We hebben het op SPORTNEXT al eerder geconcludeerd: innovatie en technologie maken steeds vaker het verschil in (top)sport. Om het belang van innovatie te benadrukken, publiceert het Amerikaanse platform Fast Company jaarlijks een lijst met de 10 meest innovatieve sportbedrijven ter wereld. De NBA is in 2021 koploper.
For blowing the bubble
De NBA was in 2020 een van de eerste competities die werd stilgelegd vanwege de pandemie, maar het was ook de eerste die met succes weer werd opgestart. Op een Disney-complex in Florida werd in een bubbel het seizoen afgemaakt. De NBA betrok de fans bij de wedstrijden door videoschermen langs het veld te plaatsen, waar meer dan 300 supporters vanuit huis op te zien waren. Verder werden er meer dan dertig camera’s gebruikt en waren er nieuwe cameraposities om de kijkerservaring verder te vergroten. Daarnaast werden er gepersonaliseerde opties aan NBA League Pass en NBA TV toegevoegd, zoals nieuwe graphics, gaming mogelijkheden en influencers die wedstrijden becommentarieerden.
For racing into esports
Zwift werkte afgelopen jaar samen met de grootste wielerkoers ter wereld, de Tour de France. In juli werd de allereerste virtuele Tour de France georganiseerd. Aan het evenement deden 23 professionele mannenteams en 17 vrouwenteams mee. De koers werd uitgezonden door achttien tv-zenders en was gratis te bekijken via een livestream, waarmee miljoenen mensen van over de hele wereld werden bereikt. In december werd in samenwerking met de UCI ook nog het eerste UCI Cycling Esports World Championships georganiseerd.
For running to e-commerce and subscriptions
On lanceerde in 2020 ‘s wereld eerste abonnement op hardloopschoenen om volledig gerecyclede sportkleding naar hardlopers wereldwijd te brengen. Voor ongeveer 30 dollar per maand krijgen gebruikers nieuwe kleding en schoenen opgestuurd die ze terug kunnen retourneren wanneer ze deze willen ruilen voor nieuwe producten. Alle geretourneerde producten worden opnieuw gebruikt voor nieuwe producten. Cyclon, zoals de service heet, is gestart met een hardloopschoen die minder dan 200 gram weegt. On mikt met de service op 200.000 abonnees. Ondanks de pandemie had het Zwitserse bedrijf, mede dankzij de focus op e-commerce, haar beste jaar in de VS, met een groei van 190%.
For going all in on philanthropy and athletes
Sportmerchandiseplatform Fanatics lanceerde in 2020 de All In Challenge waarmee met hulp van beroemdheden en sporters maar liefst 60 miljoen dollar werd opgehaald om de mensen die het zwaarst werden getroffen door corona te ondersteunen. In slechts twaalf dagen werd een platform opgezet, dat nu nog steeds wordt ingezet om geld op te halen voor goede doelen. Fanatics ging verder voor het eerst een samenwerking aan met een individuele atleet, te weten NFL-speler Marshawn Lynch die zijn eigen kledinglijn Beastmode heeft. Tot slot breidde Fanatics uit naar China.
For firing therapy guns into the mainstream
Het bekendste product van Hyperice is een handzaam massageapparaat. Maar het bedrijf rolde het afgelopen jaar ook een programma uit om gebruikers zowel fysiek als mentaal te ondersteunen. Het algoritme van ‘HyperSmart’ gebruikt data van wearables en trackers om gepersonaliseerde workouts aan te bieden, afgestemd op de wensen en doelen van de gebruiker. Hoe vaker iemand HyperSmart gebruikt, hoe slimmer het algoritme wordt. Hyperice is bezig de prijzen te verlagen, zodat de diensten en producten voor een breder publiek beschikbaar zijn. Inmiddels is het bedrijf al samenwerkingen gestart met onder meer de NBA, NFL en UFC. Daarnaast zijn sporters als Naomi Osaka en Russell Westbrook ingestapt als investeerder.
For sharpening its shot
HomeCourt, oorspronkelijk een app die de camera van een iPhone gebruikt om basketballers op het veld te volgen en hun schoten in realtime vast te leggen, introduceerde afgelopen jaar een aantal nieuwe diensten die goed van pas kwamen tijdens de lockdown. Zo was er Battle Mode, waarbij gebruikers zowel fysiek als virtueel tegen elkaar konden spelen. Ook gebruikte de NBA Homecourt tijdens de testdagen voor de draft, om teams, scouts en fans te laten zien hoe de talenten scoorden op verschillende onderdelen die gemeten worden voorafgaand aan de draft.
For winning with moneyball in the Premier League
Toen Fenway Sports Management voetbalclub Liverpool in 2010 overnam waren de prestaties op het veld nog goed, maar aan kantoorzijde was een wederopbouw noodzakelijk. De nieuwe eigenaren investeerden in onder meer het gebruik van statistieken en data en gebruikten de Amerikaanse ‘Moneyball’ aanpak als een van de eersten in het voetbal. Verder werden er nieuwe plannen voor uitbreiding en modernisering van het stadion gemaakt en kreeg de club een commerciële make-over. Tien jaar na de overname werd Liverpool in het seizoen 2019/’20 eindelijk weer eens kampioen.
For giving athletes of all stripes an early COVID-19 warning system
Fitness tracker Whoop gaf gebruikers dit jaar de mogelijkheid om een online dagboek bij te houden over het gebruik van cafeïne en alcohol, de eetmomenten en andere details over hun lifestyle om te onderzoeken welke impact deze keuzes hadden op slaap, herstel en hartslag. Whoop ontwikkelde daarnaast een algoritme dat al voordat corona werd vastgesteld bij een persoon bepaalde symptomen kon waarnemen. Professioneel golfer Nick Watney liet zich testen op corona na het zien van de data via Whoop en hij bleek positief. Daarna bestelde de PGA 1000 slimme armbanden voor professionele golfers die meedoen aan de competitie.
For putting fans where they wish they could be
OZ maakte het tijdens de pandemie mogelijk voor fans om liedjes in te zingen die in het stadion werden afgespeeld. Daarnaast konden gebruikers van het platform via augmented reality eigen avatars en shirts maken en zich voor even weer (digitaal) wanen op hun favoriete plek in het stadion.
For giving fans a live look when it matters most
Buzzer brengt sport op één plek samen en stuurt gebruikers gepersonaliseerde notificaties zodat het voor hen makkelijk wordt om live wedstrijden te volgen. Dit kan via bestaande abonnementen of zogenaamde microbetalingen. Gebruikers kunnen dus hun eigen abonnementen van bijvoorbeeld kabeltelevisie, ESPN+ of de NBA League Pass koppelen, maar ook voor een klein bedrag van bijvoorbeeld 0,99 dollar een (deel van een) wedstrijd kopen die ze willen zien. Buzzer is met name gericht op jongeren en wil de toegang tot beelden van spannende sportmomenten vereenvoudigen.
Headerfoto: Screenshot YouTube