Eredivisie hoopt via fantasy football game nieuwe inkomsten aan te boren

De Eredivisie is een samenwerking aangegaan met de fantasy voetbalgame Sorare. Via het platform kunnen fans in digitale spelerskaarten handelen en het tegen elkaar opnemen in vijf-tegen-vijf fantasy games. Met het partnership hoopt de Eredivisie nieuwe, jonge doelgroepen te bereiken én een nieuwe inkomstenbron aan te boren.

Sorare heeft een online marktplaats gecreëerd voor het verhandelen van digitale kaarten. Na onder meer de Belgische Jupiler Pro League en diverse topclubs als FC Barcelona, Bayern München en Liverpool is de Eredivisie de volgende partner die zich aansluit bij het Franse Sorare. De samenwerking stelt iedereen in staat vanaf nu met digitale kaarten spelers uit de Eredivisie te kopen, verkopen en spelen. Elke kaart heeft een score die is gebaseerd op de werkelijke prestaties van de betreffende speler gedurende wedstrijden.

De CEO van Sorare, Nicolas Julia, vertelt: “Millennials houden zich steeds minder bezig met sportuitzendingen in formats die hen niet aanspreken. In een economie waarin de aandacht van het publiek de meest waardevolle valuta is, vormen games een nieuwe manier waarop voetbalmerken deze zeer specifieke en tegelijk zeer gewilde doelgroep kunnen bereiken.”

Internationale markt

De Eredivisie kan zijn internationale merk en de merken van de 18 Eredivisieclubs die de Eredivisie telt verder uitbreiden doordat ze een volledig nieuw publiek kunnen bereiken: gamers over de hele wereld, en ze kunnen hun fanbase in Azië en Amerika vergroten dankzij de groei die Sorare daar doormaakt.

Marc Rondagh, Business Development Manager Eredivisie CV, legt uit: “Ons besluit is grotendeels gebaseerd op de ambitieuze visie van Sorare op het ontwikkelen van een wereldwijde fantasy voetbalgame. Wij zijn een groot voorstander van innovatie en kijken altijd vooruit naar de toekomst om onze fans steeds nieuwe ervaringen te kunnen bieden. Sorare stelt ons in staat nieuwe, jonge doelgroepen te bereiken, met name in Azië en Amerika, en die in Europa verder te verbinden door hun innovatieve oplossing. We zijn erg trots op deze nieuwe samenwerking.”

"Fantasy voetballicenties helpen clubs hun inkomstenstromen te diversifiëren"

Nicolas Julia (Sorare)

Nieuwe inkomstenbron

Sorare boort tevens effectief een nieuwe inkomstenbron aan voor de Eredivisie door een nieuwe categorie gamelicenties te creëren: fantasy voetballicenties. Nicolas Julia van Sorare verduidelijkt: “Gegeven de huidige wereldwijde situatie krijgen voetbalcompetities hiermee een nieuwe mogelijkheid om publiek aan te trekken en mensen geïnteresseerd te houden. Voetbalclubs kunnen tevens hun inkomstenstromen op deze manier diversifiëren.”

Hoewel verzamelaars al tientallen jaren spelerskaarten kunnen verzamelen en ruilen of verhandelen, bleef dit beperkt tot fysieke kaarten. Mede vanwege de corona-pandemie heeft de digitale variant hiervan het laatste jaar een enorme vlucht genomen. Zo is Sorare vanaf de lancering van de bètaversie in december 2019 elke maand gemiddeld met 44% gegroeid en vandaag de dag zijn er meer dan 70.000 gebruikers over de hele wereld en wordt er voor $9 miljoen aan kaarten verkocht in zo’n 100 landen.

Digitale kaarten zijn de meest directe manier om te investeren in de positieve waarde van een sporter. De unieke spelerskaart van Kylian Mbappé is bijvoorbeeld verkocht voor $65.000. Ethereum-blockchain wordt gebruikt om vast te leggen wie de eigenaar is van een bepaalde digitale kaart en de blockchain garandeert de digitale zeldzaamheid van de kaart. Gerard Piqué is een van de investeerders in Sorare.

Sportmarktplaatsen op blockchain-technologie

Het Franse bedrijf is lang niet de enige die blockchain-technologie toepast voor marktplaatsen gericht op sport. Zogenaamde non-fungible tokens (NFTs) zijn enorm in trek op het moment. Zo groeide het aantal gebruikers van NBA Top Shot, een marktplaats die draait op blockchain, in een week tijd met 50%. Via NBA Top Shot kunnen gebruikers digitale gelicentieerde ‘momenten’ van opzienbarende hoogtepunten uit de geschiedenis van NBA kopen. Denk aan een video van 13 seconden waarop de allereerste blok van Zion Williamson in de NBA te zien is. Of een clip van een spectaculaire dunk van LeBron James, verkocht voor 208.000 dollar! Kopers bezitten de beelden echter niet, het intellectuele eigendom behoort nog steeds toe aan de NBA.

De markt van sportmemorabilia kende in 2020 een geweldige opleving. Spelerskaarten, zoals de Panini-kaarten die we in Nederland kennen, werden voor recordbedragen verkocht. Jaarlijks gaat er 5 tot 6 miljard dollar om in deze markt. Bedrijven als de NBA en Sorare zien een kans om deze business in een nieuw jasje te steken door met behulp van nieuwe technologie de markt te digitaliseren. De Eredivisie is pas de vijfde voetbalcompetitie die een overeenkomst heeft met Sorare voor het kopen, verkopen en verhandelen van digitale kaarten. Maar als schijn niet bedriegt, is dit nog maar het topje van de ijsberg.

Headerfoto: Eredivisie