Innovatie wordt de laatste jaren een steeds belangrijker onderwerp in sport. Zowel op als naast het veld gaat de ontwikkeling enorm snel. Het Amerikaanse innovatieplatform voor marketing, media en branding, Fast Company, publiceert jaarlijks een lijst met de 10 meest innovatieve sportbedrijven ter wereld. Het bedrijf Nex Team is in 2020 koploper.
Artificial Intelligence wordt steeds vaker toegepast in de sportwereld. Maar er is waarschijnlijk geen enkel bedrijf dat zo goed de toegevoegde waarde van AI aantoont als HomeCourt, maker van de app Nex Team. Deze app gebruikt de camera van een iPhone om basketballers op het veld te volgen en hun schoten in realtime vast te leggen, waarna er direct adviezen worden gegeven over hoe de schottechniek te verbeteren. In 2020 werd Global Scout toegevoegd aan de app, waarmee spelers van over de hele wereld hun karakteristieken, zoals reikwijdte, lengte en wendbaarheid kunnen vastleggen. Verder kunnen ze diverse trainingen volgen die de NBA-scouts – NBA is een investeerder in het bedrijf – helpen nieuwe talenten te scouten.
Dit Amerikaanse ijshockeyteam vond een perfecte manier om supporters meer te betrekken bij de wedstrijden. In 2019 stelden de St. Louis Blues via hun eigen clubapp verschillende vragen aan de fans over een duel, zoals welk team heeft als eerste drie schoten op doel. Door middel van goede antwoorden verdienden de supporters punten waarmee ze verschillende prijzen, zoals seizoenkaarten konden wonnen. De populariteit van dit idee – meer dan 70% van de fans die het uitprobeerde speelde minimaal nog één keer mee – trok de aandacht van veel andere teams en sportorganisaties.
Voor velen waarschijnlijk een onbekende naam, maar Populous speelde in 2019 wel degelijk een belangrijke rol in de sportwereld. Het architectenbureau is namelijk verantwoordelijk voor twee van de modernste voetbalstadions ter wereld: Tottenham Hotspur Stadium en Minnesota United FC’s Allianz Field. Het stadion van de Spurs in Londen zit niet alleen vol moderne snufjes, het is tevens het eerste stadion ter wereld waar zonder aanpassingen ook NFL-wedstrijden kunnen plaatsvinden. Allianz Field in St.Paul opende eveneens in 2019 en heeft een promenade die, zonder onderbrekingen, door het hele stadion loopt.
‘De Netflix van sport’ maakte in 2019 naam door boksen weer helemaal op de kaart te zetten. Dat deed het Londense mediabedrijf niet alleen door zich te richten op de toppers, maar ook een wedstrijd tussen YouTubers KSI en Logan Paul te organiseren, waarmee het een veel jonger publiek wist te interesseren voor boksen.
Dit Australische bedrijf heeft de eerste wearable specifiek gericht op voetballers ontwikkeld. De Playr wordt onder meer gebruikt bij Bayern München en Chelsea. Het apparaat gebruikt data en statistieken niet alleen om de prestaties te verbeteren, maar het helpt ook blessures voorkomen. Nick Saban, een bekende American footballcoach in de VS, stelde zelfs dat het aantal blessuregevallen met de helft is gedaald sinds zijn ploeg gebruikmaakt van Playr.
Nog een bedrijf dat zich onderscheidt door gebruik te maken van data. Second Spectrum houdt middels verschillende camera’s alle statistieken bij van alle NBA-spelers. Het bedrijf weet daardoor precies hoe groot de kans is dat een speler vanaf een bepaalde gaat scoren. Deze statistieken zijn sinds kort ook zichtbaar voor fans van de LA Clippers én de kijkers van ESPN. In 2019 toonde de zender tijdens een play-offwedstrijd verschillende statistieken in beeld middels augmented reality, zoals het aantal assists, punten en scoringskans van spelers.
Deze competitie bestaat pas een jaar, maar wist in het debuutseizoen in de VS meteen indruk te maken. De Premier Lacrosse League heeft onder meer een minimumsalaris en zorgverzekering voor alle spelers, iets wat in de VS niet altijd vanzelfsprekend is. Nog bijzonderder is dat de spelers aandelen in de organisatie hebben. Het aantal kijkers groeide gedurende het seizoen met meer dan 50 procent, met dank aan innovaties zoals het dragen van microfoontjes door de spelers die live geïnterviewd kunnen worden door de commentatoren.
Deze retailer timmert de laatste jaren hard aan de weg. Het sloot in 2019 een 10-jarige deal met de MLB voor het ontwerpen, produceren en distribueren van alle Nike MLB producten. Fanatics tekende een contract van dezelfde duur met de Golden State Warriors en het ging een samenwerking aan met Everton. Fanatics is uitgegroeid tot de leider op het gebied van gelicenseerde sport merchandise.
De Italiaanse voetbalclub was een van de eerste die viral ging met grappige video’s van transferaankondigingen. Vorig jaar gebruikte het deze reputatie om bij de presentatie van nieuwe spelers via social media aandacht te schenken aan vermiste kinderen in Europa. Dankzij de hulp en het bereik van AS Roma zijn per januari 2020 al zes kinderen gelokaliseerd.
De techgigant maakte in 2017 bij het golftoernooi The Masters al gebruik van AI om hoogtepunten van het toernooi te identificeren. Voor de samenvattingen analyseerde IBM de bewegingen van spelers, signalen en hun gezichtsuitdrukking, eveneens als het geluid van het publiek om slechts in enkele minuten de belangrijkste momenten te produceren. Het laatste jaar voegde IBM daar een geavanceerde geluidsanalyse aan toe, waardoor er nog betere kunstmatige samenvattingen worden gemaakt. De techniek wordt onder meer gebruikt bij The Masters, Wimbledon en de US Open.