PSV brengt fans in contact met spelers via nieuwe technologie

Sportorganisaties zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om supporters te bereiken en te betrekken. Zeker in de coronacrisis is dit van cruciaal belang, omdat het bezoeken van wedstrijden en evenementen nog niet mogelijk is. Een van de nieuwste innovaties op dit gebied is volumetric video, waarmee mensen levensecht worden gevangen in 3D-beelden. PSV is recent als één van de eerste clubs ter wereld met deze techniek aan de slag gegaan.

Augmented reality, virtual reality, mixed reality. De afgelopen jaren werd er volop geëxperimenteerd met deze technologieën. Hoewel de echte doorbaak nog moet komen, leerden deze experimenten ons wel dat de mogelijkheden op gebied van fan engagement vrijwel eindeloos zijn. Een mooi voorbeeld is de interactieve photo booth bij de Dallas Cowboys. In het stadion van de NFL-club konden fans dankzij het gebruik van augmented reality op de foto met hun favoriete spelers, die als het ware uit het beeldscherm stapten en naast de fans stonden.

Nu is dus er een volgende innovatie die zijn intrede doet: volumetric video. Naar verwachting groeit deze markt van $151 miljoen in 2019 naar $556 miljoen in 2024. Alex van Happen, verantwoordelijk voor marketing en sales bij 4DR Studios, dat bij projecten van PSV de productie van de volumetric video verzorgt, legt uit wat het inhoudt. “Met volumetric video kun je een mens van vlees en bloed levensecht vangen in 3-dimensionale, bewegende beelden. Het arsenaal aan camera’s in onze studio legt simultaan alle bewegingen van de persoon van alle kanten vast en zet die beelden om in integraal bewegend 3D beeld. Haarscherp en compleet met alle rimpeltjes en gezichtsuitdrukkingen die elk mens uniek maken.”

Donyell Malen in 3D

In het Eindhovense popodium De Effenaar werd in 2019 de allereerste volumetric video-studio van Nederland geopend waar personen realistisch in 3D gefilmd kunnen worden. In de zaal staat een metershoge arena, bekleed in groene stof en behangen met tientallen camera’s en lampen. Het nieuwe bedrijf 4DR Studios is ervoor verantwoordelijk dat de studio nu in Nederland staat. PSV is een van de launching partners van 4DR Studios. Algemeen directeur Toon Gerbrands liet eerder al weten dat hij blij is dat PSV partner is bij het project. “De werelden van topsport en entertainment komen steeds dichter bij elkaar. Volumetric video geeft deze ontwikkeling een nieuwe dimensie.”

Onlangs maakte PSV daadwerkelijk voor het eerst gebruik van volumetric video. De Eindhovense club stuurde een kaart naar alle seizoenkaarthouders met daarop instructies om een 3D augmented reality-projectie van Donyell Malen te bekijken. “In deze tijden waarin fysiek contact niet mogelijk is, is technologie een uitkomst om supporters toch in contact te brengen met PSV en de spelers”, zegt Joeri Verbossen, Hoofd Marketing Intelligence bij PSV. “Door een brief via de post te versturen met daarin een hypermoderne toepassing, spreken we zowel oudere als jongere seizoenkaarthouders aan.”

Stadiontour

PSV heeft de techniek van volumetric video tevens geïntegreerd in de stadiontours. Toon Gerbrands, Hans van Breukelen en Cody Gakpo spreken de supporters in vier verschillende ruimtes in het stadion toe. “Vanwege het coronavirus was ons stadion een aantal maanden dicht, maar we mogen weer van start met de rondleidingen. Dankzij deze technologie kunnen onze fans samen in de kleedkamer staan met Cody Gakpo of in het clubmuseum op de foto gaan met Hans van Breukelen, die als winnaar van de Europa Cup 1 een rol in de video speelt”, aldus Verbossen.

De brief naar seizoenkaarthouders en de stadiontours met de 3D augmented reality-projecties zijn nog maar de eerste voorbeelden van wat er mogelijk is. Verbossen stelt dat de mogelijkheden met volumetric video ‘eindeloos’ zijn. “Je kunt eigenlijk afspelen wat je maar wilt. Stel dat we geen normale open dag kunnen organiseren, kunnen we de nieuwe spelers dan presenteren via een video in je huiskamer? Over dat soort zaken denken we nu na. Volumetric video, augmented reality en virtual reality zijn ideaal voor fan engagement. Activaties kunnen veel leuker worden. Ik verwacht dat het gebruik van deze technologieën de komende jaren veel gangbaarder gaat worden in de sport.”

"Met volumetric video kun je waar de fans zijn ook de spelers laten verschijnen"

Alex van Happen (4DR)

Betekenisvolle relaties

Van Happen sluit zich aan bij de woorden van Verbossen. Hij denkt dat nieuwe technologieën zoals volumetric video de sportwereld enorm veel mogelijkheden bieden. “Sportclubs willen dat hun sporters zich zo veel mogelijk kunnen focussen op het leveren van goede prestaties. Tegelijkertijd heeft de inzet van spelers voor sponsors commerciële waarde en is het belangrijk betekenisvolle relaties tussen sporters en fans te creëren. Sporters zijn echter niet vaak beschikbaar vanwege hun drukke schema. Met volumetric video kun je op zelfgekozen momenten, bijvoorbeeld in de voorbereiding op het nieuwe seizoen, 3D-video’s opnemen en ze later flexibel inzetten waardoor je er de rest van het jaar profijt van hebt. Denk aan het welkom heten van bezoekers voor een wedstrijd of PSV-spelers projecteren bij een schoolbezoek. Samengevat: waar de fans zijn kun je ook de spelers laten verschijnen.”

Foto's: PSV Media