te krijgen. We verwachten veel van deze samenwerking.”
'Games zijn een verzamel- en ontmoetingsplek geworden. In indoor fietsen moeten we die vertaalslag nog maken'
TrueKinetix maakte de afgelopen jaren een explosieve groei door. En dankzij verschillende investeringsrondes via directe investeringen en via een crowdfunding onder klanten en wielerfans haalde het bedrijf in vijf maanden tijd bijna 2,5 miljoen euro aan investeringen op. TrueKinetix speelt in op de trend dat steeds meer mensen kiezen voor indoor fietsen in plaats buiten fietsen of in de sportschool. De populariteit van trainingsplatforms Zwift en Rouvy draagt hier aan bij. “Thuis sporten, en zeker ook binnenshuis fietsen, was al aan een opmars bezig. Door de coronapandemie is die groei alleen maar versneld”, zegt Van Rens.
“Ik denk dat een volgende belangrijke stap voor platforms als Zwift is om het sociale aspect van fietsen door te vertalen naar indoor sporten. Er is nog een groot verschil tussen bijvoorbeeld Zwift en hoe in de gamingwereld mensen bij elkaar worden gebracht. Games zijn een verzamel- en ontmoetingsplek geworden. Gamen is niet per se het belangrijkste, het draait om het sociale aspect. Daar is in indoor fietsen nog veel te winnen, waardoor je nieuwe mensen kunt binden.”
Van Rens zet met TrueKinetix de komende jaren vooral in op het nog verder verbeteren van de TrueBike. Daarnaast breidt het bedrijf uit naar eerst Duitsland en later ook het Vereniging Koninkrijk.
Om de doelgroep te vergroten, werkt TrueKinetix ook aan een goedkopere variant van de TrueBike. “We leveren nu een high end product met een flink prijskaartje. Een product bovendien dat relatief groot is en redelijk wat ruimte inneemt. Daardoor missen we klanten, wat jammer is. We lanceren daarom deze maand een toegankelijker model, de TrueTrainer: een fietstrainer waar je je eigen fiets voor kunt gebruiken. De expansie naar het buitenland, de mogelijke introductie van een nieuw en toegankelijker model én onze marketinginzet moet ervoor zorgen dat TrueKinetix uitgroeit tot een wereldspeler. We willen de gouden standaard in de indoor fietswereld neerzetten.”