Op de IEG Chicago conferentie spraken vier dagen lang de beste bedrijven en vooraanstaande experts over de veranderingen in marketing, sponsoring en technologie. De sponsormarkt groeit, niet alleen in sport, ook in de categorieën cultuur en maatschappij. Nieuwe ontwikkelingen in de technologie geven een hele nieuwe dimensie aan wat er allemaal kan om marketing effecten te maximaliseren. Wat zijn de grote trends in deze marketingwereld om succesvol te opereren?
1. ‘Market the mindset’
Benader mensen vanuit de situatie waarin zij denken. Dat betekent dus afscheid nemen van traditionele segmentaties zoals leeftijd, generatie of sociale klasse. Vandaag de dag loopt alles door elkaar heen. Gebruik het APT-concept dat staat voor Age People Think. Het stelt je in staat om hele nieuwe segmenten en gedragspatronen te ontdekken in de markt.
2. De kracht van direct to audience platforms
Technologie maakt het mogelijk als merk rechtstreeks een publiek te binden. Er is geen tussenlaag aan mediapartijen meer nodig. Deze DTA content platforms zijn een uiterst krachtige marketinginstrument geworden. Ze groeien uit tot een fanbase waar gebruikers graag terugkeren. Ze pushen niet alleen maar content, ze verzamelen ook nieuwe inzichten over klanten en fans. Die inzichten worden weer gebruikt om de gebruikerservaringen op het platform verder te verfijnen en daarmee bezoekers te binden.
3. Contentrechten zijn king
Zonder content zijn er geen verhalen, en zonder verhalen is er geen duurzaam engagement met de digitale consument. Merken hebben dus een sterke basis in content nodig in bijvoorbeeld sport, muziek, entertainment of cultuur. Daarvoor sluiten ze overeenkomsten met rechtenhouders, waarbij goede content steeds meer waard wordt in de moderne (sport)marketing. Deze trend wordt ook wel de premiumization van content genoemd. De concurrentie tussen merken om rechten te bemachtigen wordt groter. Dat is goed nieuws voor rechtenhouders.
4. ‘Let data be your guide’
Beter inzicht in de klant of fan is cruciaal om het marketingproces op de juiste wijze te sturen in de digitale wereld. Het gaat er niet alleen om wat je aanbiedt als merk, maar ook om wat je terug krijgt en er vervolgens mee doet. Het wordt wel de datafication van marketing genoemd. Datafeeds zorgen ervoor dat tijd, plaats en moment richting de klant geoptimaliseerd worden. Bijvoorbeeld om snellere services te realiseren of meer maatwerk aan de klant te leveren.
5. ‘Good is the new cool’
‘Goed doen’ ontwikkelt zich als nieuwe powercategorie binnen marketing. Merken die zich verbinden met maatschappelijke doelen en waarden weten opvallend snel in de gunst van het publiek terecht te komen. Het fenomeen ‘maatschappelijke impact’ maakt steeds makkelijker cross-overs met categorieën als sport en cultuur. Uit die verbindingen ontstaan hele nieuwe concepten en platforms. We gaan zien dat non-profitorganisaties een steeds grotere rol krijgen in de marketingindustrie.
6. Inzet van superieure technologie
Met de introductie van nieuwe algoritmes, intelligente datafeeds en cognitieve marketing technieken, kruipt marketing naar het hart van de klant en fan. Grote technologiebedrijven als Google, SAP of Microsoft investeren samen met rechtenhouders graag in technologie om de ultieme beleving voor de consument te bouwen. Via virtual reality sta je bijvoorbeeld opeens live tussen je helden op het voetbalveld. De mogelijkheden van neuropsychologie en gamification zullen de komende tien jaar marketing sterk beïnvloeden.
7. Focus op millennials
Met 1,8 miljard wereldbewoners zijn de millennials inmiddels de babyboomers voorbij gestreefd. De nieuwe generatie vertegenwoordigt daarmee een enorme economische kracht. Ze denken anders, communiceren anders en handelen anders. Ze denken eerder in toegang dan bezit, en in onafhankelijkheid in plaats van zekerheid. Wie succesvol wil zijn met millennials moet daarom de juiste ‘tone of voice’ vinden. Bedrijven als Taco Bell en Marriott is dit goed gelukt. Ze begrijpen dat ‘de marketing zelf het product is geworden’ voor deze generatie.
8. Bouw echte verhalen
Verhalen zijn de zuurstof voor succesvolle marketingcampagnes. Mensen zijn continu op zoek naar identificatie en engagement. Verhalen vertellers maken in een wereld met een overvloed aan prikkels het verschil om op te vallen en mensen te verbinden. Ze zorgen ervoor dat mensen erbij horen en daarom willen ze iets terug geven. Story telling is een cruciale vaardigheid geworden om succesvolle en duurzame marketingcampagnes te ontwikkelen.
9. Content + Tech wins!
Het klinkt als een simpele formule, maar het is de kern van moderne markting. Een marketing professional zal precies moeten begrijpen welke technologie hij of zij in moet zetten om succesvol te zijn met content en campagnes. Het totale design van techniek en content maakt het verschil: van engagement applicaties, tot data analytics tot distributietechnologie. De uitgewerkte formule luidt: ‘Premium content + targeted distribution = great performance!
10. Experimenteren is een constante!
De digitale wereld vraagt niet om afgebakende kaders maar juist om experimenten. Experimenteren is geen keuze meer, experimenteren moet in de digitale wereld. Ontdekken en uitvinden zijn logische stappen in een wereld met oneindige mogelijkheden. Het kort-cyclisch uitproberen van ideeën leidt tot het beste resultaat en de grootste kans om succes te hebben. Blijf de ideeën machine dus voeden in iedere organisatie en geef ruimte voor experimenten.
Foto: STRIVR Labs en Twitter @Sponsorreport & @KatherineW_ESP