Innovatie wordt de laatste jaren een steeds belangrijker onderwerp in sport. Zowel op als naast het veld gaat de ontwikkeling enorm snel. Het Amerikaanse innovatieplatform voor marketing, media en branding, Fast Company, publiceert jaarlijks een lijst met de 10 meest innovatieve sportbedrijven ter wereld. De NBA is dit jaar koploper.
De Amerikaanse basketbalcompetitie is een vaste waarde in deze lijst. Dit jaar wordt de NBA geprezen voor de lancering van de NBA AR App, experimenteren met het bekijken van wedstrijden in virtual reality, het gebruik van statistieken en wedstrijdinformatie én de lancering van een esports-competitie. Daarbovenop maakte het een wedstrijdschema dat zorgt voor zoveel mogelijk rust voor de spelers.
Het Amerikaanse Fanatics is de grootste online retailer voor gelicenseerde sportkleding, wat betekent dat het bedrijf vooral samenwerkt met grote sportorganisaties als de NFL, NBA, MLB en NHL en hun merchandise verkoopt. De kracht van Fanatics is dat het enorm snel kan inspelen op bepaalde gebeurtenissen in de sport, vanwege het zogenaamde ‘verticale’ productieproces. Exemplarisch voor de groei van Fanatics is de samenwerking met Aston Villa. Fanatics ontwerpt (en produceert) samen met een lokale ontwerper de nieuwe shirts van de Engelse voetbalclub.
In het nieuwe SPORTNEXT magazine staat een groot verhaal over mascottes in Nederland. Waar het inzetten van mascottes hier nog in de kinderschoenen staat, is het in de Verenigde Staten al decennia onderdeel van de sport. De Philadelphia Flyers besloten dat het tijd was voor een nieuwe mascotte en kwamen in 2018 op de proppen met Gritty, een ruim twee meter oranje harig wezen met ijshockeykleding aan. De Flyers zetten zwaar in op social media en creëerde zo meerdere viral berichten waarin Gritty bijvoorbeeld Kim Kardashian imiteert. Gritty heeft zijn eigen social media-accounts met in totaal al bijna een miljoen (!) volgers.
Levy is een restaurantketen en cateraar voor bedrijfskantines en sport- en entertainmentstadions. Zo werkt Levy onder meer samen met het Mercedes-Benz Stadium in Atlanta, waar Atlanta United haar wedstrijden speelt. Het biedt producten voor betaalbare prijzen aan, zoals een hotdog voor $2 of frisdrank die je gratis kan bijvullen voor dezelfde prijs. Het resultaat is een hogere omzet en tevreden klanten. In LA introduceerde Levy zelfs een robot die hamburgers omdraait, zodat de koks meer tijd hebben voor andere zaken.
Zwift heeft voor een revolutie onder wielrenners gezorgd, omdat amateurs en professionals nu 24/7 virtueel op bijna elke plek waar ze maar willen kunnen fietsen. Op de stationaire fiets in Nederland kun je de Mont Ventoux beklimmen, of het parcours van het WK wielrennen afleggen. Zwift biedt nu ook groepslessen en speciale fietsprogramma’s aan. Het introduceerde zelfs Zwift Run, zodat hardlopers op hun eigen hardloopband gebruik kunnen maken van dezelfde voordelen als wielrenners. Inmiddels is ook een esports-competitie op Zwift gestart, waar onder anderen Bradley Wiggins bij is betrokken.
Los Angeles Dodgers heeft samen met digitaal bedrijf RGA een eigen platform opgericht om leiders in de sport- en entertainmentwereld te verbinden aan startups, waardevolle data en samenwerkingen. Global Sports Venture Studio wordt gesteund door onder meer adidas, de UEFA en de MLS. De Dodgers bouwden ook een nieuw platform voor de jeugd om hen in aanraking te laten komen met honkbal en softbal.
Nex Team gebruikt artificial intelligence zodat spelers eenvoudiger hun progressie kunnen zien. Het bedrijf lanceerde in 2018 HomeCourt, een app die de camera van een iPhone gebruikt om basketballers op het veld te volgen en hun schoten in realtime vast te leggen. Gebruikers kunnen direct hun eigen schoten terugkijken en krijgen allerlei statistische gegevens. Dankzij een database met meer dan 10 miljoen schoten kunnen basketballers veel leren van anderen.
Gestart als YouTube-kanaal in 2012 en zeven jaar later uitgegroeid tot een van de toonaangevende media in de voetbalwereld. Met een focus op social media en in nauwe samenwerking met haar achterban heeft Copa90 een miljoenenpubliek weten te bereiken. Een van de hoogtepunten was het WK 2018 in Rusland waar een Copa90 House stond in Moskou, Copa90 bier en diverse merchandise werd verkocht en samenwerkingen met Puma, Heineken en Uber plaatsvonden. Dankzij programma’s als FIFA & Chill en Comments Below is Copa90 ook een favoriet van de voetballers zelf geworden.
Kitman Labs combineert artificial intelligence en gegevens van sporters om de gezondheid, het herstel en de prestaties van atleten te verbeteren. Het bedrijf ontwikkelde een product genaamd Risk Advisor dat op basis van machine learning het risico op een blessure kan bepalen. Kitman Labs werkt met teams in de NFL en MLS, evenals met UFC-atleten.
Sinds het in mei 2018 mogelijk werd om in de VS ook buiten Nevada legaal in te zetten op sportwedstrijden, heeft MGM Resorts International niet stilgezeten. Het tekende binnen een half jaar contracten met de NBA (ter waarde van $25 miljoen), NHL en MLB. MGM Resorts integreert de real-time data van de NBA in de PlayMGM app, zodat live-betting mogelijk is. Inmiddels is ook een contract geketend met de MLB, zodat er samenwerkingen zijn met vier van de vijf grootste competities in de VS.
Headerfoto: Denis Yankin / Shutterstock.com