Innovatie neemt een steeds belangrijkere positie in de sport in. Zo wil Japan tijdens de Olympische Zomerspelen in Tokio de wereld de toekomst presenteren door onder meer door robots in te zetten en voor bepaalde sporten gebruik te maken van LED-vloeren. In Nederland gebeurt eveneens veel op het gebied van innovatie. Marc Veldkamp haalt met zijn bedrijf Court Performance buitenlandse innovaties naar Nederland om de sportbeleving te verhogen én mensen meer te laten bewegen.
Sportwedstrijden moeten tegenwoordig een beleving zijn. Het draait om veel meer dan alleen naar de spelers op het veld of de baan kijken. Muziek, licht, video, optredens. Alles wordt uit de kast getrokken om het evenement zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Een relatief nieuwe manier om meer beleving te creëren is het speelveld zélf te gebruiken. In onder meer Japan en de VS worden wedstrijden gespeeld op een LED-vloer, en ook in Nederland wordt er volop geëxperimenteerd met speciale glazen speelvloeren met LED-verlichting. Afgelopen zomer kende de 3x3 Pro League een wereldprimeur door in de RAI Amsterdam duels af te werken op een video LED-vloer.
Marc Veldkamp, voormalig sportief directeur van de Nederlandse Squashbond, gelooft heilig in innovatie. Hij zette in 2017 het bedrijf Court Performance op en brengt technologische innovaties naar Nederland, zoals InteractiveSQUASH en ASB Glassfloor. Sinds hij in 2015 op Facebook een video zag van een squashmuur met daarop allerlei figuren en geluiden die klonken zodra de muur geraakt werd, werd het zijn missie dergelijke innovaties naar Nederland te halen. "Zowel InteractiveSQUASH, waar de multiBALL beweegmuur een afgeleide van is, als de LED-vloer biedt zoveel mogelijkheden voor de sport”, zegt Veldkamp.
De producten staan nog in de kinderschoenen, maar zijn inmiddels op diverse plekken in Europa – waaronder ook Nederland – al in gebruik. "Een LED-vloer heeft meerdere voordelen: er is LED belijning voor alle sporten, waarbij alleen de lijnen te zien zijn van de sport die op dat moment beoefend wordt. Vorig jaar is SportArena in Dresden geopend met in de grote hal een volledig glazen vloer met LED belijning, waar Bundesliga handbal op wordt gespeeld. De vloer voldoet aan alle normen die er zijn en daarnaast is het onderhoudsarm en gemakkelijk in gebruik bij andere evenementen dan sport. Bovendien zijn de videovloeren uitstekend te gebruiken voor lichtshows en extra beleving bij evenementen."
Veldkamp onderzoekt nu de mogelijkheid de LED-vloer te gebruiken tijdens het WK volleybal in 2022 in Nederland. “En bij de Olympische Spelen in Tokio vinden alle wedstrijden in het schermen plaats op een dergelijke vloer, nadat een test gedurende het WK 2018 in China positief is uitgevallen. Producent ASB probeert nu ook het 3x3 basketball toernooi in Tokio op een LED-vloer te laten spelen."
'De interactieve muur kan volledig worden gebrand naar de wensen van de opdrachtgever'
Veldkamp is in de Nederlandse sportwereld voornamelijk actief met interactiveSQUASH, een product waarmee de voormuur van een squashbaan veranderd in een groot touch screen waar je bijvoorbeeld games op kunt spelen. Hij ziet de interactieve muur als dé manier om mensen in beweging te krijgen én te houden. "Het concept valt wel een beetje te vergelijken met Nintendo's Wii spelcomputer. Maar hier ben je echt zelf aan het sporten. De iconen in de muur zijn constant in beweging, ze dagen uit om scores telkens te verbeteren."
"De spelletjes en trainingsmodules zijn in de basis ontwikkeld om nieuwe jeugdige squashers enthousiast te krijgen. Maar in principe kun je spelen met alle soorten ballen. Het is zelfs te gebruiken voor hockey, voetbal of volleybal. Dankzij de software kun je diverse games spelen. Dat maakt het voor kinderen makkelijker om bezig te blijven. Je wilt telkens een hoger niveau bereiken of binnen een bepaalde tijd je score verbeteren. Daarbij helpt het concept bestaande squashers op een compleet nieuwe manier hun niveau te verbeteren."
Ook op commercieel gebied zien de eerste bedrijven de toegevoegde waarde van de interactieve muur. Zo gebruikte Peugeot de interactieve wand tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament in Rotterdam Ahoy, nadat Veldkamp de muur eind 2018 al had ingezet bij het NK tennis in Alpen aan den Rijn. In samenwerking met sportmarketingbureau Triple Double werd voor Peugeot de activatie ‘King Of The Court’ ontwikkeld.
"Tegen een unieke interactieve tennismuur konden de bezoekers hun tennis skills tonen. Het spel was volledig ontwikkeld in de look and feel van Peugeot”, legt Veldkamp uit. “De (dag)winnaars van het spel werden beloond met tennisprijzen waaronder een tennisclinic met de NextGen Lions of VIP tickets voor Roland Garros. We hebben verschrikkelijk enthousiaste reacties gekregen op de activatie. Gemeten over zeven dagen is het spel iedere drie minuten gespeeld. Het was vrijwel continu bezet.”
Ook bij de Fed Cup-wedstrijd tussen Nederland en Canada in Den Bosch stond een interactieve tennismuur. Daar was de wand aangepast aan de wensen van Kia, een van de partners van de KNLTB.
Veldkamp verwacht dat er in de toekomst veel meer bedrijven gebruik gaan maken van de LED-wand in hun activaties. “In 4 tot 6 weken kunnen we een op maat gemaakte muur ontwikkelen voor elk bedrijf. De muur kan volledig worden gebrand naar de wensen van de opdrachtgever. De toegevoegde waarde voor bedrijven is dat gebruikers een spelletje spelen waar een bepaalde product-uiting opstaat. Het is niet zomaar plat logo’s plakken. Bovendien kom je langere tijd in aanraking met een merk als je het spel speelt. Het triggert om op een leuke manier kennis te maken met een product."
Veldkamp neemt Peugeot als voorbeeld om duidelijk te maken hoe een bedrijf de interactieve muur kan inzetten. "We bespreken nu de mogelijkheden om de muur bij verschillende dealers in heel Nederland neer te zetten, zodat klanten het spel kunnen spelen. Maar Peugeot kan bijvoorbeeld ook aangeven dat ze in meerdere squashcentra in een bepaald gebied hun branded spel willen aanbieden. Het merk heeft op een leuke manier veel zichtbaarheid en een squashcentrum hoeft geen reclameruimte onder of boven het scherm te verhuren, om inkomsten te genereren. Dit is een geheel andere manier van sponsoring."
De interactieve muur werd dit jaar ook gebruikt tijdens vier wedstrijden van de DELA Eredivisie Beachvolleybal Tour. Ook vanuit het handbal en hockey is is al interesse getoond in het product. Tijdens het WK squash in 2019 in Chicago werd de muur ingezet om statistieken van spelers, herhalingen, spelletjes, visuele effecten en sponsors te tonen op de muur. Eerder werd de interactieve muur al gebruikt bij de PSA World Series Final in Dubai vorig seizoen en tijdens de Jeugd Olympische Spelen van 2018 in Buenos Aires.
'Als je met iets nieuws begint, heb je 10% die meteen enthousiast is en meedoet, 60% kijkt de kat uit de boom en 30% gaat nooit overstag'
De interactieve muur biedt veel kansen om de beleving bij sportevenementen enorm te verhogen, zowel voor toeschouwers als tv-kijkers. Denk bij squash bijvoorbeeld aan real time data tonen op de muur. Veldkamp denkt dat het ondanks alle mogelijkheden nog wel een paar jaar kan duren, voordat technologische innovaties als InteractiveSquash en de LED-vloer gemeengoed zijn in de sport. "Er wordt vaak gesproken over innovatie, maar er zijn veel conservatieve krachten in de sportwereld. Als je met iets nieuws begint, heb je 10% die meteen enthousiast is en meedoet, 60% kijkt de kat uit de boom en 30% gaat nooit overstag. Hoe goed het product ook is. Dat zijn de early adapters, de volgers en degenen die gewoon niet willen vernieuwen. De eerste fase is het lastigst. Daar zitten wij nu in met onze producten."
"Maar ik ben ervan overtuigd dat deze innovaties hun meerwaarde op meerdere vlakken gaan bewijzen. Je kunt logo’s projecteren, beelden en muziek koppelen, een showeffect als er gescoord wordt: sport wordt beleving, krijgt dankzij de innovaties steeds meer dynamiek. Het gaat niet alleen om scoren, het is de hele show eromheen die vermaak oplevert. Sport wordt een avondje uit en de videovloer en InteractiveSquash spelen op deze trend in.”