Fonds Gehandicaptensport bestaat vandaag 50 jaar en viert het jubileum met een opvallende campagne die aandacht vraagt voor het belang van toegankelijke sport voor iedereen. In samenwerking met TBWA\NEBOKO introduceert het fonds de allereerste gehandicapte Sarah-pop ooit: een gigantische, 30 meter hoge opblaaspop met een running blade die voor het Olympisch Stadion staat. Althans, die indruk wordt gewekt. De pop is namelijk digitaal geanimeerd en vervolgens in een 'echte' omgeving geplaatst - een zogeheten fake out of home-campagne - en voelt in de video ook nog eens levensecht aan doordat het gefilmd lijkt door een voorbijganger.
In de campagnevideo, die ook gedeeld wordt door paralympische sporters Kimberly Alkemade en Diede de Groot, staat de enorme Sarah-pop voor het Olympisch Stadion in Amsterdam. Maar dan begint de pop leeg te lopen en lijkt het hele feest in duigen te vallen. Een groot spandoek wordt onthuld met de krachtige boodschap: ‘Het is pas feest als iedereen kan sporten.’
Met de campagne wil Fonds Gehandicaptensport enerzijds stilstaan bij de successen die het in die 50 jaar heeft geboekt. Zo is de sportparticipatie onder mensen met een beperking toegenomen tot 34% en mogen ze op 5 april het duizendste sporthulpmiddel uitreiken. Anderzijds is de sportparticipatie nog altijd 24% lager dan bij mensen zonder beperking, en wachten nog tienduizenden mensen op een kans om te sporten.
De campagne maakt gebruik van een zogeheten 'fake out of home'-strategie, waarbij 3D-objecten digitaal in een realistische omgeving worden geplaatst. Dit creëert de illusie van een gigantische opblaaspop die in de stad staat, terwijl het in werkelijkheid een digitale creatie is. Daarbij voelt het beeld levensecht aan omdat het gefilmd lijkt door een voorbijganger. Op deze manier vraagt Fonds Gehandicaptensport op een innovatieve en spraakmakende wijze aandacht voor een serieus probleem. De Sarah-pop is ontworpen en geanimeerd door 3D-animatiestudio Colorbleed.
“We wilden een stunt bedenken die voor aandacht en urgentie zorgt op social media", aldus Alex Herwig, Art Director bij TBWA\NEBOKO. "Door dit iconische beeld van de Sarah-pop te nemen en er een betekenisvolle twist aan te geven, hopen we mensen met deze fake out of home-campagne aan het denken te zetten én op te roepen tot actie.”