Een bal die de beste volgende stap van een speler voorspelt. Dat is in het kort de belofte van de bal die is ontwikkeld door OpenRTLS. Het bedrijf werd vorig jaar tijdens de Nationale Sport Innovatie Congres uitgeroepen tot winnaar van de 10e Dutch Sports Innovation Award 2018. Een klein jaar later blikken we aan de vooravond van de 16e editie van het Sport Innovatie Congres terug met CEO Edwin Krikke, winnaar van deze award.
Ook dit jaar wordt de Dutch Sports Innovation Award weer uitgereikt bij het Sport Innovatie Congres, waar op 7 oktober hét sportinnovatie netwerk van Nederland samenkomt op de High Tech Campus in Eindhoven. Een congres waar ruim 350 professionals samen komen en ontdekken welke kansen innovatie in sport en vitaliteit te bieden heeft.
De award werd vorig jaar dus gewonnen door OpenRTLS. Het technologiebedrijf kreeg de prijs omdat het sensoren heeft ontwikkeld die het mogelijk maken om de positie en de beweging van spelers en de bal in 3D te volgen. Bij die analyse wordt gebruik gemaakt van Artificial Intelligence om zo de beste volgende stap voor de speler te voorspellen. Daarmee vormt de verkregen data uit bal en speler een uitstekende basis voor allerlei tactische analyses en specifieke analyses van vrije trappen en penalty’s.
Het afgelopen jaar is de ontwikkeling van de bal in een stroomversnelling geraakt. Inmiddels is OpenRTLS erin geslaagd een sensor van slechts 1,8 gram in het midden van een bal te plaatsen, waardoor diverse factoren als kracht, rotatie en de vlucht van de bal gemeten worden zonder dat de baan van de bal wordt beïnvloed. "Verschillende bedrijven hebben geprobeerd een vergelijkbare technologie te ontwerpen, maar dit heeft telkens tot niets geleid", aldus Krikke.
Ook OpenRTLS is er maar liefst drie jaar mee bezig geweest om het voor elkaar te krijgen. Dankzij eigen fabrieken en eigen elektronica lukte het uiteindelijk toch. Dat maakt het volgens Krikke ook mogelijk dat de prijs van de ballen voor de gewone gebruiker te betalen is. "Onze doelstelling op de lange termijn is 'real world gaming’, dus spel en elektronica koppelen aan buitenevenementen", legt Krikke uit. "Door het buiten spel digitaal vast te leggen zodat je het binnen weer kan spelen, of kan gebruiken voor analyses. Het gedrag van een speler, de kwaliteit, persoonlijk vermogen en het strategisch spel van diegene leggen we vast en stoppen we (middels Al deep learning) als eigenschap in het spel. Hiermee kun je dus bijvoorbeeld vooraf spelen tegen de tegenstander van volgend weekend, waarna teams hun strategie kunnen aanpassen. Wat ons daarin onderscheidt van bijvoorbeeld een FIFA of andere EA games is dat deze partijen computer gestuurde spelers hebben. Zij kunnen niet de eigenschappen van bijvoorbeeld een lokaal team erin stoppen."
Via het platform kunnen gebruikers zichzelf zelfs vergelijken met spelers van dezelfde leeftijd uit bijvoorbeeld Portugal.
'Ons systeem is een objectieve manier om vast te stellen wie de beste speler is en waarom'
OpenRTLS richt zich nu vooral op amateurclubs en individuen, maar ook Ajax, FC Barcelona, Qatar WK2022 en IOC (soccer) hebben al aangeklopt. "Het is een interessante tool voor een coach en trainer", vult Krikke aan. “Terwijl je die in feite met deze tool grotendeels vervangt. Ons systeem is namelijk een objectieve manier om vast te stellen wie de beste speler is en waarom. Op basis daarvan kan al een team opgesteld worden, zonder dat er dus een opinie van een coach bij komt kijken."
Het systeem is tactisch, strategisch maar kan ook technische feedback leveren om spelers objectief beter te maken. Moderne techniek zoals Artifical Intelligence helpt daarbij.
Dankzij de Award en het congres is OpenRTLS in aanraking gekomen met CES (Consumer Electronics Show), een van werelds grootste technologiebeurzen die jaarlijks in de Verenigde Staten wordt gehouden. Het heeft OpenRTLS geen windeieren gelegd. Momenteel is het bedrijf onder andere bezig met een deal om zo’n 1 miljoen ballen te gaan leveren aan supermarktketens voor het Europees kampioenschap voetbal in 2020. De ballen worden hierbij gebruikt als loyalty item waar klanten voor kunnen sparen.
Krikke beschouwt de deelname aan de Dutch Sports Innovation Award zeer waardevol en adviseert andere bedrijven ook mee te doen. "We waren in het begin een klein beetje sceptisch over de prijs, het kost toch tijd en moeite. Maar we zijn van links, compleet naar rechts gerold. We hebben het uiteindelijk als heel positief ervaren! De jury is dusdanig vakkundig dat er een hoop interessante tips naar voren komen die je zelf nog niet bedacht had. In overleg hebben we zo ook onze strategie aangepast van het systeem verkopen aan clubs, waar veelal toch begrotingsissues zijn, naar het verkopen van het systeem aan individuen. Daarnaast helpt het netwerk van de organisatie je enorm bij het vinden van (de juiste) partners, zij kennen de markt beduidend beter! Wij als niet-sport-bedrijf hadden daar op vele fronten veel voordeel aan."
Ook dit jaar strijden diverse innovatieve ondernemers op 7 oktober om de Dutch Sports Innovation Award. De vakjury heeft uit twintig inzendingen drie finalisten geselecteerd: Exodus Burned (multi-player virtual reality game waarbij spelers hun lichaam als controller gebruiken), Swimm (zwemmachine die de zwemmer het gevoel geeft te zwemmen in open water) en TrueBike (eerste gerobotiseerde indoortrainingsfiets die het buiten trainen naar binnen haalt).
Ben jij benieuwd naar deze innovaties of al het andere wat hét sportinnovatie congres van Nederland te bieden heeft? Ga dan naar sport-innovatiecongres.nl.