Als eerste voetbalclub in Nederland organiseerde AZ afgelopen juni een hackathon. 43 MBA-studenten uit de Verenigde Staten gingen aan de slag met strategische vraagstukken vanuit de club rondom technologie, digital en data. De resultaten moeten de Alkmaarders verder helpen met het behalen van de lange-termijn-doelstellingen.
Hackathons worden de laatste jaren steeds vaker ingezet door bedrijven en instellingen. En met goede redenen, want hackathons zijn uitermate geschikt om in korte tijd via out-of-the-box-inzichten strategische vraagstukken aan te pakken.
"Met welke content trek je het grootste publiek en kun je het beste data verzamelen en data verrijken?"
Ook in de voetbalwereld winnen hackathons snel aan populariteit. In het afgelopen jaar organiseerden onder meer Manchester City, Chelsea en Bayern München al een dergelijk evenement. Bas Schnater, Fan Engagement & CRM coördinator bij AZ, raakte geïnspireerd door de voorbeelden uit het buitenland. “AZ staat voor innovatie en wie wil innoveren komt voor uitdagingen te staan. Toen we vernamen dat deze groep MBA-studenten vanuit de VS naar Nederland zou komen, ontstond daarmee gelijk het idee een hackathon te organiseren.”
Relatie prestaties Oranje en kaartverkoop
AZ formuleerde drie verschillende opdrachten waar de studenten van de Ohio University mee aan de slag gingen. In 48 uur verdeeld over 3 dagen bogen ze zich in verschillende groepen over de vraagstukken. “De eerste opdracht was om op basis van onze historische data een model te ontwikkelen om toekomstige losse kaartverkoop te voorspellen”, legt Schnater uit.
De studenten onderzochten 40 uiteenlopende variabelen die mogelijk konden correleren met losse kaartverkoop, van de weersvoorspelling en de temperatuur tot de sportieve prestaties van het Nederlands elftal. Het model werd uiteindelijk teruggebracht tot vier variabelen. “Het bleek dat de prestaties van Oranje samenhangen met de kaartverkoop van Eredivisiewedstrijden bij AZ. Er moet verder onderzoek gedaan worden om precies te achterhalen wat de relatie is, maar dit was al een opvallende uitkomst. Ik vermoed zelf dat de variabele ‘media-positiviteit’ hier zeker van invloed is, maar dit is helaas niet onderzocht”, aldus Schnater. “Het is de bedoeling uiteindelijk de variabelen te herkennen welke wij met marketingactiviteiten kunnen beïnvloeden.”
Data verzamelen via content
"We hebben zeer diep kunnen ingaan op specifieke onderwerpen en enorm veel waardevolle informatie ingewonnen"
De tweede opdracht was een businessmodel te bouwen achter de digitale assets van AZ. Een belangrijke uitdaging voor clubs in een tijd waarin eigen content distribueren op een platform dat je zelf beheert, van essentieel belang is. Schnater: “We maken enorm veel mooie beelden, ook vaak samen met onze partners. Maar met welke content trek je het grootste publiek en kun je het beste data verzamelen en data verrijken? Daar zijn we naar op zoek. Zo wordt onze nieuwe website een belangrijk platform. Met de juiste content leveren we aan de vraag van onze supporters, en tegelijkertijd helpt dataverzameling ons te bepalen welke content we naar wie moeten serveren. Hoe meer specifieke data we kunnen genereren, hoe beter we onze fans kunnen bedienen. We willen onze digitale kanalen zo optimaal mogelijk inzetten om aan deze groeiende vraag te voldoen.”
���� Ohio University
— AZ (@AZAlkmaar) 25 juni 2018
�� Studenten van de @ohiou zijn de afgelopen druk bezig met een adviesrapport aan AZ.
�� Later vandaag presenteren zij hun resultaten en adviezen aan de AZ-directie. #AZHackathon @OhioUSportsAd pic.twitter.com/sWZK6DVzwx
Programmaboekje
De derde en laatste opdracht was hoe AZ technologie kan inzetten om fan engagement te verhogen. “In het meest recente Fan Onderzoek stond onder meer dat onze supporters nog behoefte hebben aan de informatie uit het oude programmaboekje”, zegt Schnater. “Deze hebben we enkele seizoenen geleden vervangen door een digitaal wedstrijdmagazine, met interviews en video’s. Wellicht bereikt dit kanaal de oudere fans niet voldoende en misschien moeten we net als PSV en Willem II ook een chatbot ontwikkelen. De bot moet dan antwoord geven op de belangrijkste vragen van supporters.”
Hoewel niet alle adviezen direct te implementeren zijn, vond Schnater de hackathon een enorm succes. “We gaan zeker intern doorpakken en kijken met welke adviezen we in de toekomst iets kunnen doen. Het niveau van de hackathon lag extreem hoog. We hebben zeer diep kunnen ingaan op specifieke onderwerpen en daardoor enorm veel waardevolle informatie ingewonnen. De hackathon is dus erg nuttig geweest. De resultaten waren ver boven verwachting en het heeft iedereen binnen AZ geïnspireerd om weer verder te innoveren.”