60 miljoen euro voor een digitaal kunstwerk, 321.000 euro voor een video van 19 seconden waarin LeBron James dunkt, of 2,4 miljoen euro voor de allereerste tweet. Non-fungible tokens zijn de afgelopen maanden voor enorme bedragen verkocht. Momentible organiseerde in april de eerste Nederlandse NFT sportveiling. Zijn NFT’s een nieuw verdienmodel voor de sport?
Hoewel de eerste NFT’s al in 2015 verschenen, heeft het fenomeen pas in maart van dit jaar het grote publiek bereikt. Met name de verkoop van het NFT-kunstwerk 'Everydays: The First 5000 Days' van Beeple voor 60 miljoen euro zorgde voor een hype rondom deze techniek. Maar niet alleen de kunstwereld heeft de potentie van NFT’s ontdekt. Ook in de sport wordt er volop mee geëxperimenteerd. De NBA was er heel vroeg bij en verkoopt in samenwerking met Dapper Labs momenten – voornamelijk korte videofragmenten - van spelers, waarmee tientallen miljoenen dollars worden opgehaald.
Volgens Lennart Boven, managing partner van digitaal sportmarketingbureau TDE, is het logisch dat NFT’s ook op grote schaal hun intrede hebben gedaan in de sport. “In deze snel veranderende wereld is digitaal eigenaarschap een volgende, nieuwe stap in de ontwikkeling. Wij zien sporters als de kunstenaars in onze branche. Atleten zorgen voor vele prachtige momenten. De hand van Maradona of de kopbal van Robin van Persie tegen Spanje staan in ons geheugen gegrift. Er zijn genoeg mensen die digitaal eigenaar willen worden van deze iconische momenten.”
Via Momentible, een initiatief van Handpicked Agencies en TDE, is het sinds kort mogelijk legendarische sportmomenten te kopen. Wie een NFT koopt is in de Ethereum-blockchain eigenaar van een digitaal goed. De eerste veiling van Momentible - met animaties van de twee marathonrecords van Eliud Kipchoge en beelden van de Europa Cup I winst van PSV in 1988 – leverde meer dan 30.000 euro op. Voor Boven het bewijs dat NFT’s de toekomst van sportmemorabilia zijn. “De toekomst voorspellen kan niemand, maar ik denk dat NFT’s op zichzelf blijven bestaan. In 1997 kon ook niemand zich voorstellen dat we een mobiele telefoon nodig hadden en kijk waar we nu staan.”
“De wereld wordt digitaler, dus is het een logisch vervolg dat je ook digitale kunstwerken krijgt. Je kunt fysiek een schilderij aan de muur hangen, wat – als je het vertaalt naar de sport - min of meer hetzelfde is als een shirt met een handtekening van een sporter. Maar van dat shirt zijn er misschien wel honderden of duizenden ter wereld in omloop. Een NFT is vaak uniek. Daarnaast ontvangen kopers een video van de atleet of club in kwestie waarin de authenticiteit nog eens bevestigd wordt. Een NFT is nog steeds een sportmemorabilia, maar dan digitaal. Bovendien gaat het grootste deel van de inkomsten naar de verkopende sporter of artiest, ook bij elke volgende verkoop blijven zij meedelen. Dat maakt het veilen van NFT’s een mooie inkomstenbron voor de sport.”
De eerste veiling van Momentible smaakt naar meer. Er worden momenteel gesprekken gevoerd met (Nederlandse) voetballers en wielrenners om meer momenten aan te bieden. Nu vindt de verkoop van NFT’s nog plaats via externe platforms als OpenSea of Rarible. In de toekomst wil Boven zelf een blockchain marktplaats maken. “Dan hebben we veel meer grip op hoe we de momenten tentoon willen stellen en hoeven we geen percentage van de verkoop meer af te dragen. Ik kan mij voorstellen dat we op onze site een omgeving maken waarbij je in 3D door een museum met momenten heen kunt lopen. Momentible wil het keurmerk worden voor alle sporters en atleten die een NFT willen verkopen.”
"NFT's zijn als het ware gevonden geld voor de sport, want niemand had hier een jaar geleden aan gedacht"
Hoewel NFT’s al een aantal jaar bestaan, bevindt de ontwikkeling ervan zich nog in de beginfase. De grootste sporters en merken ter wereld halen veel geld op met hun momenten, maar voor minder bekende atleten is het nog moeilijk voet aan de grond te krijgen. Op termijn ziet Boven echter veel mogelijkheden voor de gehele sportsector. “Een NFT kan dan bijvoorbeeld een cadeau worden aan iemand anders. Denk aan een bijzonder moment wat je als PSV-fan aan een vriend geeft, of je koopt een moment dat heel speciaal is voor jezelf, bijvoorbeeld de eerste wedstrijd die je met je zoontje bezoekt. Dat is echter toekomstmuziek. We zitten nu nog in de fase dat de mooiste momenten de meeste aandacht krijgen en de grootste waarde vertegenwoordigen. Maar op termijn zie ik een nieuw verdienmodel ontstaan voor de gehele sport. Dat komt met name omdat het grootste deel van de inkomsten naar de verkopende sporter gaat en deze ook bij elke volgende verkoop blijft meedelen. Zeker in deze tijd is dat zeer welkom voor de sport. Het is als het ware gevonden geld, want niemand had hier een jaar geleden ooit aan gedacht.”