Met de overname van Fitbit wordt de rol die Google speelt in ons dagelijks leven weer een stukje groter. De techgigant krijgt dankzij de aankoop niet alleen de beschikking over enorm veel data, het sorteert ook voor op een toekomst waar smartwatches en fitness trackers een nog grotere rol zullen spelen. "Data betekent geld, en Google weet dat natuurlijk als geen ander."
2,1 miljard dollar (1,88 miljard euro); dat is hoeveel Google ervoor over had om Fitbit over te nemen. Met de aankoop hoopt Google meer grip te krijgen op de markt van smartwatches en fitness trackers. Volgens Statistawaren er in 2017 wereldwijd nog 526 miljoen zogenaamde ‘connected wearable devices’. De online statistiek portal verwacht dat dit in 2022 is verdubbeld naar 1,1 miljard, mede dankzij de komst van 5G.
Behalve marktaandeel verwerven in een groeiende markt, zijn er voor Google nog veel meer voordelen nu het Fitbit in haar portefeuille heeft, zo spiegelt Arno Hermans voor. “Sport en technologie zijn steeds meer verweven in ons dagelijks leven. We sporten voor ons plezier, maar zeker ook voor onze gezondheid. Wearables als een Fitbit helpen om allerlei zaken te meten, informatie over jezelf te verzamelen en hiervan te leren. Deze beweging wordt ook wel quantified selfgenoemd. Tegenwoordig spelen smartwatches en trackers al een rol in de gezondheidszorg.”
Google liet in een verklaring weten dat het met de aankoop van Fitbit de 'beste AI, software en hardware samen wil brengen om innovatie op het gebied van wearables te versnellen en producten te maken waar nog meer mensen wereldwijd van kunnen profiteren'. Hermans verwacht dat Google gedetailleerde gezondheidsprofielen van haar gebruikers gaat opstellen. "Sport is preventieve gezondheidszorg geworden. Een smartwatch of fitness tracker geeft ons allerlei adviezen. Het vertelt wanneer het tijd is om op te staan, een stukje te wandelen, wanneer je bloeddruk te hoog is, of je te veel stress hebt. Met de acquisitie van Fitbit gaat Google tot in de haarvaten van onze maatschappij. Data betekent tegenwoordig geld, en Google weet dat natuurlijk als geen ander."
De overname van Fitbit betekent ook dat Google ongetwijfeld kan rekenen op extra aandacht van toezichthouders. Het bedrijf ligt al enkele jaren onder een vergrootglas. In een blogpost benadrukt Google dat de informatie van gebruikers niet wordt gebruikt voor advertenties. Het bedrijf belooft gebruikers de gelegenheid te geven om data te verwijderen.
Hermans begrijpt de zorgen over privacy, maar de oprichter van Sport eXperience ziet ook de positieve effecten van data-verzameling. "Google wordt bijna een soort dokter. Het signaleert straks gezondheidsproblemen, voordat je er zelf erg in hebt. Ook verwacht ik dat de ontwikkeling van wearables en smartwatches in een stroomversnelling raakt."
"We leven in een tijdperk van technologie en digitalisering en robotisering van de maatschappij is daar een logisch uitvloeisel van. Topsporters zijn bereid al hun informatie te delen om steeds iets beter te worden en grenzen te verleggen. Dat druppelt uiteindelijk over de lange termijn door naar de breedtesport. Uiteindelijk gaan we toe naar een situatie waarin een chip wordt ontwikkeld die je onderhuids in kunt brengen en dat alles meet. Ik kan mij voorstellen dat Google bij deze ontwikkeling nauwlettend volgt."
Headerfoto: Shutterstock.com