Veiligheid in het wielrennen is meer dan ooit een thema. Voor Golazo staat het al langer hoog op de prioriteitenlijst. Het introduceerde de way-in, way-outs, werkt al jaren met lokale ronden aan het einde van een rit en blijft innoveren op het vlak van veiligheid. Vorig jaar besliste het sportbedrijf om te investeren in de Noorse start-up Safe Cycling, dat innovatieve mobiele led-signalisatie maakt. Ook in de Ronde van Frankrijk is Safe Cycling veiligheidspartner en plaatst het veiligheidsborden op gevaarlijke plaatsen.
Safe Cycling ontwikkelt dynamische ledborden die renners visueel en auditief waarschuwen voor gevaren op de weg, zoals drempels, verkeersremmers, versmallingen en gevaarlijke bochten. De sirene op de paal attendeert renners erop dat er een gevaarlijk punt op komst is en trekt de aandacht. Op deze paal wordt de risicosituatie met dynamische pijlen aangegeven op een ledscherm.
Het unieke en onderscheidende van de Safe Cycling-signalisatie zit enerzijds in dat auditieve, maar ook in het mobiele en in de bescheiden omvang van de palen. Waar sommige andere veiligheidssignalisatie uit grote objecten bestaat waarvoor meerdere grote vrachtwagens nodig zijn, volstaat één bestelwagen om de Safe Cycling-palem te vervoeren en op te zetten. Safe Cycling biedt momenteel ook kleinere ledpijlen en stootkussens aan en is in de afrondende fase met plooibare hekken, waarmee makkelijk en snel een stuk weg kan worden afgezet.
Het Noorse bedrijf is opgericht door Markus Lærum. Vanaf 2019 was het operationeel om de internationale markt op te gaan, maar de covid-uitbraak stak vroegtijdig stokken in de wielen van die expansie. Sinds covid en met de investering van Golazo, heeft Safe Cycling het voorbije jaar wel die stap gezet; het heeft intussen zo'n 4000 gevaarlijke punten beveiligd. Het bedrijf draait momenteel break-even en zal eind 2023 een omzet van ongeveer 200.000 euro gerealiseerd hebben.
Voor Bob Verbeeck, CEO van Golazo, is veiligheid in de koers en in de sport in het algemeen een prioriteit. “Gezien dat één van onze belangrijkste bezorgdheden is, vonden we het logisch om te investeren in een jong bedrijf dat vol inzet op die veiligheid. Ook het innovatieve karakter en de eigen ontwikkeling spraken ons aan. Het is de bedoeling om het bedrijf alle kansen te bieden om het aanbod uit te breiden en om ook in andere fietsdisciplines en in andere sporten (marathons bijvoorbeeld) aanwezig te gaan zijn.”
Oprichter Markus Lærum: “We zijn Golazo en Bob erg dankbaar voor dit partnership. Het heeft ons in de voorbije maanden al flink geholpen om internationaal te groeien. Het is voor ons ook een meerwaarde om ons hoofdkwartier te hebben in het centrum van Europa, bij een bedrijf dat in vele landen en in vele sporten actief is. We blijven ons verder ontwikkelen en zijn daarvoor permanent in gesprek met renners en teams. Tot nu toe reageren ze heel enthousiast op onze innovaties.”
Al het hele voorjaar zijn de veiligheidsproducten van Safe Cycling in tal van wedstrijden te zien. In alle wegwedstrijden die Golazo organiseert (Lotto Cycling Cup, Brugge – De Panne Classic, Baloise Belgium Tour), maar ook in de voorjaarsklassiekers van Flanders Classics, het BK en de Giro. Safe Cycling is ook leverancier van de Ronde van Frankrijk. Daar verzekert het de twintig gevaarlijkste punten (op de overige plaatsen zet ASO zelf stootkussens in).