De Koninklijke Nederlandse Golffederatie (NGF) en iO bundelen hun krachten om een frisse digitale wind door de golfsport te laten waaien. Via de Golf.nl app transformeren zij het regelexamen met kunstmatige intelligentie (AI) tot een digitale ervaring die perfect aansluit bij het moderniseren van het imago van de sport.
Uit onderzoek van Onderzoeksbureau Validators in 2023 blijkt namelijk dat het imago van golf nog steeds een struikelblok is: maar liefst 67% van de Nederlanders vindt de sport 'niet van deze tijd', en 81% beschouwt het niet als een sport voor jonge mensen.
Afgelopen jaar lanceerde de NGF daarom de grootste campagne ooit: Welcome to the club, gericht op toegankelijkheid en een realistischer imago van golf onder niet-golfers, vooral onder jongeren en vrouwen. De digitalisering van het golfregelexamen is de volgende stap in die ambitie.
Als kersverse golfspeler start je onder andere met het schriftelijke golfregelexamen. Dat past niet meer bij deze tijd. Je wil het examen doen wanneer het jóu uitkomt. De standaard afbeeldingen van mannen met kraagjes en pantalons staan haaks op het moderne golfbeeld, regelrecht tegenover de Welcome to the club-campagne, waarin de NGF laat zien hoe leuk golf voor iedereen is. Het is al lang niet meer alleen een sport voor oude, rijke mannen met rode broeken.
“Het golfregelexamen moet dus anders,” stelt Danielle Wallet, Directeur Marketing van de NGF. “Het moet toegankelijker, hipper en makkelijker, meer van deze tijd. Zowel voor golfclubs als beginnende spelers. De Golf.nl-app is hier de ideale plek voor. Hiermee kan je op je gemak vragen beantwoorden via je mobiel, waar en wanneer het jou uitkomt, zonder dat het je al teveel tijd kost.” Daarnaast besparen de golfclubs hiermee tijd en geld.
Anno 2023 wordt er dus iets anders gevraagd. Met behulp van AI voldoet de NGF aan die eis en springt de federatie op de trein vol technische ontwikkelingen die in razend tempo doordendert. “Door gebruik te maken van AI wordt het traditionele golfexamen omgezet in een interactieve en inclusieve ervaring, die beter aansluit bij de belevingswereld van jongeren", vervolgt Wallet. "Het gemak van digitaal leren, gecombineerd met innovatieve technologie, maakt golf aantrekkelijker voor een bredere en jongere doelgroep."
Wallet en de NGF willen de drempel verlagen voor jongeren om te beginnen met golf. "Maar dan moeten alle randvoorwaarden goed zijn en dan moeten we het hen zo makkelijk mogelijk maken. De komende tijd staan er binnen de app nog veel meer ontwikkelingen gepland om de sport nog meer van deze tijd te maken, zoals een koppeling met je stappenteller, het toevoegen van foto’s van een ronde en het introduceren van nieuwe spelvormen."
Door AI-tools als Midjourney en Blender te combineren met traditionele platformen, zorgen de NGF en iO ervoor dat je golf als nooit tevoren ervaart in het examen. Verwacht verbluffende 3D-landschappen, realistische animaties en een breed scala aan golfers van verschillende leeftijden, culturen en genders. Afkomstig uit een complete bibliotheek met 270 moderne, consistente en herbruikbare illustraties, voor een budget dat zonder AI ver buiten scope was geweest.
Gijs Besselink, Art Director bij iO: “Iedereen kan met Midjourney een mooie afbeelding genereren, maar wij wilden meer: consistente beelden in de juiste stijl, hoek, licht, textuur en uitstraling. Een uitdaging, maar we hebben enorm veel geleerd. Dit project bewijst hoe er synergie tussen AI en mensen kan ontstaan en hoe je samen tot pragmatische oplossingen kan komen.”