KNWU versterkt positie en vergroot bereik met trainingsapp Fondo

In een tijd waar ongebonden sporten steeds meer aan populariteit wint, gaan sportbonden op zoek naar nieuwe manieren waarmee ze relevant kunnen blijven voor hun leden en ze waarde aan het lidmaatschap kunnen toevoegen. De KNWU introduceerde in 2019 Fondo: een trainingsapp voor de sportieve fietser. Het platform presteert een klein jaar na de introductie boven verwachting.

Er zijn naar schatting een miljoen sportieve fietsers in Nederland. Nog geen 5% van deze groep is lid van de KNWU, maar de bond speelt logischerwijs wel een grote rol in de wielersport. De KNWU stelde zichzelf ten doel deze grote ongebonden wielrenners toch te bereiken. Om dit doel te verwezenlijken werd onder meer een trainingsapp ontwikkeld die fietsers helpt hun ambities waar te maken: Fondo. “We willen met Fondo de prestatieve fietser helpen een bepaald doel te bereiken. Dat kan zijn de Alpe d’Huez beklimmen, een zware toertocht te rijden of een eigen PR verbeteren. Met Fondo maken we gericht trainen toegankelijk voor een breed publiek. De app is gepersonaliseerd en volledig in het Nederlands. Fondo sluit perfect aan op onze visie: iedere fietser continu beter maken”, zegt Jules Holleboom, product owner bij de KNWU.

De betaversie van de app is sinds de zomer van 2019 beschikbaar. In maart 2020 vond de echte livegang plaats en werd een abonnementsmodel toegevoegd aan het platform: Fondo Pro. Holleboom is blij verrast met het aantal gebruikers en de reacties tot dusver. “We zijn bewust klein gestart met de app om het daarna aan de hand van feedback van de gebruikers door te ontwikkelen. We hadden gerekend op 2.500 aanmeldingen aan het eind van 2019. Eind van vorig jaar waren er al 5.000 gebruikers van de app, waarvan 75% geen lid van de KNWU was. Met die cijfers we heel erg blij. Het heeft onze verwachtingen overtroffen.”

De reacties op Fondo waren over het algemeen ook positief, wat de KNWU sterkte in het idee dat er een duidelijke behoefte werd vervuld. “Traditioneel gezien richten wij ons voornamelijk op de wedstrijdsporter. Nu zijn we meer naar buiten gericht. We willen de wielerdromen van alle fietsers waarmaken. Met Fondo helpen we hen beter te worden en die droom te verwezenlijken”, aldus Holleboom.

Ondersteuning van coaches via WhatsApp

Een belangrijke functie in de app is de ondersteuning van KNWU-coaches via WhatsApp. Gebruikers kunnen via de berichtendienst een vraag indienen, die een van de talentcoaches van de KNWU beantwoordt. “We hebben inmiddels ruim 1.000 conversaties via WhatsApp gehad. Dat varieert van vragen over voeding tijdens of na een training tot het missen van een trainingsdag in je programma. De app biedt op belangrijke momenten de mogelijkheid te chatten met coaches. Zoals bij het instellen van je hartslagzones, of in de laatste dagen voorafgaand aan je trainingsdoel. De vragen daarover komen bij ons binnen op WhatsApp Business en worden in samenspraak met de coaches beantwoord”, legt Holleboom uit. “Het werkt voor ons heel goed. We willen fietsers zoveel mogelijk persoonlijk ondersteunen bij het behalen van hun doelen. Dat directe, persoonlijke contact is voor ons erg belangrijk. Dat aspect mis je soms weleens bij sportbonden, terwijl het heel erg waardevol is."

Volgens Holleboom is een bijkomend voordeel van WhatsApp dat je op een eenvoudige manier feedback kunt verzamelen. “Dankzij alle gesprekken via WhatsApp hebben we veel inzichten opgedaan en op basis daarvan de app kunnen verbeteren. De koppeling met fietscomputers is daar een goed voorbeeld van. Dat bleek een waardevolle toevoeging. Het motiveert om beter te trainen en het bespaart veel tijd.”

Fondo Pro

Sinds kort is er een abonnementsvorm beschikbaar in Fondo: Fondo Pro. Voor een vast bedrag per maand of jaar krijgen gebruikers toegang tot alle trainingsprogramma’s, nieuwe functionaliteiten zoals de fietscomputerkoppeling en de chatsupport. Holleboom: “Omdat we weten welke gebruikers in het verleden hebben gevraagd naar specifieke trainingsdoelen of functionaliteiten, konden we hen hier eenvoudig op attenderen via WhatsApp en zo onze eerste abonnementen verkopen. We zien dat daar een goede respons op komt. We gaan nu richting de 1000 betalende gebruikers.”

KNWU Wielerschool

Een ander, nieuw, product van de KNWU naast Fondo, is de recent opgestarte KNWU Wielerschool, een platform waar - voordat de coronacrisis uitbrak - trainingen en clinics werden aangeboden. Renners kunnen onder meer worden geschoold in klimmen en dalen of in hun bochtentechniek. “Vanuit Fondo kunnen we gebruikers op een natuurlijke manier doorverwijzen naar deze trainingen. De KNWU Wielerschool is een initiatief van ons in samenwerking met wielerclubs en trainers. Clinics of trainingen vinden veelal plaats op het parcours van een club, of met trainers van een lokale club. Zo komen clubs in contact met nieuwe fietsers en vormt de verkoop van trainingen een nieuwe inkomstenbron voor ze. Daarmee proberen we ook clubs sterker te maken ”, zegt Holleboom.

De digitale transformatie die de KNWU de afgelopen jaren heeft ondergaan, lijkt nu langzaam zijn vruchten af te werpen. De bond slaagt er steeds beter in nieuwe doelgroepen te bereiken. “We proberen als bond op verschillende manieren te innoveren en relevant te zijn voor alle wielerliefhebbers in Nederland. Fondo is daarbij een soort gat in de markt gebleken. De app helpt om onze positie te versterken en ons bereik te vergroten. We gaan dus zeker verder met de doorontwikkeling en promotie van Fondo.”

Kijk voor meer informatie op https://knwufondo.nl/.

Foto's: KNWU